וְנִבְרֲכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה • משלחות הסיוע של ישראל לאסונות הטבע

המשלחות שיצאו מישראל לסייע לנפגעי רעידת האדמה בנפאל, מורגלות כבר במלאכה הקשה • לאורך השנים הוציא צה"ל משלחות חילוץ ועזרה לאזורים מוכי אסון בפינות הרחוקות ביותר בעולם • סקירה מקיפה על פעולות הסיוע בעבר, אשר גרמו לקידוש ה' לעיני הגויים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יממה אחת בלבד לאחר שרעידת אדמה בעוצמה של 7.9 פגעה בנפאל, אנשי משלחת החילוץ והרפואה של צה"ל כבר היו על המטוס בדרכם לקטמנדו. המטרה: לסייע במאמצי החילוץ, להקים בית חולים שדה ולאתר את הישראלים אשר אבד עמם הקשר.

"התמונה שמצטיירת היא תמונה קשה, שאני מניח שעל ציר הזמן, עם השעות, היא תתחוור כתמונה מורכבת יותר", אמר מפקד פיקוד העורף, אלוף יואל סטריק, במהלך תדרוך שנתן לפני המראת המשלחת. "מדובר במשימה חשובה ממדרגה ראשונה ובתעודת כבוד לעם ישראל", הדגיש סטריק.

רבים מאנשי המקצוע שיצאו למשלחת כבר מורגלים במראות של הרס ובעבודה בתנאים קשים. לאורך השנים הוציא צה"ל משלחות חילוץ וסיוע לאזורים מוכי אסון בפינות הרחוקות ביותר בעולם, לכל מקום בו נדרשה עזרה.

טורקיה, אלול תשנ"ט

כשרעידת אדמה בעוצמה של 7.4 בסולם ריכטר זעזעה את טורקיה בשנת 1999, צה"ל מיהר להטיס למקום משלחת חילוץ ובית חולים שדה. מאותו אסון נורא, בו נהרגו 17,127 בני אדם ונפצעו מעל 40 אלף, נחרט בזיכרון הישראלי חילוצה של הילדה שירן פרנקו בת ה-9 מהריסות בניין בעיר צ'ינרצי'ק, תחתיהן שהתה במשך ארבעה ימים.

"מצאתי קצה של סדין שהציץ החוצה, ושם החלטתי לחפור. ההימור שלי היה שיש חלל בחדר הילדים", כך תיאר רס"ן ערן מגן לעיתונאים את החילוץ, שעות ספורות לאחר ביצועו. "קדחתי חור, הצצתי פנימה ונדמה היה לי שאני רואה יד. צעקתי פנימה, חשבתי שענו לי. הוריתי לכולם לדומם את המכשירים. צעקתי שוב וענו לי בעברית. מכאן הכול התגלגל מהר".

Izmit_eart2החילוץ שריגש את כל עם ישראל. רעידת האדמה בטורקיה

לפני שירן חולצה אמה. שאר בני המשפחה, בהם אחיה התאום של שירן, אריה, לא שרדו את רעידת האדמה. בסך הכל, הצליחו כוחות צה"ל לחלץ 12 ניצולים חיים, ו-140 גופות. בבית החולים שדה שהוקם בטורקיה על ידי צה"ל טופלו כ-1,200 פצועים ובוצעו כ-40 ניתוחים מצילי חיים.

האיטי, טבת תש"ע

משלחת צה"ל להאיטי נחתה שלושה ימים לאחר רעידת האדמה שהתרחשה בשנת 2010. רעידת אדמה בעוצמה 7 בסולם ריכטר, שנמשכה 60 שניות, הותירה אחריה מעל 230,000 הרוגים וכ-250,000 פצועים. למעלה ממיליון נותרו ללא קורת גג. משלחת צה"ל, אשר הייתה מורכבת ממחלצים ומאנשי רפואה, נחתה בעולם בו שרר כאוס מוחלט.

עם נחיתתה בפורט-או-פרינס בירת האיטי, אחד ממוקדי ההרס העיקריים, הקימה המשלחת הישראלית בית חולים שדה בסטנדרטים מערביים.  בבית החולים טופלו למעלה מ- 1,100 פצועים ובוצעו יותר מ- 300 ניתוחים מצילי חיים. בבית-החולים הוקמו גם חדר יולדות ופגייה.

16366
עולם של כאוס מוחלט. חילוץ נפגעים בהאיטי

המשלחת להאיטי נחתה לאחר שחלפו 'שעות הזהב' – 48 השעות הראשונות לאחר האירוע, במהלכן מחולצים בדרך כלל 90 אחוז מהלכודים החיים. 24 שעות נוספות חלפו לפני שאנשי המשלחת מצאו לכוד חי, גבר בן 53 ששרד מתחת להריסות במשך ארבע יממות.

"כל החיים כמחלץ מתנקזים לרגע הזה, שבו יש לך לכוד חי", סיפר סא"ל גולן ואך, שלקח חלק במשלחת החילוץ. "בתוך מקום שהוא כולו גופות, ממש שברי חיים, להכניס את היד לתוך החור שבקיר ולגעת באדם חי זו תחושה מחשמלת".

יפן, אדר ב' תשע"א

משלחת צה"ל ליפן לאחר רעידת האדמה והצונאמי בסנדאי, אסון בקנה מידה אדיר ממדים שהביא למותם של מעל 15 אלף בני אדם, הייתה מצומצמת ביחס למשלחות קודמות. גודל המשלחת נקבע לבקשתם של היפנים, אשר התעקשו שלא יגיעו יותר מ-50 איש.

עם זאת, המשלחת הישראלית הייתה הראשונה לקבל היתר לפעול באזור האסון. החוק היפני לא מתיר לרופאים  שלא עברו הסמכה ממשלתית ביפן לפעול בשטחה, וחקיקת חירום הועברה על מנת לאפשר למשלחת הישראלית להקים את המרפאה.  הצוות של חיל הרפואה הורכב מומחים בתחומי הכירורגיה, האורתופדיה, גניקולוגיה, רדיולוגיה ועוד. אל הצוות הרפואי הצטרפו מומחי חילוץ, אנשי תקשוב ולוגיסטיקה, ומומחים מהוועדה לאנרגיה אטומית.

PIX_Japan_Earthquak463057_lאסון טבע כפול. רעידת האדמה והצונאמי ביפן

המשלחת הביאה עמה 60 טון של ציוד רפואי, ובמרכז הרפואי שהקימו באזור מיניאמי–סנריקו טופלו מעל 220 פצועים. כאשר המשלחת חזרה לארץ, לאחר שבועיים של פעילות, הוחלט להשאיר את מרבית הציוד הרפואי שהובא לשימוש הרשות המקומית.

הפיליפינים, כסלו תשע"ד

טייפון האיאן, שהכה באיים הפיליפינים ובוויטנאם בנובמבר 2013, גבה את חייהם של יותר מ-3,000 בני אדם. חמישה ימים לאחר מכן, בשעה שמניין ההרוגים עוד לא היה ידוע, הוציא צה"ל משלחת של 184 מומחים בתחומי החילוץ והרפואה. המשלחת הביאה עמה 90 טון של ציוד רפואי, באמצעותם הקימה בית חולים שדה באי סבו. בבית החולים טופלו כ-3,000 בני אדם, ביניהם מעל 800 ילדים. יום לאחר הקמת בית החולים סייעו חברי המשלחת הרפואית בלידתו של תינוק, שקיבל את השם 'ישראל', כהוקרה למשלחת.

16368השם ניתן כאות הוקרה למשלחת. התינוק הפיליפיני 'ישראל'

בנוסף לסיוע הרפואי, עיקר פעולתה של המשלחת הישראלית הייתה בשיקום אזרחי – כלומר, מתן תמיכה וסיוע לתושבים המקומיים על מנת שיוכלו לשקם את עצמם. "בשילוב עם הסיוע הרפואי פעלנו על מנת להוציא את האוכלוסייה המקומית מהמשבר", מספר מפקד המשלחת, אל"מ רמטין סבטי. "במהלך 14 ימים בהם שהתה המשלחת באי ניתן היה לראות את השינוי שעברה האוכלוסייה, וכיצד הצליחה לשקם את עצמה בעזרת הדחיפה שלנו", הוא מוסיף.

יחד עם תושבי המקום עבדה המשלחת על שיקומם של ארבעה בתי ספר באי. שבועיים לאחר מכן, כאשר המשלחת המריאה בחזרה לארץ, אחד מבתי הספר נחנך מחדש ותלמידיו שבו לספסל הלימודים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture