השיירה עוברת: 7.5 מיליארדי שקלים הועברו לאוניברסיטאות ליעדים מעורפלים

המיליארדים הרבים שזורמים בכל שנה לאוניברסיטה אינם מספקים את תאבונם של בעלי המשכורות בחמש ספרות חודשיות • תוספת תקציבית של 7.5 מיליארד ש"ח הועברה לצורך עמידה ביעדי איכות, אך היעדים עצמם לא הוגדרו • דין פרוטה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הנה התשובה לשאלה 'איפה הכסף?' 7.5 מיליארד ש"ח הועברו לאוניברסיטאות והמכללות במערכת ההשכלה הגבוהה החילונית במסגרת תכנית בפריסה לשש שנים, אך יישום התכנית כמעט ולא בוצע. הכסף, אם התעניינתם, שוכן כבר עמוק בחשבונות הבנקים של הפרופסורים ה'נכבדים' והמרצים האקדמאים.

בשנת 2010 פרסמה המועצה להשכלה גבוהה תכנית לשנים התשע"א-התשע"ו. התכנית הרב-שנתית התמקדה בין השאר בחתירה למצוינות בתחומי ההוראה והמחקר בכל המוסדות. בתכנית נקבעה תוספת תקציב בסך כ-7.5 מיליארד ש"ח, אשר תיפרס על פני שש שנים. כמו כן נקבעה בתכנית מתכונת חדשה לחלוקת התקציב, שעל פיה יחולק התקציב למוסדות על פי ההישגים שלהם בתחומי ההוראה והמחקר. בתכנית צוין שהכלים העיקריים להשגת יעדיה אלה הם קליטת סגל חדש מצטיין ושדרוג תשתיות ההוראה והמחקר.

משרד מבקר המדינה אשר בדק את הליך הכנת התכנית הרב-שנתית והשגת יעדיה, מצא כי התקציבים שהועברו למטרות 'מצוינות בהוראה והשבחת תכניות הלימודים' ניתנו עוד בטרם נקבעו תכניות עבודה מפורטות להשגתם. מרבית התכניות הוכנו רק במהלך השנים העוקבות ולכן ניתן ליישמם רק בתכנית החומש הבאה, זאת למרות העברת התקציבים.

קרא עוד:
[postim]

כאשר בפרק אחר קבל המבקר על התקציבים המועטים המועברים לכוללים ולישיבות, הדגיש בביקורתו כי יש לשנות את מנגנון התקצוב ולתגמל את המוסדות עפ"י איכות הלימוד. גם עצם התקצוב הנמוך של מוסדות התורה מנומק בטענה כי הלימודים התורניים אינם מכשירים כוח אדם מקצועי ואין בהם תועלת למשק, זאת לעומת המקובל כי האוניברסיטאות מתוקצבות בכעשרה מיליארדי שקלים בשנה כדי להכשיר את דור העובדים הבא.

המיתוס הזה מופרך בדוח המבקר הטוען כי למרות החשיבות הרבה שבתכנון ארוך הטווח הנוגע למערכת ההשכלה הגבוהה יובאו בחשבון הצרכים שיציגו הגופים במשק, ובהם גופי התעשייה, גופי המחקר והפיתוח, וארגונים מקצועיים, המל"ג גיבשה את התכנית הרב-שנתית בלי לשתף בכך גופים במשק, לרבות משרדי הממשלה, וממילא בלי לעמוד על הצרכים שלהם לטווח הארוך ועל המקצועות שבהם יש מחסור בכוח אדם. היא דנה בנושאים אלה רק לאחר שכבר נקבעו היעדים בתכנית הרב-שנתית. יתרה מכך, למל"ג לא היה מידע בנוגע למכלול תכניות הלימוד הקיימות במערכת ההשכלה הגבוהה. דרך פעולה זו של המל"ג אינה מאפשרת למערכת ההשכלה הגבוהה לתרום את חלקה לצמיחת המשק הישראלי.

על אף הצורך בקביעת מדיניות כוללת ומערכתית להשכלה הגבוהה, צורך שהביא לכך שבשנת 2010 תוספת תקציב של כ-7.5 מיליארד ש"ח למערכת ההשכלה הגבוהה, לא קבעה המל"ג מדיניות כזאת. היא לא בחנה את המצב הקיים של המערכת, לא בחנה את התחזיות לטווח ארוך בדבר גודלה והרכבה הרצויים מבחינה לאומית ב-20 השנים הבאות ולא שיתפה בגיבוש התכנית הרב-שנתית גורמים במשק ובמשרדי הממשלה, שיכלו לתרום להבנת הצרכים העתידיים של החברה והכלכלה בישראל בעיצוב המדיניות ובגיבוש התכנית הרב שנתית. המל"ג דנה עם הגורמים האמורים באיחור, רק בשנים 2012-2011, לאחר שכבר נקבעה התכנית הרב-שנתית.

המבקר מציין בחומרה כי בדרך פעולתה של המל"ג בולט היעדר הראייה המערכתית. הדבר בא לידי ביטוי בהחלטות שקיבלה המל"ג בלי להביא בחשבון בשיקוליה את ההשפעה שיש לפעילותם של המוסדות שאינם מתוקצבים על המערכת כולה, אף ששיעורם בכלל מוסדות ההשכלה הגבוהה הוא כ-20%. לא ניתן לקבל החלטות הנוגעות למוסדות ההשכלה הגבוהה בלי להביא בחשבון את פעילותם של המוסדות הלא מתוקצבים. על המל"ג לשקול להחיל על מוסדות אלו, בשינויים המתחייבים, את החלטותיה הנוגעות ליישום התכנית הרב-שנתית. המשך הסאגה יינתן ככל הנראה בדוח המבקר הבא ששוב ימצא כי לא תוקנו הליקויים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture