עימות סוער בכנסת סביב תיקונו של סעיף טכני בחוק הגיוס

הממשלה ביקשה להאריך את משך הזמן שהוקצב לגיבוש קריטריונים לישיבות שתלמידיהן זכאים לדחיית גיוסם • ח"כ מיקי לוי טען כי "מוכרים את הערכים של המדינה בגלל שיקולים פוליטיים", ויו"ר מפלגתו לפיד ניצל את ההזדמנות להסתה מכוערת נגד החרדים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את התיקון לחוק שירות ביטחון, לפיו יוארך בכשלושת רבעי שנה הזמן שהוקצב לשר הביטחון לקבוע את הקריטריונים לישיבות הקדושות שתלמידיהן יהיו זכאים לדחיית גיוס, מה שמאריך למעשה את תוקפה של רשימת הישיבות הישנה שנקבעה ב'חוק טל'.

חוק הגיוס שנחקק בשנה שעברה על ידי הממשלה הקודמת, הסדיר לראשונה בחוק את מעמד 'תורתו אומנותו' של תלמידי הישיבות, לצד הכלים הדרקוניים שנקבעו בו כדי להביא ח"ו לגיוסם של רוב תלמידי הישיבות, היל"ת.

בין היתר נקבע בחוק, כי שר הביטחון יתקין – באישור ועדת החוץ והביטחון – אמות מידה להכרה בישיבות שתלמידיהן יהיו רשאים לדחות את שירותם. כדי לשמור על רצף בהליכי דחיית השירות, נקבעה הוראת מעבר לשנה, ולפיה רשימת הישיבות תמשיך להתבסס על אמות המידה של החוק הקודם ("חוק טל").

קרא עוד:
[postim]

הוראת מעבר זו אמורה הייתה לפקוע ביום כ"ט באדר תשע"ה, אך בהתאם להוראות חוק יסוד הכנסת הנוגעות להוראות שעה הפוקעות בזמן בחירות, תוקפה הוארך אוטומטית עד לי"ג בתמוז תשע"ה. מאחר שבשל התפזרות הכנסת לא הושלמו הליכי התקנת התקנות הקובעות את אמות המידה להכרה בישיבות, ונראה כי התקנתן לא תושלם עד פקיעת תוקפה של הוראת המעבר, הציעה הממשלה להאריך את תוקפה, ולאפשר לשר הביטחון להמשיך להפעיל את סמכותו בהתבסס על רשימת הישיבות שנקבעה לפי חוק טל,  עד ליום י' באדר ב' תשע"ו.

"חברי האופוזיציה כנראה לא קראו את החוק שאנחנו מביאים היום"

אישורו של הסעיף הטכני עורר סערה גדולה במליאה, תוך כדי שחברי הכנסת החרדיים ונציגי 'יש עתיד' – שיזמה את החוק המקורי – מחליפים ביניהם מילים קשות. ח"כ מיקי לוי טען כי "איך אתם יכולים להסתכל על עצמכם בראי? אתם עושים לעצמכם עוול בצד המוסרי".

לדברי לוי, הדחייה המוצעת היא למעשה תחילת הביטול של חוק השוויון בנטל. "אני רואה בשר הביטחון אחראי ישיר ליישומו המלא של החוק ללא דיחוי. יעלון ונתניהו מוכרים את הערכים של המדינה בגלל שיקולים פוליטיים. ראש הממשלה מוותר כמעט בכל נושא כדי לשרוד ולהידבק לכיסא שלו".

.עושה דברו של לפיד. ח"כ מיקי לוי (צילומים: פלאש 90)

יו"ר מפלגתו של לוי, ח"כ יאיר לפיד, נאם אחריו והעלה את רף ההסתה, כדרכו: "בזמן שחבר הכנסת גפני נמצא פה במליאה ומתבדח יש חיילים במדינת ישראל שמסכנים את חייהם כדי לשמור עליו, וגפני אומר שהוא מוכן שילדים של אחרים יחזרו בשק של גופה ולא הילדים שלו", טען לפיד.

"מה שעומד היום להצבעה היא הריבונות הישראלית שאומרת שלכולם יש את אותם זכויות ואותם חובות, כולל החובה שצריך יחד לסכן את חיי ילדנו בשביל מדינת ישראל. אתם רוצים שכל שנתיים מי שיכול ישנה את כל החוקים או שתהיה פה ריבונות אחת?", הקשה יו"ר יש עתיד.

בזה אחר זה עלו ח"כי יש עתיד להשמיע דברי בלע שנאה נגד ציבור החרדי על חשבון החיילים שמשרתים בחזית. העובדה שמפלגת יהדות התורה יושבת בקואליציה השאירה את הח"כים החרדים על כורסאותיהם בניחותא והם נמנעו מלהגיב בגלל השעה המאוחרת, אך אז קם ח"כ אייכלר שכבר לא יכל להבליג עוד ועלה לדוכן המליאה להשיב למחרפי ישראל.

האזינו לדברים הסוערים

סגן שר הביטחון אלי בן דהן, אשר השיב בשם הממשלה, אמר בציניות כי "חברי האופוזיציה כנראה לא קראו את החוק שאנחנו מביאים היום". הוא הסביר כי החוק שנחקק בוועדת שקד קבע שתהיינה אמות מידה ששר הביטחון יקבע אילו ישיבות תהיינה זכאיות לדחות גיוס ואלו לא, ומכיוון שהכנסת התפזרה עבודת התקנות נעצרה ויש להשלים זאת.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture