בצעד דרסטי: עיריית חיפה הוציאה צו סגירה לבז"ן; "במלחמה כמו במלחמה"

העילה: מכתבו של בכיר במשרד הבריאות לפני מספר ימים, לפיו שיעור התחלואה בסרטן במטרופולין חיפה גבוה משמעותית מהממוצע הארצי, בשל זיהום האוויר הכבד • ראש העיר יונה יהב זועם על הטלת האחריות כלפי העירייה, ומצהיר: "לא נסבול עוד תשתיות מזהמות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מלחמת ראש (העיר) בראש (הממשלה): במהלך חסר תקדים בחומרתו, הוציאה עיריית חיפה לפני שעה קלה צווי סגירה למפעלים המזהמים את האוויר בעיר ובסביבותיה, וחסמה במשאיות את הכניסה לבז"ן (בתי הזיקוק לנפט) ולמסוף הכימיקלים.

בהודעה שפרסם ראש העיר, יונה יהב, הוא מצהיר כי "החל מרגע זה, לא תהיה כניסת מכליות למפעלים ותימנע אספקת דלקים ואמוניה למשק הישראלי".

צילום אלי לוימשאיות של העירייה חוסמות את הכניסה לאחד המפעלים (צילום: אלי לוי)

במקביל להוצאת צווי הסגירה ולחסימת המפעלים, תגיש העירייה עתירה להקפאת כל התכניות במתחם 'קרקעות הצפון' המיועדות לחוות הגז, למכלי הנפט של תש"ן (תשתיות שמן ונפט) ולמתחם בז"ן. "לא ניתן לדחוף למטרופולין חיפה עוד תשתיות מזהמות", מבטיח יהב.

קרא עוד:
[postim]

יש לציין כי החסימות הן בעיקר צעד הצהרתי, והן לא השפיעו באופן משמעותי על התנועה במפעלים. במתקן תש"ן בקריית חיים, למשל, כניסת החומרים הכימיים מתבצעת בכלל דרך צינורות ולא במכליות.

.ה'לבניות' של בתי הזיקוק (צילום: באסל עווידאת - פלאש 90)

במשטרת מחוז חוף הודיעו מיד כי לא יאפשרו חסימת צירים או הפרעה לשגרת החיים בכל תחומי המחוז. "נאפשר מחאה בכל נושא, בתנאי שתוגש בקשה מסודרת כנדרש תוך שיתוף פעולה עם המשטרה. בנוסף, הוזמן על-ידי משטרת זבולון גרר לצורך גרירת המשאיות המהוות הפרעה לתנועה ויינתנו דו"חות בהתאם".

"הממשלה הכריזה מלחמה על כשליש מאזרחיה"

קצפו של יהב יצא על פרסום מכתבו של ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות הפרופסור איתמר גרוטו, לפיו מספר מקרי הסרטן בחיפה ובקריות גבוה ב-16% מהממוצע הארצי, ואילו תחלואת הילדים באזור גבוהה אף יותר. העירייה מצויה מאז פרסום המכתב תחת מתקפה חריפה של התושבים וארגוני סביבה, הטוענים כי היא פרסמה במשך שנים נתונים שגויים ומטעה את הציבור כביכול מצב זיהום האוויר אינו חמור וכי הוא מצוי במגמת שיפור מתמדת.

"ממשלת ישראל הכריזה לפני מספר ימים מלחמה על תושבי שליש ממדינת ישראל שהם תושבי הישובים הבאים: חדרה, קיסריה, זיכרון יעקב, בנימינה, יישובי חוף כרמל, חיפה, חמשת הקריות, טבעון ועכו.

.המפעלים המזהמים במפרץ (צילום: באסל עווידאת - פלאש 90)

"הכותרות שמפרסמים בימים האחרונים משרדי הממשלה הם מתקפה על כשני מיליון תושבים ממדינת ישראל. מדינת ישראל לא יכולה להפקיר את בריאותם של תושבי המפרץ ולהתנהל כאילו 'הכול בסדר'", אמר יהב.

לטענתו, עיריית חיפה מתנהלת מזה שנים על פי נתונים שמפרסמים הגורמים המקצועיים בממשלה, ולפיהם זיהום האוויר אינו חמור והוא מצוי במגמת שיפור מתמדת. "אם הנתונים האחרונים נכונים, אנו דורשים להפסיק לאלתר את כל הפעולות של המפעלים המזהמים במטרופולין חיפה. במידה והנתונים שהוצגו לאחרונה אינם נכונים, שיגיעו לכאן ללא דיחוי נציגי הממשלה, יתייצבו ויבהירו מדוע זרוּ חרדה בציבור".

המשרד להגנת הסביבה: נכריז על חיפה כאזור מוכה זיהום

יהב הודיע על הקמת מטה חירום בעירייה, ועל ביטול כל סדר היום השגרתי של מועצת העיר, אשר מעתה ועד לפתרון המשבר תעסוק רק בנושא זה. "במלחמה כמו במלחמה – כל האמצעים כשרים", הכריז בפתח בית החולים רמב"ם בעיר.

בתוך כך, המשרד להגנת הסביבה הודיע כי ימליץ להכריז על מפרץ חיפה כאזור מוכה זיהום אוויר. במשרד הדגישו כי המסמך של משרד הבריאות מציג נתונים שנאספו רק עד 2007, וכי בשנים האחרונות נרשמה ירידה ניכרת ברמת זיהום האוויר במפרץ. עם זאת, "האזור עדיין מדורג במקום הראשון בפליטות מזהמי אוויר בישראל, כפי שפרסמנו באתר לפני כחצי שנה. לאור מכלול הנתונים, המשרד מגבש המלצות לשר החדש שיכנס לתפקיד להכריז על מפרץ חיפה כ'אזור מוכה זיהום אוויר'".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture