תכנית לאומית לרובוטיקה תפעל לקידום החברה והכלכלה

המועצה הלאומית למחקר ופיתוח ממליצה על גיבוש תכנית לאומית למו"פ בתחומי הרובוטיקה והמערכות האוטונומיות שמטרתה לפתח, להטמיע ולייצא מוצרים ושירותים מבוססי טכנולוגיות רובוטיקה ישראלית • שר המדע והטכנולוגיה דני דנון: "הרובוטים יסייעו במשק הבית, בשמרטפות ובסיעוד קשישים וחולים"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

תכנית לאומית בתחום הרובוטיקה תחולל שינוי מהותי באיכות החיים וברמת השרותים לאוכלוסיות רבות ישראל ותוכל לשמש מנוע צמיחה כלכלי לתעשייה הישראלית עם פוטנציאל מכירות ויצוא של מיליארדי דולרים – כך עולה מדו"ח מיוחד של המועצה הלאומית למחקר ולפיתוח שבמשרד המדע שפורסם בכנס הרצליה. בהתאם, משרד המדע מקדם בימים אלו הקמה של מכון מחקר יישומי בתחום הרובוטיקה.

המועצה ממליצה על גיבוש תכנית לאומית למו"פ בתחומי הרובוטיקה והמערכות האוטונומיות שמטרתה לפתח, להטמיע ולייצא מוצרים ושירותים מבוססי טכנולוגיות רובוטיקה ישראלית. מבדיקה שערכה המועצה עולה כי בעולם מעריכים את הפוטנציאל העסקי של ענף הרובוטיקה בהיקפים של מאות מיליארדי דולר. התחזית היפנית מעריכה כי עד שנת 2035 שווי השוק ביפן יעמוד על כ-100 מיליארד דולר.

על פי הצעת המועצה, התכנית הממשלתית בישראל תפעל לעודד בנייה ופיתוח של תעשייה ישראלית שתייצר רובוטים ומערכות אוטונומיות בהקשר לחמישה תחומים מרכזיים: הרפואה, התחבורה, הרווחה והסיעוד, אוטומציה תעשייתית וביטחון. עוד ממליצה המועצה על הקמת מכון מו"פ ארצי לרובוטיקה, תחתיו יאוגדו המיזמים, וכן על קיום כנס מקצועי שנתי בהשתתפות גורמים מובילים מהארץ ומהעולם.

לאחר עשרות שנים בהן הרובוטיקה הסתכמה באוטומציה תעשייתית, בשנים האחרונות היא פורצת לתחומי יישום רבים ומגוונים, כגון כלי טיס זעירים ללא טייס, רובוטים לסיוע בניתוחים רפואיים, משק בית וניקיון, סיעוד קשישים וסיוע למוגבלים, כלי תחבורה אוטונומיים ועוד. השינוי נובע מטכנולוגיות רבות שהגיעו לבשלות ומאפשרות יישומים חדשים או מתאפשרות במחיר סביר ללקוח, בהן טכנולוגיות מתקדמות של ממשק אדם-מכונה, למידת מכונה וקבלת החלטות ממוחשבת, ניווט במרחב ועוד.

קרא עוד:
[postim]

שר המדע, הטכנולוגיה והחלל דני דנון אמר עם פרסום מסקנות המועצה: "ישראל זקוקה לתכנית לאומית לרובוטיקה שתאפשר תכנון ארוך טווח לעמידה באתגרים חברתיים ודמוגרפיים ולשימור חוסנה הכלכלי. המשרד מקדם בימים אלו תכנית להקמת מכון מחקר יישומי לרובוטיקה ובוחן את הצעת המועצה. רובוטים שיסייעו במשק הבית, בשמרטפות ובסיעוד קשישים וחולים, ישפרו את איכות חיי האזרחים ויקלו על נטל משלמי המיסים. מו"פ רובוטיקה ממשלתי יאפשר מענה לאתגרים דוגמת הזדקנות האוכלוסייה והצטמקות כוח העבודה".

במסגרת התכנית, בכל אחד מחמשת התחומים ישולבו סטודנטים וחוקרים מהאקדמיה יחד עם מפתחים מהתעשייה ויכלול פעילויות חינוכיות במסגרת העשייה, לתלמידי בית ספר. במסגרת זו ישוריינו משרות למדענים ולמהנדסים ישראלים חוזרים ויוקמו צוותי מחקר ופיתוח בין-לאומיים.

כיום תעשיית הרובוטיקה בישראל פועל ללא הכוונה ממשלתית ותיאום וישנם חברות המייצרות רובוטים בתחום הרפואה והחקלאות וגם חברות המשלבות רובוטים בחלק מהמוצרים שלהם או שמפתחות טכנולוגיות שניתן ליישם לייצור רובוטים.

בין התכניות הממשלתיות למו"פ רובוטי הבולטות בעולם, נמנות: תכנית האיחוד האירופי הכוללת קרן בשווי 2.8 מיליארד יורו; תכנית יפנית מיוני 2014 במסגרתה הכריזה יפן על "מהפכת הרובוט" כמנוע צמיחה לכלכלת יפן; דרום קוריאה השקיעה אף היא סכום של כ-2.7 מיליארד דולר בתכנית הרובוטיקה הלאומית, במסגרת חוק הרובוטיקה שנחקק בה ב-2008 ומגדיר חזון למקומם של רובוטים בחברה; ואילו היוזמה האמריקאית מקצה סכום של כחצי מיליארד דולר לתחום הרובוטיקה, כחלק מתכנית גדולה יותר, בהיקף של 2.5 מיליארד דולר, המיועדת לפיתוח אמצעי יצור מתקדמים.

"מאפייניו הייחודיים של המו״פ בתחום הדורשים גישה רב תחומית הכוללת שילוב בין תוכנה וחומרה וכן שיתוף פעולה בין גורמים רבים בתעשייה ובאקדמיה" מסביר יו"ר המועצה הלאומית למו"פ במשרד המדע פרופ' יצחק בן-ישראל. "מדובר בפרויקטים מורכבים של מו״פ המתאפיינים במסגרת זמן ארוכה מהמקובל בסקטור העסקי. התכניות הלאומיות לקידום הרובוטיקה עוסקות בקידום יוזמות בינתחומיות. גיבושה של תכנית לאומית בנושא תהווה מנוע צמיחה כלכלי הן באמצעות שיפור איכות החיים ע"י רובוטים, הן באמצעות יצירת מקומות עבודה והן באמצעות ייצוא של מוצרים ושירותים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תשלחו לי כל יום חדשות תודה רבה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture