פשרה בין אובמה לסנאט: המחוקקים יפקחו על הסכם הגרעין

החוק עשוי להוות בעיה לא מבוטלת לנשיא לאחר השגת הסכם סופי עם איראן, ואף עלול לטרפד אותו לאחר שייחתם ולהסב לאובמה ולמדיניות החוץ האמריקנית מבוכה רבה • מנגד, דרישותיו של נתניהו, אשר הוכנסו לנוסח החוק המקורי והיו מטרפדות כמעט בוודאות כל הסכם, הוסרו מהנוסח הסופי שאושר

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בתום מאבק פוליטי ממושך ומתוקשר בין נשיא ארצות הברית ברק אובמה וחבריו למפלגה הדמוקרטית לבין הרוב הרפובליקני בסנאט, הצביעה אמש פה אחד ועדת החוץ של הסנאט בעד הצעת החוק המרוככת בעניין פיקוח של הקונגרס על הסכם גרעין כולל עם איראן.

אישור החוק, אותו יזם יו"ר הוועדה הסנאטור בוב קורקר, התאפשר אחרי השגת פשרה בין הרפובליקנים לדמוקרטים בוועדה, במסגרתה הוסרו רוב הסעיפים להם התנגד הנשיא ואשר ראש הממשלה בנימין נתניהו פעל במרץ לקדמם.

על פי הנוסח המוסכם, לסנאט יוקצבו 30 ימים לצורך בחינת הסכם הגרעין לאחר חתימתו, במקום 60 יום שדרשו הרפובליקנים בהצעה המקורית. החוק החדש קובע עוד כי אם יצביעו המחוקקים נגד אישור ההסכם עם איראן, לא יוסרו הסנקציות שהטיל הקונגרס על הרפובליקה האיסלאמית בשנים האחרונות, מה שבוודאות יטרפד את ההסכם.

קרא עוד:
[postim]

במקרה של רוב בסנאט נגד הסכם הגרעין, יוקצבו לנשיא 12 יום כדי להטיל וטו על החלטת הסנאט לדחות את ההסכם, אולם ברוב מיוחס של שני שליש מחברי הסנאט (67 סנאטורים), יוכלו המחוקקים לבטל את הווטו הנשיאותי בתוך 10 ימים מאז הוטל.

איראן לא תחויב להפסיק לתמוך בטרור ולהכיר בישראל

דרישותיו המרכזיות של ראש הממשלה בנימין נתניהו מהממשל, אשר הוכנסו לנוסח החוק המקורי, הוסרו ממנו בנוסח הפשרה. בין השאר הוסר סעיף הקובע כי הסרת הסנקציות מעל איראן תותנה בסיום התמיכה האיראנית בארגוני טרור. על פי הפשרה שהושגה, הנשיא עדיין יצטרך לשלוח דוחות תקופתיים לקונגרס בנוגע לטילים הבליסטיים שברשותה ובנוגע לתמיכתה בטרור, אך הקונגרס לא יוכל להחליט להשיב את הסנקציות שהוסרו במסגרת ההסכם עם איראן.

גם הצעתו של הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו (המתמודד לנשיאות), להכניס לחוק סעיף שיתנה כל הסכם גרעין בהכרה איראנית בזכותה של ישראל להתקיים, נדחתה על ידי המחוקקים.

אישור החוק התאפשר לאחר פשרות משמעותיות עליהן הסכימו שני הצדדים. החוק – גם במתכונתו המרוככת – עלול להסב כאב ראש רב לנשיא אשר ייאלץ להתעמת עם קונגרס עוין לאחר ההסכם הסופי עם איראן, ואולי אף להפסיד בקרב החשוב. מצד שני, החוק המקורי היה מטרפד בוודאות כל הסכם שהוא, ואילו עתה יש לאובמה סיכויים טובים להצליח ולעבור את משוכת הקונגרס, במידה ויושג הסכם עם איראן.

בסנאט האמריקני 54 חברים רפובליקנים, 44 דמוקרטים ושניים עצמאיים המזוהים עם הדמוקרטים. כדי להשיג רוב של שני שלישים הנדרש כדי לעקוף וטו נשיאותי, הרפובליקנים זקוקים לתמיכתם של 13 סנאטורים דמוקרטים. 8-9 מחברי מפלגתו של הנשיא כבר יצאו בהצהרות השוללות את הסכם הגרעין במתכונתו הנוכחית, כך שההסכם יקום או ייפול על חודם של קולות 4-5 סנאטורים, אשר ייאלצו להכריע בין גיבוי למהלך המדיני החשוב ביותר של הנשיא לבין השקפת עולמם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture