ח"כ ילין: "בוועדת שייבאס היו בטוחים שקיבוצי עוטף עזה הם בסיסי צה"ל…"

ילין, ששימש בימי 'צוק איתן' כראש המוא"ז אשכול, יצא על דעת עצמו לז'נבה והעיד בפני הוועדה שנתפסת בישראל כ'עסק מכור מראש' • "לכל אורך העדות שלי הסתכלתי לשייבאס לתוך העיניים והוא ניסה להזיז אותן למקום אחר. הרגשתי שהוא נבוך"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

לקראת פרסום דו"ח ועדת שייבאס של מועצת האו"ם לזכויות אדם, לחקירת מבצע 'צוק איתן' שהתרחש בקיץ שעבר בעזה, הצפוי ביום שני הקרוב, מספר ח"כ חיים ילין, לשעבר ראש המועצה האזורית אשכול וכיום חבר סיעת 'יש עתיד', על עדותו בפני הוועדה העוינת בז'נבה שבשווייץ.

בנו של ח"כ ילין, המשרת ביחידה קרבית בצה"ל, יצא אף הוא ללחימה בעזה ונפצע בקרב, בעת שאביו ניהל את החיים האזרחיים הבלתי-אפשריים ביישובי חבל אשכול שבעוטף עזה. ילין התפרסם מאוד בימי הלחימה כמבקר חריף של מדיניות הממשלה שמחד אינה מכניעה את הטרור ומאידך אינה מנסה להגיע להסדר מדיני, כך שהמצב הבעייתי נשאר על כנו והיורה המבעבעת מתפרצת מדי כמה חודשים.

קרא עוד:
[postim]

"לכל אורך העדות שלי הסתכלתי לשייבאס לתוך העיניים והוא ניסה להזיז אותן למקום אחר. הרגשתי שהוא נבוך", סיפר ילין ל'אל מוניטור'. "היה שלב שבו הוא נראה לגמרי בהלם, כשבכיתי כאשר דברתי על בני החייל שנפצע בלחימה ועל החברים הקרובים שנהרגו. הוא לא שאל אותי אפילו שאלה אחת, וכשסיימתי להעיד רק לחץ לי את היד ואמר לי תודה".

."הכל יצא החוצה, גם בבכי". ח"כ חיים ילין (צילום: פלאש 90)

ראש המועצה האזורית אשכול לשעבר מספר עוד כי "נדהמתי מהבורות שלהם בנוגע לדברים בסיסיים, אבל הופתעתי לטובה מהרצון שלהם להבין ולשמוע. הם חשבו, למשל, שהקיבוצים בקו הקדמי שחמאס יורה עליהם הם למעשה בסיסי צה"ל. היינו צריכים להסביר להם מה זו כיתת כוננות, ומה זה צוות חירום יישובי. הסברנו דברים שקשורים לאינתיפאדה הראשונה, ושמעבר קרני נקרא על שמו של איש עסקים ישראלי שהאמין בשלום, העסיק פלסטינים ונרצח (יוסף קרני. י"פ), שהיה לפלסטינים נמל, שהיה להם הכול אבל הם בחרו בטרור".

לדבריו, "הייתה לי הרגשה שרוצים לשמוע אותנו. העדות הייתה צריכה להתחיל בתשע בבוקר ולהסתיים בארבע אחר הצהריים, אבל חברי הוועדה ויתרו על ארוחת צהריים והעדות הסתיימה בשש וחצי אחר הצהריים. זה נדיר".

וויליאם שייבאסאנטישמי מוצהר. פרופ' וויליאם שייבאס, יו"ר הוועדה לשעבר

בנימה אישית מספר ח"כ ילין כי "במהלך העדות הרגשתי שאני נותן את כל כולי. האם השפענו? נדע ביום שני. אנחנו רק כמה חודשים אחרי צוק איתן, והייתי במצב שלא יכולתי להכיל כלום. הייתי חמישים יום במלחמה עם כל היישובים בעוטף עזה על הכתפיים ולא הייתה לי סבלנות לאף אחד. אז כשהעדתי, הכול יצא החוצה, גם בבכי. כל הסיפור של הפציעה של הבן שלי, והמוות של דניאל (הילד דניאל טרגרמן בן ה-4. י"פ), שההורים שלו חברים שלי, ואת החברים שלי זאביק עציון ושחר מלמד שנהרגו. כשהתחלתי לדבר יצא גם הרבה בכי. אני זוכר שהביאו לי הרבה טישו. התחושה שלי הייתה שפעם הראשונה אנחנו עושים משהו. לא מפקירים את הזירה שהוזנחה במשך שנים".

במערכת המדינית והצבאית בישראל הוחלט מראש על החרמה גורפת של ועדת שייבאס, אשר מונתה על ידי הגוף הבינלאומי האנטישמי ביותר ובראשה עמד משפטן קנדי בעל דעות קדומות וחשוכות על היהודים ועל ישראל. ילין שהעיד בפני הוועדה, עשה זאת מטעם עצמו כאזרח פרטי ולא מטעם הממשלה, המשוכנעת כי שיתוף פעולה היה מעניק גושפנקא מיותרת למסקנות שנכתבו מראש.

(בתמונה הראשית: 'בית ילדים' בקיבוץ בחבל אשכול, שנפגע ממרגמה ב'צוק איתן'. צילום: פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture