"חיים של חילוץ" • מבט מיוחד אל פעולותיהן של יחידות החילוץ

"אני לא זוכר בתולדות יחידת החילוץ של מגילות כזה טירוף - עשרה חילוצים ב-24 שעות" • כשעם ישראל יוצא לחופשה, מתנדבי יחידות החילוץ וחיילי יחידה 669 של צה"ל יודעים שמצפה להם תקופת עבודה עמוסה • תיעוד מרתק

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

זו הייתה תקופה של חגים כשקבוצת מטיילים יצאו לטייל בנחל עין בוקק. שני מפלי מים נשפכו זה מול זה, וכדי להגיע אל משטח המעבר ביניהם, המטיילים נאלצו לרדת בסנפלינג. החגורות היו מחוברות וכולם מאובטחים, אלא שארבעה מטר לפני הקרקע, תקלה גרמה לאחת המטיילות לאבד אחיזה וליפול ארצה. מתנדבי יחידת החילוץ האזרחית שהגיעו למקום הבינו מיד שדרך החילוץ המהירה ביותר תהיה במסוק, ויחידת החילוץ של חיל האוויר 669 הוזעקה לאירוע.

"אני זוכר שטסנו במסוק ינשוף וזיהיתי את הנקודה מרחוק", מספר מפקד חוליית החילוץ, רס"ל אופק. "היו למטיילת פציעות ושברים רבים. המסוק נחת מעל המפל כדי לא לעשות רעש גדול. הרי גם ככה זה מצב מאוד מלחיץ בשביל הפצוע. זו סיטואציה לא פשוטה כשבאמצע טיול פתאום מחברים אותך לאלונקה וכבלים וחיילים מעלים אותך על מסוק".

קרא עוד:

[postim]

עבור אזרחי ישראל תקופת החגים יכולה להיות זמן טוב להירגע ולנוח, אבל אצל המחלצים, האזרחיים והצבאיים, זה בדיוק ההפך. הכוננות מוגברת ומספר ההזנקות של לוחמי החילוץ מזנק. "בחגים הרבה יותר אנשים יוצאים לטייל", אומר רס"ל אופק. "חשוב שהם ידעו שגם אם קרה והם זקוקים לחילוץ – הכבלים שלנו יכולים להרים משקל אדיר ואנחנו מתאמנים עשרות פעמים בדיוק על המצבים האלו".

"המטיילים היו בשוק מוחלט. הם קפאו במקום ולא יכלו לזוז"

בימי חול המועד של פסח עמלו המתנדבים והחיילים ללא הרף, והוזנקו פעם אחר פעם לצורך חילוץ או פינוי מטיילים שנפגעו בשטח. ביום שלישי של חול המועד הוזעקו שוב מתנדבי יחידת החילוץ מגילות למדבר יהודה לאחר דיווח על מטייל שנפל מצוק בגובה של עשרות מטרים. כשהגיעו לשטח, יחד עם אנשי 669, לא נותר להם אלא לקבוע את מותו.

"מדובר בקבוצה של סטודנטים בני 40 מאזור ירושלים שטיילו בנחל אוג עליון, אזור לא ממש מטויל", מספר נועם אלדן, מפקד יחידת החילוץ מגילות. "יש שם קטע שהוא שפת מצוק, משהו מעט בעייתי, קטע אתגרי. אחד המטיילים מעד מגובה רב, משהו כמו 30 או 40 מטר וממש התרסק".

11130156_835308739896605_3813874507228255409_n

אלדן מתאר כי מיד ברגע הראשון הבינו המתנדבים שהדרך היחידה לגשת אליו תהיה באמצעות מסוק. "אנחנו מעבירים לחיל האוויר נ.צ. מדויק וממתינים להגעה של המסוק. שאר חברי הקבוצה היו בשוק מוחלט. הם קפאו במקום ולא יכלו לזוז, היינו צריכים לתמוך בהם ולהוציא אותם אחד-אחד החוצה. זו נפילה שאין סיכוי לצאת ממנה".

"הדבר החשוב ביותר הוא למסור פרטים מדויקים על מיקום הפצוע ומצבו"

קיים הבדל גדול בין פינוי לחילוץ. בפינוי מעלים את הפצוע לאלונקה ולוקחים אותו אל המסוק. חילוץ נדרש במקרים מסובכים יותר, למשל כשהאדם פצוע קשה, תקוע בתוך נקיק או נמצא במקום שלא ניתן להגיע אליו רגלית. אז תשתמש היחידה בכבלים, חבלים ושאר הציוד המיוחד על מנת לחלצו.

במידה ומדובר באירוע מורכב או רב נפגעים מסוק החילוץ יהיה יסעור. הוא גדול יותר, מסוגל לסחוב מסע כבד ולהכיל מספר גדול של לוחמים אשר יסייעו בחילוץ. באירועים פשוטים יותר יוזנק מסוק ינשוף.

"בדרך כלל השלב הראשון בכל חילוץ הוא שהאדם הפצוע או חברו יוצרים קשר עם המשטרה או עם מד"א. הדבר החשוב ביותר לעשות הוא למסור פרטים מאוד מדויקים על מיקום הפצוע ומצבו הגופני וההכרתי", מוסיף סרן ק'. "יש לחפש סימני פציעה, דימומים פורצים, שברים ופגיעות ראש. ולנסות לשמור על הכרת הפצוע ברמה גבוהה", הוא מדגיש. "חשוב לצאת לטיול מצוידים ערכת עזרה ראשונה בסיסית, תחבושות וציוד חיטוי. ובנוסף יש להיזהר משתיית אלכוהול בעת טיול ולישון הרבה לפני היציאה. אף אחד לא יכול לדעת מתי יקרה אסון".

10312997_835308999896579_3958196834724153012_n

11149309_835308549896624_5390341922242289629_n

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture