התשובה האירופית ל'חוק החרם': סימון על מוצרים מההתנחלויות

שרי החוץ של רוב מדינות האיחוד האירופי פנו במכתב רשמי אל נציבת קשרי החוץ של האיחוד, בבקשה לקדם את המהלך לסימון בולט של מוצרי ההתנחלויות ברשתות השיווק ביבשת • "סימון המוצרים יהווה צעד חשוב לשימור פתרון שתי המדינות", כתבו השרים

הקמפיין הבינלאומי לחרם על מוצרי ההתנחלויות צובר תאוצה מסוכנת: 16 שרי חוץ מהאיחוד האירופי פנו היום במכתב משותף אל נציבת קשרי החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני, בבקשה לקדם את המהלך לסימון מוצרי ההתנחלויות ברשתות השיווק ברחבי היבשת.

על המכתב, אשר נחשף ב'הארץ', חתומים רוב שרי החוץ מהאיחוד המונה 28 מדינות: צרפת, בריטניה, ספרד, איטליה, בלגיה, שבדיה, מלטה, אוסטריה, אירלנד, פורטוגל, סלובניה, הונגריה, פינלנד, דנמרק, הולנד ולוקסמבורג.

שרי החוץ כותבים כי "פרסום הנחיות לכל המדינות החברות באיחוד האירופי בנוגע לסימון מוצרים ותוצרת מההתנחלויות בגדה המערבית הינה צעד חשוב לקראת יישום מלא של המדיניות ארוכת השנים של האיחוד האירופי לשימור פתרון שתי המדינות".

קרא עוד:
[postim]

"המשך הרחבת ההתנחלויות הבלתי חוקיות בשטחים הפלסטינים הכבושים ובשטחים אחרים שנכבשו על ידי ישראל מאז 1967 מאיימת על הסיכוי להגיע להסכם שלום סופי וצודק", נאמר במכתב, המתיימר לגרום לישראל ללכת לפשרות מרחיקות לכת מול הפלשתינים.

מדינות האיחוד מעוניינות לסייע לצרכן האירופי לבחור שלא לעודד בעקיפין את "הפרות החוק הבינלאומי" של ישראל. "הצרכנים באירופה צריכים להיות בטוחים שהם יודעים מהו המקור של הסחורה שהם רוכשים", נאמר במכתב. "היצרנים הישראלים והפלסטינים שבתוך הקו הירוק ייהנו מכך".

הסיבות: ניצחונו של נתניהו בבחירות והתבטאויותיו נגד מדינה פלסטינית

הקמפיין האירופי לסימון מוצרי ההתנחלויות מתנהל כבר שנים, אולם בחודשים האחרונים נמנעו מדינות אירופה מלפעול בנושא כדי לא להיראות כמי שמתערבות בבחירות בישראל. תוצאות הבחירות בהם ניצח הימין באופן מובהק והתבטאויותיו של נתניהו נגד פתרון שתי המדינות העניקו דחיפה מחדש ליוזמה.

למעשה, ישראל הסכימה כבר לפני יותר מעשור לסמן את תוצרת השטחים המיוצאת לאיחוד האירופי, בשל הסכמי המכס שלה עם האיחוד, המעניקים הטבות למוצרים הישראליים אך לא למוצרים הבאים מעבר לקו הירוק. שרי האיחוד מעוניינים כעת לסמן באופן בולט את המוצרים, כך שההבדל יהיה גלוי גם לצרכן האירופי ולא רק לרשויות המכס.

סימון מוצרי ההתנחלויות קיים כבר מזה 3 שנים בדרום אפריקה, אשר בתודעתה הלאומית צרוב עדיין זכרו של משטר האפרטהייד, והנהגתה משווה בקביעות את מעשיה של ישראל להתנהגותו הידועה לשמצה של שלטון הלבנים במדינה האפריקנית. גם בבלגיה מונהג סימון, אולם רק על תוצרת חקלאית.

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו