המשטרה ממליצה על גידור הר הזיתים וסגירת הדרך המובילה לחלקת הקברים

"וְנִבְקַע הַר הַזֵּיתִים מֵחֶצְיוֹ מִזְרָחָה": התרבות מקרי הוונדליזם בהר, על בסיס יומיומי, הביאה את המשטרה להמליץ על גידור החלק המזרחי של הר הזיתים ועל סגירת הצירים המובילים לחלקת הקברים עם שערים • ח"כ ישראל אייכלר: "המלחמה על הר הזיתים היא הדרך להילחם על הר הבית" • יו"ר ועדת הפנים ח"כ אמסלם אמר כי "עם שלא מכבד את המורשת שלא יתפלא שאחרים בעולם מזלזלים בו" והודיע כי יפעל להכריז על ההר כאתר מורשת לאומי

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

ריבוי האירועים של חילול הקודש בהר הזיתים והפרעת מנוחתם של שוכני עפר הביאו את הורמים הבטחוניים להבנה כי המצב אינו יכול להימשך במתכונתו הנוכחית. בדיון בנושא בוועדת הפנים, חשפו נציגי המשטרה לראשונה את המלצתם ללגדר את החלק המזרחי של הר הזיתים ולסגור את הצירים המובילים לחלקת הקברים עם שערים.

האחריות על האבטחה בבית העלמין היהודי העתיק בעולם, נתונה במפתיע בידי משרד השיכון והבינוי. המשרד פועל בנושא מתוקף החלטת ממשלה שהוחלה במטרה לאבטח את בתי יהודים במזרח העיר ומאחר וכוח אבטחה מטעמם כבר ניצב בגזרה, הוטלה עליו האחריות לאבטח גם את בתי העלמין.

איזי לרר, מנהל אגף בכיר ביטחון מידע וסייבר במשרד הבינוי, התנער מאחריות למעשי הזוועה בשטח ההר, והצטדק כי תפקיד משרד הבינוי מסתכם באבטחת העולים לקברי משפחותיהם ובניסיון כושל למניעת ונדליזם. שלושה צוותים חמושים מפטרלים בגזרה אך לדברי האחראים אין בכך די. לרר ציין כי "מדובר בפורעים רעולי פנים ולא אחד על אחד. הם פועלים בשיטה עקבית, קודם כל יורים זיקוקים ויוצרים עימותים במספר נקודות בשטח ובקו השני מבצעים ונדליזם ומשחיתים מצבות וקברים.

קרא עוד:
[postim]

מעיון בפרטי מצב האבטחה כיום עולה כי ארבע מתוך שבע מצלמות אינן פעילות כי הן נשרפו. נציג משרד הבינוי טען כי התקציב השנתי לאחזקת המצלמות עומד על 150,000 ₪, כשעלותן בפועל כחצי מיליון שקלים. "העלינו דרישות תקציב של חצי מיליון ש"ח ולא אושר לנו ע"י משרד רוה"מ, בטענה שאין תקציב. בנוסף, מס רכוש לא מכיר בזה". הוא המליץ על הצבת "צוות מג"ב קבוע שיוכל להגיע עפ"י מודיעין בכל רגע נתון".

ח"כ יואב בן-צור (ש"ס) אמר כי שר השיכון הבטיח לקדם את גידור החלקות במעלה ההר ודרש "או שייתנו סמכויות למאבטחים בדומה לסמכויות במוסדות החינוך או שמשטרת ישראל תגביר את השמירה. לא ייתכן שבמדינת ישראל הריבונית בתי העלמין שלנו מופקרים כך".

."שייתנו סמכויות למאבטחים בדומה לסמכויות במוסדות החינוך..." 
(צילום: אביר סולטאן-פלאש 90)

"פשיטת רגל של מערכות אכיפת החוק במזרח הבירה"

למרות ההאשמות הקשות שהוטחו בפרעות הנעשות במקום ע"י ערביי האזור, דרש ח"כ עבדאללה אבו מערוף נציג הרשימה המשותפת, לשתף בדיון גם את נציגי הוואקף, שיוכלו להשמיע את דברם. עמדת הוואקף בנושא ידועה וגם ברש"פ טוענים באופן רשמי כי השטח אינו אמור להיות כלל תחת ריבונות ישראלית.

ח"כ ישראל אייכלר טען כי "יש פה מלחמה לא נגד דת אלא על הריבונות בירושלים ובארץ ישראל. הר הזיתים הוא הדרך להילחם על הר הבית ואם רשויות השלטון, השב"כ והמשטרה היו מבינים את המשמעות הזו, היינו במצב אחר". ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי, הגיב לדברים: " אין פה בעיית הבנה. מה שקורה בשנים האחרונות במזרח ירושלים זו פשיטת רגל של מערכות אכיפת החוק. זו שאלה של מוטיבציה, של נכונות המשטרה ומשרד המשפטים להכיר בזה כמכת מדינה. לא ייתכן מצב של אפס תפיסות כשהאזור כולו מרושת מצלמות".

מפקד מרחב קדם ניצב משנה חיים שמואלי מחה נגד דברי סמוטריץ': "אין פה בעית מוטיבציה ואני מוכן להזמין כל אחד לראות את השוטרים שמסכנים את חייהם". נקודת המשטרה על ההר מונה 26 שוטרים ולוחמי מג"ב והפעילות מתבצעת 24 שעות ביממה, בעיקר באבטחת צירי הגישה לכ-2000 מבקרים ותיירים. מפקד המרחב פירט את המלצת המשטרה לגדר את החלק המזרחי של הר הזיתים ולסגור את הצירים המובילים לחלקות הקברים עם שערים.

קברים הרוסים בהר הזיתים (1)הרס וחילול מצבות בהר הזיתים, בשבוע שעבר

מפקד המרחב הודה: רוב הפורעים משתחררים לאחר מספר חודשים ואנחנו פוגשים אותם שוב ושוב בשטח

ח"כ שרון גל מישראל ביתנו, דרש לדעת "מתי הייתה בשנתיים האחרונות פעילות יזומה לילית רחבת היקף, למעצרים של פורעים והעמדתם לדין במסות?", נצ"מ שמואלי השיב כי "ביומיום יש מעצרים, אמנם לא המוניים אבל איכותיים לצורך כתבי אישום". ח"כ גל, השיב כי "הבעיה היא של נוכחות ומי בעל הבית. כמה אנחנו נחושים להפגין את ריבונותנו בירושלים. צריך להפגין נוכחות, עד שיבינו שבעלי הבית במקום הם היהודים". על כך השיב נצ"מ שמואלי כי "אין חולק על ריבונותנו במקום. עיקר הבעיה היא בהשגת ראיות מול קטינים. רובם משתחררים לאחר מספר חודשים ואנחנו פוגשים אותם שוב ושוב בשטח וכאן המחוקק יכול לסייע".

יו"ר הוועדה, ח"כ אמסלם שאל: "אתה כמפקד האזור, רואה תופעה חוזרת- מה עשית? ביקשת עוד שוטרים? ניידות? יש פה אירוע של שנים והשאלה איך אתה מציף אותו ובעיקר מה התשובות שאתה מקבל? נצ"מ שמואלי השיב כי "ביטחון ירושלים נידון בשוטף ברמה שלנו וגם ברמת מחוז ושר. אנחנו עושים הערכת מצב ולפיה מתגברים שוטרים".

אברהם לובינסקי, יו"ר הוועד הבינלאומי להגנת הר הזיתים: "על אף הבטחתה, המשטרה ממשיכה להפקיר את הזירה. גם כשתופסים פורעים לא מגישים כתבי אישום. איפה ההגנה על ההר שכתובה בהסכמים הקואליציונים? תעשו הכל להפסיק את החרפה".

יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם, סיכם את הדיון: "עם שלא מכבד את המורשת שלא יתפלא שאחרים בעולם מזלזלים בו. ההר צריך להיות מוכרז כאתר מורשת לאומי והוועדה בראשותי תפעל לשם כך. הוא אינו כמו כל בית עלמין אחר". עוד אמר כי הוועדה תסייר בהר בעוד כחודש וכי יפנה לשר השיכון, לזמן את נציגי המשטרה, עיריית ירושלים ומועצת בתי העלמין, לייצר חבילת ביטחון ולתרגם אותה לשקלים, לטיפול בסוגיה. "לא יעלה על הדעת שאדם לא יעלה לקבר הוריו מפחד".

הרב ישראל אייכלר בסיור בהר הזיתים (9)ח"כ ישראל אייכלר בסיור עם קציני משטרה בהר הזיתים

צילום תמונה ראשית: נתי שוחט – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture