נחשף: המלחמה הסודית של ארצות הברית בתכנית הגרעין האיראנית

עמוק ביערות טנסי, שוכן הקומפלקס לביטחון לאומי 'Y-12' באוק רידג', אשר במעבדותיו פותחה הפצצה האטומית הראשונה שהוטלה לפני 70 שנה בדיוק ביפן • כיום, קיימים במתחם דגמים סודיים של הכורים האיראניים, ומשאביהן של המעבדות מופנים למאמץ נגד הפצצה האיראנית

כאשר אנשי מחלקת המדינה שניהלו בשווייץ את שיחות הגרעין עם איראן הפנו למדעני הגרעין האמריקניים שאלות טכניות סבוכות – כמו איך להשאיר את הכורים הגרעיניים באיראן פעילים כדרישת איראן, אבל להותיר אותם במרחק בטוח של שנה מבניית פצצה – פנו המדענים למצוא תשובות בדגם הסודי של מתקני הגרעין האיראניים הבנוי עמוק ביערות טנסי, כך מספר היום ה'ניו יורק טיימס'.

במתחם הגרעיני באוק רידג' שבטנסי מסתובבות להן סביב עצמן צנטריפוגות ענקיות, שסייעו למדענים להגיע להערכות המדויקות ביותר לגבי יכולתה הגרעינית של איראן בתרחישים השונים. חלק מהצנטריפוגות נלקחו מלוב לפני יותר מעשור, בעת שמועמר קדאפי פירק את תכנית הגרעין שלו, ואחרות נבנו במיוחד לצורך התכנית החשאית.

"אנחנו יודעים הרבה יותר על הצנטריפוגות האיראניות מאשר כל אחד אחר, אומר מומחה גרעין בכיר המכיר את האתר ביער ואת המבצעים החשאיים שנעשו בו.

קרא עוד:
[postim]

המבנים הסודיים בטנסי הם רק חלק אחד מהתכנית הנרחבת הכוללת תשע מעבדות גרעיניות בכל רחבי ארה"ב. המעבדות משמשות למטרה אחת בלבד – לחסום את התקדמותה הגרעינית של איראן.

אלפי המדענים הנוטלים חלק במאמץ, מבצעים בעצם חזרה על 'פרויקט מנהטן' ההיסטורי, רק בכיוון הפוך: במקום לבנות פצצה גרעינית, כפי שעשו קודמיהם לפני יותר מ-70 שנה במרוץ לסיום מלחמת העולם השנייה, הם מנסים לעצור פצצה גרעינית.

שר האנרגיה של ארצות הברית ארנסט מוניץ, האחראי על המעבדות האטומיות, אמר בראיון לעיתון כי כאשר ביקש הממשל ממשרדו פתרונות לסוגיות טכניות בשיחות הגרעין, "הדיפלומטים היו מגששים באפלה לולא היתה לנו היכולת הזו, שנבנתה במשך עשרות רבות של שנים". לדבריו, המעבדות האטומיות מעניקות לארצות הברית את הדרך והיכולת לבצע את אחד ממאמצי פיקוח הנשק המורכבים ביותר בהיסטוריה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו