ספר חדש חושף: לכאן ברח מרן ראש הישיבה לפני 78 שנים מאימת הגיוס

בספר החדש "גדול בקרבך" שיצא השבוע נחשף גם סיפור מדהים ממעונו של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שליט"א. איזו תשובה קיבל גביר מארה"ב שהציע לתרום סכום אגדי של מיליון דולר לאברכים בארץ ישראל? • ותיאור מיוחד של החברותא של מרן הגראי"ל שטיינמן עם מרן הרב שך

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

בספר "גדול בקרבך" שהופיע השבוע לאור, נחשפים לראשונה עובדות מתוך הבית הגדול ברחוב חזון איש 5. הסיפור שהציץ לידינו מתוך הספר הגדוש במאות אנקדוטות וסיפורים מרתקים, מגלה טפח מגדלותו של מרן ראש הישיבה:

גביר אדיר מאילי ההון שבעולם הגיע לפתחו של מרן ראש הישיבה באמתחתו המחאות תמימות בסכום כולל של מאה מליון דולר. לדבריו רוצה הוא לעזור לאברכים, לעזור לאברכים ניתן בכל מיני דרכים טובות ומועילות, ניתן לחלק תרומות לצרכים שוטפים, ניתן לחלק מלגות על חבורות ומבחנים, ניתן לפתוח כוללים או לארגן חלוקות של ביגוד והנעלה ומזון, הרבה דרכים טובות למטרה נשגבה ומרוממה זו. אולם ככל שארכה השיחה במעונו של ראש הישיבה, התברר כי הגביר הלזה אינו מתכנן לחלק תרומות ללא תמורה. הוא רוצה לפתור את "מצוקתם" של האברכים מהשורש… או באופן גלוי יותר רוצה הוא לממש מה שכל המחריבים והמהרסים של היהדות הנאמנה מרננים ומצפצפים בחלקת לשונם – "להוציא את החרדים ממעגל העוני…"

ובכן יש לו דרך פשוטה לממש את הציפיות שלו. יש לו תקציב בלתי מוגבל העומד על מאה מליון דולר, תקציב זה הוא מייעד למטרה תמימה – עבור הכשרה מקצועית לאברכים, כדי שיוכלו להשתלב במעגל העבודה.

בבת אחת התברר כי היושב בחדרו של ראש הישיבה לא לנו הוא כי אם לצרינו, ולא מעט חוצפה יש בדבר להכנס אל הקודש פנימה עם הצעה הנוגדת את השקפת עולמנו.

ברגע ששמע ראש הישיבה את קצה כוונותיו, מיד עברה השיחה והפכה לדברי תוכחה ומוסר. ראשית לכל השיבו דבר קצרות ומפורשות – לא! – אין צורך בזה! כדי שלא יטעה ויחשוב שיש בהצעתו תועלת כלשהי. מי שחושב שצבור האברכים זקוק לפתרונות מהשורש מי שהפתרונות מהשורש שלו הם הם פגיעה בשורש נשמתנו עליו לשמוע באופן ברור – לא. אין צורך. אלא שבזאת לא די אחר הסרוב המוחץ באו דברי תוכחה ומוסר בלי להתחשב במעמדו הרם של הגבור הנכבד, הגראי"ל השמיע באזניו דברים נוקבים על חשיבות לימוד התורה בטהרה ואת הגן עדן האמיתי שיש לכל אברך ואברך שמשקיע את כל כולו בעסק התורה בלי כל קשר למצבו הכלכלי.

את דברי הכבושין סיים רבנו בזעקה הבוקעת מעמקי הלב: הנח להם לאברכים להמשיך ללמוד, אל תגעו במשיחי! הגביר נאלץ לעזוב את המקום עם הכסף ועם התכניות שלא זכו לשמץ של עידוד.

"הוחבא בתוך מערה"

עוד נחשף בספר החדש, תיעוד מישיבת "עץ חיים" במונטריי – שוייץ לשם ברח מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שליט"א בקיץ תרצ"ז מאימת הגיוס לצבא הפולני. הספר שמכיל סיפורים מרתקים מ-5 תחנות בחייו של מרן ראש הישיבה, חושף סיפורים שרואים אור בפרסום ראשון.

בקיץ תרצ"ז – לפני 78 שנים, נאלץ מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שליט"א לברוח מהעיר בריסק מאימת הגיוס לצבא הפולני, ויחד עמו נמלטו שני נכדיו של מרן הרב חיים סולובייצ'יק זצ"ל. מרן ראש הישיבה הגיע לעיירה מונטרה שבשוויץ ושם למד בישיבת "עץ חיים" שבראשותה כיהן הרב אליהו בוצ'קו.

בספר "גדול בקרבך" שהופיע לאור, נחשף לראשונה תיעוד ממבנה ישיבת "עץ חיים" בשוויץ שם למד מרן ראש הישיבה שליט"א לפני 78 שנים.

ישיבת עץ חיים מונטרה2 שוויץישיבת עץ חיים, מונטרה, שוויץ, בימים ההם

סיפור מפליא נוסף מתואר בספר על כתב סמיכה שכתב מרן הגרי"ז סולובייצ'יק זצ"ל למרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שליט"א לפני עוזבו את העיר בריסק לכיוון שוויץ:

אי שם בירכתי הבית ספון היה מסמך נדיר. בני הבית לא ידעו על קיומו. מעולם לא שמעו אודותיו ומעולם לא ראוהו. אפשר שבבית אחר היה ניתן לו למסמך מקום של כבוד, מקום שעין הבריות יכולה לשזוף אותו ולהגיב אודותיו. אולם מכיון שהמסמך הוא מכתב סמיכה מהגרי"ז ומרבי חיים עוזר גרודזינסקי והבית הוא ביתו של רבינו מרן ראש הישיבה, נדחקה הסמיכה אל הירכתים ומעולם לא דובר אודותיה. לא יפלא אפוא שכאשר אחד מבני הבית גילה אותה באחד מן הימים באופן אקראי – עמד אחוז פליאה על קיומה של סמיכה זו.

היה זה כתב סמיכה שכתב הגרי"ז לרבנו לפני צאתו את בריסק בדרכו לשוויץ ואת סופו מעטרות מילות הסמכה נוספות מרבי חיים עוזר גרודזינסקי.

ידוע כי כמה תלמידי חכמים בקשו מהגרי"ז כתב סמיכה לפני עוזבם את בריסק אולם מכתב סמיכה זה ניתן מיוזמתו של הגרי"ז ובלי שרבינו ביקשו על כך. כפי הנראה נמסר מכתב הסמיכה דרך רבי משה סולוביצ'יק אשר כידוע יצא את בריסק כחצי שנה אחרי רבינו, כצאתו את בריסק עבר הגר"מ סולוביצ'יק דרך ווילנא ושם סר אל רבי חיים עוזר גרודזינסקי, שם נתוספה לסמיכה של הגרי"ז סמיכתו של מרן רבי חיים עוזר. מאז שנתקבלה ועד ליום שהתגלתה בארץ הקודש על ידי מי מבני הבית הצטנפה לה הסמיכה היכן שהצטנפה בלי שמי מהמשפחה ידע על קיומה.

ויהי כראות רבינו כי יצאה הסמיכה עטורת השבחים אל חלל הבית מיהר להסביר בענוה ובהתבטלות: "כתב סמיכה זה כתב לי הגרי"ז כדי לעזור לי בשוויץ, הגרי"ז לא התכוון לכל הדברים שנכתבו שם…"

באומרו זאת, כדי לתת תוקף לדבריו – נטל את כתב הסמיכה וקרע אותו לגזרים לעיניהם המשתאות של בני הבית.

החברותא עם מקים עולם הישיבות

בין שלל מאות התמונות הייחודיות התיאורים המרתקים שרואים אור לראשונה, נמצא גם סיפור מדהים על החברותא הקבועה של מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן שליט"א עם מרן ראש הישיבה הגרא"מ שך זצ"ל. הספר מכיל מאות תמונות ייחודיות וסיפורים מרתקים שרואים אור לראשונה, כשביניהם הסיפור הבא:
קביעות היתה לרבינו משך חדשי החורף של שנת תש"נ – לעלות למעון קדשו של מרן הרב שך בכל מוצאי שבת.

מידי מוצאי שבת למדו שני הגדולים בחברותא ועסקו בתורה בצוותא מתוך ריתחא דאורייתא מופלאה. מספר נכדו של מרן הרב שך, הרב אשר ברגמן, שהיה זה מחזה נאדר בקודש לכל באי הבית לחזות עין בעין באהבת התורה ובקדושתה שחפפה על אותן שעות גדולות. מידי מוצאי שבת מרן הרב שך הכין מראש כיסא לצדו עבור רבינו שמתעתד להגיע, ולצידו ולא מעבר לשולחן, מקום שם התקבלו הבאים הרבים משום כבודו של רבנו. אחר הלימוד המשותף היה הרב שך ממתיק סוד עם רבינו בעניינים שעמדו על הפרק.

בחודשי הקיץ של אותה שנה עברה הקביעות לימי שישי, רבנו היה עולה להתפלל מנחה גדולה בהיכל כולל פוניבז' שם התפלל במנין אחד עם מרן הרב שך ולאחר התפילה דברו בלימוד ובעניני השעה.

מרן הגראיל עם הרב שךמרן הגראי"ל שטייינמן שליט"א עם הרב שך זצ"ל

ספר גדול בקרבך

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture