שבעים שנים לשואה: עלייה דרמטית באנטישמיות בעולם

במסגרת פרויקט מיוחד נאספו נתונים בנוגע למצבם של יהודים ברחבי העולם. הממצאים – עלייה של מאות אחוזים במספר התקריות נגד יהודים, כולל אירועים שכללו אלימות פיזית • "היטשטשו הגבולות בין אנטי-ישראליות לאנטישמיות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

70 שנה לשואה – זינוק במספר התופעות האנטישמיות: מאז תחילת שנת 2014 חלה עלייה חסרת תקדים של 400 אחוזים במספר האירועים האנטישמיים באירופה ובעולם, בהשוואה לנתונים שנאספו בשנת 2013. פרוייקט מיוחד של nrg והפורום לתיאום המאבק באנטישמיות, שנערך שבעים שנה לאחר סיום מלחמת העולם השניה, מלמד כי קיים חשש אמיתי בנוגע לעתידם של היהודים ברחבי העולם, ובייחוד באירופה.

בדו"ח מיוחד של הפורום לתאום המאבק באנטישמיות, שפורסם לרגל יום השנה השבעים לסיום מלחמת העולם השניה, נכתב כי בשנת 2014 "היטשטשו הגבולות בין אנטי־ישראליות/אנטי ציונות לאנטישמיות. עוצמתו ואופיו של הגל האנטישמי בחודשים יולי–אוגוסט מעידים על התארגנויות של פעילי שמאל קיצוני ביחד עם מהגרים מוסלמים, המתבטאות במספר שיא של הפגנות בעלות סממנים אנטישמיים בכל רחבי העולם". בנוגע לארה"ב, מצוין כי בשנה החולפת "בלטה התגברות הפעילות האנטי ישראלית בקמפוסים ברחבי ארה"ב".

517

האינטרנט, רשתות החברתיות ואפליקציות הפכו להיות כלי יעיל להפצת מסרים אנטישמיים, דוגמת "הפרוטוקולים של זקני ציון", הזוכות לפופולריות רבה. תוצאות סקר שנערך על ידי הליגה נגד השמצה ב-102 מדינות ובהשתתפות למעלה מ-50,000 בני אדם, גילה כי אחד מכל ארבעה בני אדם נגוע באנטישמיות.

לפי הנתונים, הדעה הקדומה הנפוצה ביותר היא ש"יהודים נאמנים יותר לישראל מאשר למדינות בהן הם מתגוררים", כפי שטענו 41% מן המשתתפים. 35% מהם מחזיקים בדעה כי "ליהודים יש יותר מדי כוח בעולם העסקים". בעולם הערבי נמדדו שיעורים גבוהים של בני אדם המחזיקים בדעות אנטישמיות: 93% בקרב תושבי רצועת עזה ובשטחי יהודה ושומרון. גם בעיראק, תימן ואלג'יר נמדדו שיעורים גבוהים. בתחתית הטבלה, נמצאות לאוס, הפיליפינים, שוודיה, הולנד ובריטניה.

בכל הנוגע להכחשת השואה, העלה סקר "הליגה נגד השמצה" כי שני שלישים מאוכלוסיית העולם אינו יודע על השואה, או שהוא מכחיש את קיומה. במדינות מערב אירופה המציאות שונה: רק 6% מהמשתתפים בסקר אמרו כי הם מכחישים את השואה, או שהם אינם מודעים לכך שהתרחשה.

דו"ח חדש של מכון המחקר Pew מצא כי למרות שנרשמה ירידה בשיעור ההטרדות החברתיות כלפי קבוצות דתיות שאינן יהודיות בשנת 2013, הגיעו ההטרדות על רקע אנטישמי לשיא של שבע שנים.

יהודים הוטרדו על ידי קבוצות חברתיות או על ידי הממשלה ב-77 מדינות בשנת 2013 (39 אחוזים) – המספר הגבוה ביותר מאז שמכון Pew החל לבצע את המדידה השנתית שלו בשנת 2007. על פי המחקר, קיים סיכוי גבוה בהרבה שיהודים יסומנו כמטרות על ידי יחידים או קבוצות, בהשוואה לממשלות."באירופה, למשל, יהודים הוטרדו על ידי יחידים או קבוצות חברתיות ב-34 מתוך 45 המדינות שבאזור (76 אחוזים)", נכתב בדו"ח.

הונגריה – ירידה קלה בתופעות אנטישמיות

האנטישמיות בהונגריה ירדה מ-38 אחוזים בקרב כלל האוכלוסייה בשנת 2013, ל-31 אחוזים בשנת 2014, סקר שנערך על ידי מכון המחקר Medián מצא, כי רמת השכלה ומצב סוציו-אקונומי לא מהווים פקטור בקביעת רמת האנטישמיות בחברה. כך למשל, נמצא כי תופעת האנטישמיות דומיננטית יותר בבירה בודפשט מאשר באזורים הכפריים.

לעומת זאת, נמצא כי יש קשר ישיר בין העמדה הפוליטית לבין שנאת יהודים: בין המשיבים שהביעו תמיכה במפלגה הלאומנית הקיצונית "יוביק", שני שלישים הם בעלי נטיות אנטישמיות, לעומת 16 אחוזים בקרב תומכי המפלגה הסוציאליסטית. 23 אחוזים מהמשיבים דחו את הקהילה היהודית על "בסיס רגשי".

קברי יהודים בהונגריה (פלאש 90)ארץ דמים. קברי יהודים בהונגריה (צילום: פלאש 90)

הולנד – עלייה של 71 אחוזים

ארגון CIDI ההולנדי דיווח על 171 אירועים אנטישמיים בשנת 2014, לעומת 100 אירועים אנטישמיים בשנת 2013 – עלייה של 71%. כשמתייחסים לנתונים על אלימות אנטישמית ברשתות החברתיות, ובעיקר בטוויטר, מתקבלות תוצאות גבוהות יותר: עלייה מ-147 פגיעות ל-216.

עוד עולה מהמחקר כי כמות "הטרדות הרחוב" נגד יהודים עלתה אף היא באופן משמעותי ביחס לאותו פרק זמן: מ-21 תקריות ל-40. בנוסף נרשמו 6 תקריות של אלימות פיזית לעומת שלוש בשנה הקודמת.

כמחצית מהאירועים האנטישמיים התרחשו במהלך הקיץ האחרון, במקביל למבצע "צוק איתן". ב-CIDI טוענים כי מדובר בתופעה מוכרת: "אירועים אנטישמיים מתגברים במהלך כל מבצע צבאי של ישראל, אך אלימות במזרח התיכון לעולם לא תוכל להיות דבר המצדיק התנהגות גזענית ואנטישמיות כאן בהולנד".

על פי הניתוח של ה־CIDI, כ־72 אחוזים מההולנדים שהפגינו נגד ישראל והיהודים, הם מהגרים או בני מהגרים, בעיקר אזרחים ממוצא טורקי או מרוקאי.

טורונטו – עלייה במספר פשעי השנאה

משטרת טורונטו פירסמה את הדו"ח הסטטיסטי השנתי לגבי פשעי השנאה בשנת 2014, ממנו ניתן ללמוד על גידול בכמות התקריות עליהן דווח במהלך שנת 2014, וביניהן כאלו שהסתיימו במעצר חשודים. הנתונים הסטטיסטיים חושפים עלייה של 11% בתקריות "פשעי שנאה", מ-131 בשנת 2013 ל-146 בשנת 2014. שלוש הקבוצות העיקריות המהוות מטרה לפשעים המוגדרים כ"פשעי שנאה", הינן הקהילה היהודית, הקהילה הגאה והקהילה השחורה.

יוון – 70% השיבו שישראל מתנהגת כמו הנאצים

ממצאי מחקר שנערך ביוון בנושא "דעה קדומה בנוגע לשואה והאנטישמיות ביוון", מלמדים כי קיימת "עלייה מדאיגה באנטישמיות ובתפיסות בנוגע לשואה, בקרב דעת הקהל היוונית". הסקר נערך בחודש ינואר 2015, בחסות אוניברסיטת סלוניקי והשגרירויות של בריטניה, קנדה ורומניה, בעוד שהצגתו בוצעה בחסות הנשיאות הבריטית של הברית הבינלאומית לציון זכר השואה.

בתגובה לשאלה "מה הדבר הראשון שאתה חושב עליו כאשר אתה שומע את המילה שואה", השיבו כ-50% ממשתתפי הסקר: "אושוויץ". בנוסף לכך, בתשובה לשאלה איזה נושא היסטורי חייב להיכלל במסגרת תכני חינוך חובה מתוך הנושאים "האסון באסיה הקטנה", "מלחמת האזרחים", "רצח העם של הפונטיאנים", ו"השואה", נבחרה השואה במקום האחרון.

כאשר נשאלו האם הם רואים דימיון בין מה יחסה של ישראל לפלסטינים, לבין יחסם של הגרמנים ליהודים במהלך מלחמת העולם השנייה, השיבו 70% מהמשיבים בחיוב, למרות שהיו ארבע תשובות אפשריות אחרות.

צלב קרס בבית קברות ביווןרואים דמיון בין ישראל לנאצים. צלב קרס בבית קברות ביוון

צרפת – "המדינה המסוכנת ביותר ליהודים כיום"

על פי הפורום לתיאום המאבק באנטישמיות עולה כי בשנת 2014, רמת האנטישמיות והאלימות נגד יהודים בצרפת עלתה ב-100% והגיעה לשיאים חדשים, "דבר המציב את צרפת כמדינה המסוכנת ביותר ליהודים כיום".

בנוסף נמצא כי מחצית האירועים המסווגים בתור אירועים "גזעניים" הופנו נגד יהודים, למרות שאלו מהווים פחות מאחוז אחד מכלל האוכלוסייה. במהלך 2014 התרחשו כ־1,000 אירועים אנטישמיים בקטגוריות שונות, שכללו גם תקיפות אלימות. עשרות יהודים הוכו או הותקפו בנשק קר, ובקבוקי תבערה הושלכו על בתי כנסת ועל עסקים של יהודים.

על פי סקר שערך מכון Odoxa עבור תוכנית הטלוויזיה האלקטרונית CQFD והעיתון לה פריזיאן, 68% מססך הנשאלים התרשמו שתופעת האנטישמיות בצרפת החמירה. SPCJ, ארגון יהודי צרפתי המנהל מעקב אחר האנטישמיות, פרסם נתונים המלמדים כי המגמה המדאיגה נמשכה גם בשנת 2015.

גרמניה – מעדיפים "לשים את השואה מאחורינו"

צלבי קרס על בתי כנסת, הסתה כנגד יהודים בהפגנות, חילול בתי קברות יהודים – גם בגרמניה נרשמה עלייה במספר התקריות האנטישמיות בשנה שעברה. 788 אירועים דווחו בשנת 2013, לעומת 1,076 בשנת 2014, עליה של למעלה מ-33%. הנתונים נאספו על ידי קרן "אמדיאו אנטוניו", לפי מספרים שהועברו על ידי ממשלת גרמניה.

519

הפעם האחרונה שנרשם מספר כה גבוה של אירועים אנטישמיים היה בשנת 2008. מנהל הפרויקט של קרן אמדיאו אנטוניו טען כי מדובר בנתונים חלקיים בלבד: "פשעים רבים אינם מדווחים, מכיוון שהמשטרה לא מצליחה למצוא את המבצעים".

הסקר, שנערך בחודש על ידי ה-German Bertelsmann Foundation מצא כי בעוד גרמנים רבים היו מעדיפים שלא לדון בשואה, הם מוכנים להשוות את המדיניות הישראלית כלפי הפלסטינים עם זאת של גרמניה הנאצית. 35% מאזרחי גרמניה שהשתתפו בסקר אמרו כי ההתנהגות ישראלית כלפי הפלסטינים דומה לאופן שבו נהגו הנאצים ביהודים, ו-58% מהגרמנים קראו "לשים את השואה מאחורינו".

ארה"ב – עלייה בתופעות אנטישמיות במוסדות אקדמיים

עלייה של 21 אחוזים נרשמה בסך התקריות האנטישמיות ברחבי ארה"ב בשנת 2014, שנה שתיזכר גם בשל מתקפת הירי על מוסדות הקהילה היהודית בקנזס והתבטאויות אנטי-ישראליות על רקע מבצע "צוק איתן".

דו"ח המעקב אחר תקריות אנטישמיות מטעם הליגה נגד השמצה, מנה סך של 912 תקריות אנטישמיות ברחבי ארה"ב במהלך שנת 2014 – גידול של 21 אחוזים לעומת 751 התקריות שדווחו בתקופה המקבילה בשנת 2013. מדובר בפעם הראשונה שנרשמה עלייה, לאחר כמעט עשור בו דווח על מגמת ירידה.

סקר שנערך על ידי Trinity College ומרכז ברנדייס לזכויות אדם, מלמד על עלייה משמעותית במספר התקריות האנטישמיות נרשמה גם במוסדות האקדמיים בארה"ב. יותר ממחצית מבין 1,157 סטודנטים יהודים אשר לקחו חלק בסקר שנערך ב- 55 קולג'ים בארצות הברית, דיווחו כי היו חשופים לאנטישמיות או היו עדים לה בבתי הספר שלהם.

אנטישמיות ניפוץ חלון ביישבת לייקוודעליה אחי עשר שנות ירידה. חלון בית כנסת שנופץ. לייקווד, ניו ג'רזי

איטליה – היהודים חוששים מפני האנטישמיות

מחקר חדש אשר פורסם על ידי "המכון לחקר מדיניות יהודית" (JPR), בקרב יהודי איטליה, מלמד כי מרביתם חוששים מפני עליית האנטישמיות, ותופסים אותה כבעיה הולכת וגדלה. כ-70 אחוז מהיהודים שהשתתפו בסקר ציינו כי האנטישמיות במדינה עלתה בחמש השנים האחרונות. 60% מהנשאלים השיבו כי האנטישמיות מהווה בבעיה חמורה באיטליה, וכשליש מיהודי איטליה הצביעו על קיומה של אנטישמיות במקומות ציבוריים.

בריטניה: אנשטימיות במסווה של ביקורת על ישראל

ארגון CST המנהל מעקב אחר אנטישמיות בממלכה המאוחדת, תיעד מאות תקריות אנטישמיות במהלך החודשים יולי אוגוסט בשנת 2014 – עלייה של למעלה מ־400% לעומת התקריות בתקופה המקבילה בשנה הקודמת לכך. בנוסף, מלמד מחקר של ממשלת בריטניה בנוגע לשנת 2014, כי 37% מהבריטים חושבים שהאנטישמיות גרועה יותר ממה שהיתה לפני עשור.

סקר שנערך על ידי מכון המחקר YouGov מלמד כי יותר ממחצית מהציבור הבריטי מחזיקה בדעות אנטישמיות. מחקר אחר מלמד על כך ש-54% מהיהודים חוששים לגבי עתידם בבריטניה, ורבע שקלו לעזוב אותה בשנתיים האחרונות. 45% מהיהודים השיבו כי הם חשים שמשפחתם "מאוימת על ידי גורמי איסלאם קיצוניים", ו–77% מהם דיווחו כי נתקלו באנטישמיות שהוסוותה כ"הערה פוליטית על ישראל". יותר ממחצית מהנשאלים היהודים ציינו כי הם רואים דמיון בין האנטישמיות של היום, לבין לזו שהיתה בממלכה המאוחדת בשנות ה–30 של המאה הקודמת.

518

סקר שנערך על ידי הקונגרס היהודי האירופי מלמד שרבע מאזרחי בריטניה בגילאי 18 עד 35, אמרו כי הם מאמינים שקיימת סבירות ששואה נוספת תתרחש באירופה בימי חייהם. כ-60% מהם אמרו כי הם לא ידעו ששישה מיליון יהודים נרצחו בשואה.

מסקר שנערך על ידי מכון Survation, בקרב האוכלוסייה הבריטית הכללית, עולה כי 15% מהנשאלים הסכימו עם הקביעה כי על הממשלה לשקול החלת חוקים הדורשים מיהודים לשאת תעודות זהות המציינות את דתם. חמישית מהנשאלים בסקר הוסיפו כי יש לשקול להנהיג חוקים הדורשים מעסקים בבעלות יהודית לזהות את עצמם כיהודים. באופן דומה, טענו 21% מהנשאלים כי על הממשלה לנקוט במהלך דומה כלפי עסקים בבעלות מוסלמית.

בלגיה – עלייה של 60% במספר התקריות האנטישמיות

102 תקריות אנטישמיות התרחשו במהלך שנת 2014 בבלגיה, כך עולה מנתוני עמותת antisemitisme, המפרסמת מדי שנה את מספר האירועים האנטישמים שהתרחשו בבלגיה. מדובר בגידול של 60% בהשוואה לנתונים שנאספו בשנת 2013. מוקדם יותר השנה סולקה אישה מחנות רק בשל זהותה היהודית. במקרה אחר, התקשרה ניצולת שואה למוקד חירום רפואי לצורך קבלת עזרה. כשהרופא הבין שהיא יהודייה, הוא אמר לה: "סעי לעזה. שם באמת תביני מה זה להרגיש רע".

טורקיה – אנטישמיות בכלי התקשורת

מחקר תקשורת שנערך בטורקיה, מגלה כי כמחצית הכתבות, המאמרים הגזעניים והטורים מקדמי "שנאה" שפורסמו בתקשורת המקומית בין מאי לאוגוסט בשנת 2014 היו נגד יהודים. המחקר פורסם בעיתון היהודי-טורקי "שלום" (salom Gazetesi). בתקופת הזמן המדוברת, אותרו 246 מאמרים וכתבות חדשותיות שהכילו התייחסות שלילית לקבוצות לאומיות, אתניות או דתיות.

עד לחודש מאי של אותה שנה התפרסמו 188 מאמרים בעלי אופי גזעני, כשמתוכם 130 כוונו נגד יהודים. באופן צפוי, הארמנים נמצאים "במקום השני", עם 60 אזכורים גזעניים. קבוצות אחרות שסוקרו באופן גזעני, הן יוונים עם לאומיות טורקית וכורדים ופליטים מסוריה.

בקיץ האחרון, במהלך מבצע "צוק איתן"חל שינוי בשפה שבה מגישי חדשות וכותבי טורים מתייחסים למדינת ישראל וצה"ל, כשבמקום לנקוב בביטויים אלו, הם משתמשים בכינויים חלופיים כמו "היהודים" או "הישראלים".

בית הכנסת נוה שלום איסטנבול טורקיהיותר שנאה מלארמנים. שלטי זעם בפתח בית הכנסת נוה שלום, איסטנבול.

אוסטרליה: עלייה של 12% במספר התקריות האנטישמיות

במהלך שנת 2014 חלה עלייה בממדי האנטישמיות באוסטרליה. מדו"ח שפרסמה מועצת הקהילות של יהדות אוסטרליה, עולה כי חלה עלייה של כ־12 אחוזים באירועים האנטישמיים בשנת 2014 לעומת השנה הקודמת – 183 תקריות לעומת 126. רובם של האירועים התרחשו באזור ניו סאות'־וויילס, שם נגרמו הפגיעות הקשות ביותר. בשאר האזורים, מספר האירועים האנטישמיים היה מינורי.

(תמונות וטבלאות: CFCA – הפורום לתיאום המאבק באנטישמיות)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture