צה"ל חושף: כך התנהל הליך קבלת ההחלטות במבצע 'צוק איתן'

הסיפורים ההזויים-למחצה על שלטון המשפטנים בצה"ל כבר פורסמו פעמים רבות, אולם לראשונה הם מקבלים אישוש רשמי מהפרקליטות הצבאית • תיאור מרתק על דרך קבלת ההחלטות במבצעי צה"ל • לדברי המשפטנים הצבאיים, לפחות 44% מ-2,203 ההרוגים היו טרוריסטים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מתקפת ההסברה המרוכזת של ישראל כהכנה לדו"ח ועדת החקירה של האו"ם על מבצע 'צוק איתן' חושפת גילויים מפתיעים שמפרסם צה"ל לראשונה בתולדותיו, בין השאר – כיצד מתנהלת ה'משפטיזציה' של המערכה הצבאית ועל דרך קבלת ההחלטות לגבי השמדת מטרות.

בתדריך של הפרקליטות הצבאית נחשף כדוגמה הליך האישור של אחת מפעולות חיל האוויר במהלך המבצע הצבאי הארוך שהתנהל בקיץ בשנה שעברה. בפיקוד צה"ל רצו להפציץ את ביתו של איברהים אל-שוואף, בכיר בזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי בחאן יונס, אשר שימש גם כמרכז פיקוד ושליטה וכמחסן נשק של הג'יהאד, אולם דרך החתחתים שנדרשה כדי לקבל את אישור המשפטנים היא לא פחות ממדהימה.

במסמך הרשמי והסודי של צה"ל, שחשפה הפרקליטות כדוגמה ליתר מבצעי צה"ל, מפורטים בדקדקנות מיקומו של הבית (בקואורדינטות); רשימת הנוכחים בו – בכיר הג'יהאד, פעילי טרור נוספים ובני משפחה; תיאור המתחם – בגודל של 23 מטרים על 23 מטרים; תיאור הבית – מבנה חד קומתי בגודל של כ-170 מטר רבוע; אתרים רגישים ואזרחיים בסביבתו העלולים להיפגע (אין); רשימת כלי הנשק המאוחסנים בבית על פי נתוני המודיעין – רובי קלצ'ניקוב, צינורות מתכת, רקטות גראד וציוד לייצור רקטות; ופרטים נוספים.

קרא עוד:
[postim]

לאחר הנתונים היבשים מופיעות דרך הפעולה שאושרה להשמדת המטרה ורשימת הדרישות של משפטני צה"ל, שדרשו נקיטת צעדים מחמירים כדי למנוע פגיעה באזרחים שאינם מעורבים. עורכי הדין של הפרקליטות הצבאית דרשו לבצע על הבית תצפית ומעקב בזמן אמת, כדי לוודא שלסביבתו לא נכנסים חפים מפשע; אישרו תקיפה רק בשעת לילה – אז הרחוב שומם; וביצוע נוהל 'הקש בגג', בו דקות ספורות טרם ההפצצה מטיל חיל האוויר פצצה קטנה על גג הבית במטרה להבריח את יושביו.

.הריסות עזה בצוק איתן (צילומים: פלאש 90)

ביתו של אל-שוואף הופצץ והושמד לבסוף, לאחר שכוחות צה"ל בשטח וחיל האוויר עמדו בכל הדרישות. הפיצוץ גרם לפיצוצי משנה, שאישרו בדיעבד את המודיעין האיכותי שהתקבל אודות מחסן הנשק.

"אם עורך הדין לא מאשר – המפקד לא יכול לערער עליו"

סא"ל ד"ר ערן שמיר-בורר, ראש ענף בינלאומי במחלקת הדין הבינלאומי (דבל"א) בפרקליטות הצבאית, הסביר כי "זו הפעם הראשונה שצה"ל חושף מסמך שמראה את נוהל הפללת המטרות במהלך המבצע. הנוהל הזה מבוסס על המשפט הבינלאומי. מטרת כל הצדדים שמעורבים בתהליך לכבד את החוקים. היו ב'צוק איתן' אלפי מטרות כאלו. תכננו מטרות לפני המבצע ובמהלכו, וכולן נכנסו לבנק המטרות".

לדברי איש המשפט הצבאי, "מצד אחד המודיעין סיפק לנו מידע ושכנע אותנו למה המטרה הזו – שנראית כמו בניין אזרחי – היא למעשה מטרה לגיטימית. במקרה הזה הבית היה מחסן נשק ומקום מפגש לתכנון מבצעי, שהפך אותו למטרה צבאית. הם סיפקו לנו מידע מה קורה מסביב למטרה וזה אפשר לנו לכבד גם את עקרון האבחנה וגם לשמור על עקרון המידתיות".

סא"ל שמיר-בורר חשף עוד כי "עבודת עורכי הדין היא לקבוע אם זו מטרה צבאית, לגעת בנושאים של מידתיות ואף להיות מעורבים בתרחישי פגיעה שונים. בצה"ל, כאשר עורך דין נותן חוות דעת – היא קובעת. אם עורך הדין אומר שזו לא מטרה חוקית ואומר שאין מטרה, המפקד לא יכול לבצע את התקיפה ואי אפשר לערער עליו.

.הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני

"במקרים מסוימים עורך הדין אמר למפקד: 'אתה יכול לתקוף אבל בכמה תנאים: אתה צריך לתת אזהרה אפקטיבית לתושבי הבית, להתקשר אליהם, להודיע להם על התקיפה, לתת להם מספיק זמן להימלט'. במקרה של התקיפה בחאן יונס, המשפטנים התנו את התקיפה בהתרעה כזו וגם נתנו המלצה לשמור על מעקב חזותי בזמן אמת. זה מאפשר לך לפקח על אי פגיעה באזרחים".

בפרקליטות הצבאית מודים: "חמאס ניצל את המצב הזה"

השמירה על חיי העזתים התבטאה גם באיסוף מודיעין אינטנסיבי לגבי ריכוזי אזרחים ברצועה. "הייתה לנו מפה עם אלפי מתקנים רגישים, שנצבעו בצבע תפוז, וכל הכוחות ידעו שזה אתר רגיש. המפה הזו עודכנה כל הזמן. קבענו נוהל שהאו"ם מספק לנו פעמיים ביום קואורדינטות של המקומות הרגישים והעברנו אותן לכוחות בשטח, כדי שידעו על כל האתרים. זו הפעם הראשונה שאנו חושפים את זה. 10 דקות מרגע שקיבלנו את המידע מהאו"ם – הוא ירד לכוחות בשטח".

סא"ל שמיר-בורר תיאר גם מקרה חריג בו הוחלט לתקוף מתחם בו היו ממוקמים מספר מתקנים אזרחיים מובהקים. "נמנענו מלתקוף בתי ספר אבל היו כמה חריגים. זיהינו מתחם בשכונת שג'אעייה שכולל כמה בתי ספר, אחד מהם של האו"ם, מרפאה ומסגד. במהלך המבצע נורו משם עשרות פצצות מרגמה לישראל, יום אחרי יום. ב-25 באוגוסט, אחרי שנורו 11 פצצות מרגמה – החלטנו לתקוף. הוצאנו פקודה לכוחות איך לתקוף את בית הספר, איך לתת אזהרה ולנקוט צעדים מוקדמים כדי לוודא שאין אזרחים במטרה. בסופו של דבר המרגמות הותקפו ואנו לא יודעים על אזרחים שנפגעו שם".

התוצאה של עודף הזהירות והמשפטיזציה המוגזמת הייתה – איך לא – עמדת יתרון לחמאס. "חמאס ניצל את המצב הזה", הוסיף שמיר-בורר, "הוא פרסם מסמך שקרא לתושבי השכונות שלא להתפנות ולא להקשיב לאזהרות של צה"ל. מי שהתפנה – קראו לו לחזור. בכמה מקרים חמאס הפציר באנשים להישאר בבית ובכך מנע מהם להתפנות".

.שמי עזה לאחר הפצצות מסיביות של חיל האוויר

כדי לתדלק את מדורת הדה-לגיטימציה של ישראל בעולם, פעל חמאס בדרכים נוספות כדי ליצור מצג לפיו נפגעו אזרחים רבים יותר מירי צה"ל. "חמאס הורה להוציא כל סימן צבאי מגופות של מחבלים הרוגים כדי שלא ייספרו אותם כחמושים, וכדי להטעות ולשבש את מספר הנפגעים. ההנחיה שלהם הייתה שלא לפרסם שמות של מפקדים צבאיים שנהרגו. הם מאוד הצליחו להסתיר את זהותם של אנשים".

סא"ל שמיר-בורר סיפר כי "הקמנו צוות מהמודיעין שעובד כבר תשעה חודשים והם עוברים שם אחר שם ומנסים לאסוף חומר ממקורות שונים, כדי לקבוע את הזהות. המידע שאספנו, נכון לאפריל 2015 – הוא שלפחות 44 אחוז מההרוגים היו חמושים. 36 אחוז היו בוודאות אזרחים, שאין לנו אינדיקציה לגבי המעורבות בסכסוך. הנותרים הם גברים בני 16 עד 50, ואנו מנסים לצמצם, חלקם היו חמושים וחלקם לא".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture