האדמו"ר מבעלזא: "כל בחור ואברך צריך שיעור בספרי מוסר וחסידות"

במעמד 'קביעת שיעור' ופתיחת זמן הקיץ במוסדות התורה של החסידות הורה כ"ק מרן האדמו"ר מבעלזא שליט"א בהדרכת קודש: "שלש פעמים צריכים ללמוד רק בכדי להתחיל להבין את הגמרא בפשטות עם פירוש רש"י" • המעמד שולב עם דברי הספד על פטירת הגר"ש וואזנר זצ"ל "נפל ספר תורה מארון הקודש, רק בזכות ההתמדה זכה למה שזכה" • בסיום המעמד השפיע מרן האדמו"ר מבעלזא מברכות קדשו לאלפי אברכי הכוללים, תלמידי הישיבות הק' ותלמידי התתי"ם • צילומים: אנשיל בעק

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

האדמור מבעלזא בדברות קודש במעמד הקביעות שיעור (8)

אלפי תלמידי הישיבות הק' ואברכי הכוללים דחסידי בעלזא התכנסו אור ליום שלישי בהיכל ה'גרויסע שטיב', למעמד ה'קביעת שיעור' לרגל פתיחת זמן הקיץ.

כ"ק מרן האדמו"ר מבעלזא שליט"א פתח בדברים אודות האבידה הגדולה בהסתלקו של פוסק הדור הגר"ש וואזנר זצ"ל ואמר: 'לפני מספר שבועות נפל ספר תורה מארון הקודש, נסתלק לבית עולמו הגאון הצדיק רבי שמואל וואזנר זצ"ל, תהא נפשו צרורה בצרור החיים בגן עדן, בין הרבה שבחיו, שהיה מתמיד גדול מנעוריו ועד זקנה ושיבה, וכך זכה למה שזכה". כן ציין כ"ק מרן האדמו"ר מבעלזא שליט"א לשבח את אשר נוכח שהבחורים לומדים כבר עתה את המסכת שתילמד בזמן הקיץ הבעל"ט, שזה בבחינת הקדמת "נעשה" ל"נשמע".

האזינו לדברות הקודש

את דברי התורה פתח כ"ק מרן האדמו"ר מבעלזא שליט"א בדבר תורה משמו של הגר"ש וואזנר זצ"ל וכה דבריו: נאמר בברכת התורה: 'והערב נא ה' אלוקינו את דברי תורתך בפינו וכו'. הקב"ה נתן לנו רמ"ח מצוות עשה, יש מצוות שאנו מקיימים בכל יום כקריאת שמע תפילין ועוד. על שום מצווה אין אנו מבקשים שיהיה קיומה ערב בפינו ודווקא בדברי תורה מבקשים אנו 'והערב נא'. אלא, מצוות לימוד התורה שונה בזה שאי אפשר לקיימה באם לומדים רק פעם אחת ביום. יש ללמוד ללא שיעור, בכל יום, בכל עת ובכל שעה, בחורף ובקיץ ללא הפסק. כנאמר 'כי הם חיינו ואורך ימינו ובהם נהגה יומם ולילה', ומובן שללא שיהיו דברי תורה ערבים בפינו אי אפשר לקיימה כהלכתה, על כן מבקשים אנו והערב נא ה"א את דברי תורתך בפינו, שבכך נוכל לקיים 'ובהם נהגה יומם ולילה'.

כ"ק מרן האדמו"ר מבעלזא שליט"א הוסיף לפרש לפי זה: מצינו בגמרא שכל שהוא תלמיד חכם ובנו תלמיד חכם ובן בנו תלמיד חכם, הקב"ה ערב לו שאין התורה פוסקת מזרעו לעולם. ויש להבין, הרי תורה אינה עוברת בירושה, ורק אם חפצים ורוצים ללמוד אזי זוכים להשגת התורה. אלא ישנן שני דברים: הבטחת השי"ת שלא תיפסק התורה מזרעו של מי שהוא ובנו ובן בנו תלמידי חכמים, והבטחה זו יכולה להיפסק מחמת חטא ח"ו. אולם יש בסגולת התורה עצמה ענין של 'תורה מחזרת על אכסניא שלה', כדוגמת אדם שרגיל להתאכסן באכסניא קבועה, אזי רגליו מוליכות אותו שוב ושוב לשם, וזהו הטבע והסגולה של התורה עצמה.

האדמור מבעלזא בדברות קודש במעמד הקביעות שיעור (5)

"יש הלומדים תורה בגלל שמחוייבים הם ללמוד שנאמר 'והגית בו יומם ולילה' וזוכים לבנים ובני בנים תלמידי חכמים, אולם הבטחה זו כאמור יכולה להיפסק ח"ו. מה שאין כן אם לומדים תורה בגלל שמרגישים המתיקות והעריבות בפה, ולא רק מחמת החיוב ללמוד תורה, אזי זוכים ש'תורה מחזרת על האכסניא שלה', שזו סגולת התורה בצמה, שמחמת העריבות בפי הלומד, היא שבה ונדבקת בזרעו אחריו כי למודה היא בכך. ואפילו שבפועל לא רואים זאת, יעבור עוד דור ועוד דור ובסוף יקויים 'תורה מחזרת על אכסניא שלה'.

זהו שאנו מבקשים 'והערב נא וכו' ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי צאצאינו, כולנו יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה', שנזכה לדרגת העריבות ואז התורה עצמה שתבקש לחזר אחר אכסניא שלה, ולא רק מחמת ההבטחה של הקב"ה. ומובן הענין שבקשה זו נאמרת דוקא לענין לימוד התורה ולא בנוגע לשאר המצוות.

בהמשך ביאר מרן האדמו"ר מבעלזא שליט"א מפרשת השבוע ומפרקי אבות הנלמדת בשבועות אלו, על הנסיונות שצריכים לעמוד ולהילחם עם היצר הרע.
בסיום דברי החיזוק ללימוד התורה אמר מרן שליט"א: אם חושבים שללמוד שלש פעמים הרי זה נקרא חזרה על הלימוד, הרי שזו טעות. שלש פעמים צריכים ללמוד רק בכדי להתחיל להבין את הגמרא בפשטות עם פירוש רש"י. לאחר מכן אפשר להתחיל לחזור על הלימודים שזו סגולה לזכרון. כן אמר מרן האדמו"ר מבעלזא שליט"א: כל בחור ואברך צריך שיהיה לו שיעור בספרי מוסר וחסידות. וללמוד היינו באופן שיכנס ללב למוח ולכל עצמותו, שזהו לימוד התורה.

וסיים מברכות קדשו לאלפי אברכי הכוללים, תלמידי הישיבות הק' ותלמידי התתי"ם.

האדמור מבעלזא בדברות קודש במעמד הקביעות שיעור (2)

האדמור מבעלזא בדברות קודש במעמד הקביעות שיעור (1)

האדמור מבעלזא בדברות קודש במעמד הקביעות שיעור (4)

האדמור מבעלזא בדברות קודש במעמד הקביעות שיעור (10)

האדמור מבעלזא בדברות קודש במעמד הקביעות שיעור (9)

האדמור מבעלזא בדברות קודש במעמד הקביעות שיעור (7)

האדמור מבעלזא בדברות קודש במעמד הקביעות שיעור (6)

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture