חוזים בכוכבים • כך תוכלו לצפות בכוכב הלכת שבתאי

ב-23 במאי נמצא כוכב הלכת שבתאי ביום בשנה בו מרחקו הקטן ביותר מכדור הארץ, הוא יתייצב בדיוק מול השמש ויזרח עם שקיעתה - התקופה הטובה ביותר בשנה לצפות בו, בטבעותיו ובירחיו • נצלו את ההזדמנות

כתבות נוספות בנושא:

בקרב בלימה: השחקן היהודי שהפך לנשיא מנסה להציל את אוקראינה
ח"כ טייב בראיון ל'JDN': "הסתה בסגנון גרמניה לפני 70 שנה" • צפו
על שולחן היועמ"שית החדשה: בהרב מיארה נכנסת היישר לסערות המשפטיות
מהממשלה ועד החברות: בכמה ישראל מתייקרת ומי מוותר בינתיים?

בחג השבועות, בתאריך 23 במאי השנה, הגיע כוכב הלכת שבתאי לניגוד (מצב בו הוא ימצא מול השמש, כאשר כדור הארץ מצוי בינו לבין השמש). באותו יום, נמצא שבתאי גם בנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ, ומרחקו היה 1.34 מיליארד ק"מ (8.9 יחידות אסטרונומיות). בימים שלאחר הניגוד וכן במהלך חודשי הקיץ, ייראה כוכב הלכת שבתאי בכל שעות הערב המוקדמות כאשר הוא נוח ביותר לתצפית וניתן לקיים בו מאמר הכתוב (תהלים ח,ד) "כִּי אֶרְאֶה שָׁמֶיךָ מַעֲשֵׂי אֶצְבְּעֹתֶיךָ יָרֵחַ וְכוֹכָבִים אֲשֶׁר כּוֹנָנְתָּה".

השנה שבתאי מצוי סמוך לגבול המזרחי של קבוצת מאזניים, כשהוא הכוכב הבולט ביותר באיזור זה של השמים, הזורח בכיוון דרום מזרח בשעות הערב המוקדמות של חודשי האביב והקיץ. רק אנטרס, הענק האדום בקבוצת עקרב הגובלת בקבוצת מאזניים ממזרח, המפגר אחרי שבתאי בזריחתו דומה לו בבהירותו אך נבדל ממנו בגונו האדמדם. אפשר למצוא את שבתאי וכן את קבוצת מאזניים בשימוש באחת מהאפליקציות המיועדות לטלפונים סלולריים.

קרא עוד:
[postim]

שבתאי נראה בשעות הערב המוקדמות, מיד עם תום הדמדומים, מעל האופק הדרום מזרחי. בשעות הערב המאוחרות יותר עולה שבתאי גבוה יותר מעל האופק ולקראת חצות הוא מצוי מדרום לזניט (הנקודה מעל הראש) אז הוא מצוי בגובה המירבי מעל האופק. השנה ובשנתיים הבאות, שבתאי יהיה נמוך יחסית מעל האופק גם בעת שהוא מצוי בגובה המירבי שלו מעל האופק כיוון שהוא מצוי סמוך לנקודה הדרומית ביותר במסלולו על כיפת השמים.

קל מאוד לראות את שבתאי בעין. אפשר להבחין בטבעותיו גם בטלסקופ קטן ואיכותי וכן אפשר להבחין בכמה מירחיו ובראשם הירח טיטאן. את שבתאי וטבעותיו ניתן לצלם גם בטלסקופים קטנים יחסית.

שבתאי הוא כוכב הלכת המרוחק ביותר שזכה שחללית תקיף אותו ותצלם אותו ואת ירחיו. המקפת קאסיני הגיעה אל שבתאי בסוף שנת 2004 והנחיתה גשושית – הויגנס – על פני הגדול בירחיו של שבתאי – טיטאן. בכך הפך טיטאן להיות גרם השמים המרוחק ביותר שגוף מעשה ידי אדם נחת על פניו. טיטאן נראה ככוכב חיוור סמוך לשבתאי מבעד לטלסקופים קטנים. קאסיני ממשיכה להקיף את שבתאי גם בימים אלה ולשלוח אלינו מידע רב עליו ועל ירחיו.

גם כוכבי הלכת נוגה וצדק נראים היטב בתקופה זו של השנה – נוגה נראה היטב מיד לאחר שקיעת החמה בכיוון מערב. אין לטעות בנוגה, הוא גרם השמים הבוהק ביותר בשמי הערב לאחר הירח. מבעד לטלסקופ קטן ייראה נוגה כחצי עגול – רק מחצית מפניו המוארות על ידי קרני השמש מופנית אלינו. סמוך לנוגה, מעט מזרחית לו, מצוי צדק. גם צדק בוהק מאוד ומבעד לטלסקופ קטן ואף מבעד למשקפת שדה ייראו ארבעת ירחיו הגדולים.

הנוף משבתאי על כדור הארץ במרחק 1.44 מיליארד קמ צילום NASAJPL-CaltechSpace Science Instituteהנוף משבתאי על כדור הארץ במרחק 1.44 מיליארד ק"מ 
(צילום: NASA/JPL-Caltech/Space Science Institute)

בתמונה הראשית: שבתאי בתמונת אולטרה-סגול של טלסקופ החלל האבל (צילום: NASA & E. Karkoschka)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture