המשטרה מזהירה: יש אנשים שהחליפו תעודת זהות 38 פעם, "הם לא תמימים"

יו"ר הועדה לביקורת המדינה קארין אלהרר, הזהירה בדיון על המאגר הביומטרי "טביעת האצבע של כל אחד מאתנו – עלולה להגיע לגורמים שליליים"‎ • סגן ראש אגף החקירות במשטרה העיד: "הנזק הכלכלי שנגרם למדינת ישראל כתוצאה מתיעוד מזויף הוא אדיר"

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

שעות ספורות לפני שהוועדה המיוחדת בכנסת לעניין המאגר הביומטרי, תשוב ותצביע על הארכת תקופת הניסיון, דנה היום (ב') הועדה לביקורת המדינה בממצאי דו"ח המבקר על הכשלים שבניהול המאגר עד כה.

יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר הדגישה כי רוב חברי הוועדה, והעומד בראשה, האמורים להצביע בעניין, לא בא לשמוע את נציגי המבקר בעניין. "מדובר בדיון קריטי, כי החשש הוא שטביעות-האצבע שכל אחד מאתנו עלולים להגיע לכל מיני גורמים מפוקפקים, ועלינו לבדוק האם באמת נחוץ מאגר ביומטרי שכזה. הענקת ארכה נוספת לתקופת ההרצה, למרות שלא טופלו ותוקנו כל הכשלים, מעלה שאלות קשות. לא השתכנענו שיש נחיצות אמתית במאגר, ואבקש ממשרד הפנים שיגיש בתוך חודש נתונים ברורים על נחיצות זו". אלהרר פנתה היום לאחר הדיון ליו"ר הועדה המיוחדת, שלא להצביע היום בצהריים על חידוש תקופת-ההרצה.

ישראל אפשטיין, נציג המבקר, מנה בין הליקויים את העדר המידע הברור על היקף תופעת גניבת זהות ועל הקלות בזיוף תעודות הזהות הקיימות, וכן כי ניסיונות השוואת טביעות אצבע נכשלו ברובן, והצליחו רק לאחר עשרה ניסיונות לערך. כמו כן, במהלך תקופת המבחן הוחלפו סורקי טביעות האצבע, שמלכתחילה היו ספקות לגבי איכות ביצועיהם. כמו כן נמצא כי לא נבדקו ברצינות ובעומק החלופות העיקריות כתשאול, חלופות ביומטריות ועוד. יובל חיו, מנהל החטיבה במשרד המבקר שערכה את הבדיקה הוסיף כי "הליקויים הם מהותיים ומשמעותיים, שיורדים עד לשורשי התכנית, אמנם קיבלנו כבר מידע על תיקון חלקם, אך רמת התיקון טרם נבדקה".

קרא עוד:
[postim]

גון קמני, ראש הרשות לניהול המאגר הביומטרי במשרד הפנים הוסיף כי כאלף איש ניסו בתקופה האחרונה לרכוש תעודת זהות מזויפת, וכי ע"י תשאול לבד לא ניתן לחשוף מישהו שמנסה לגנוב זהות. לדבריו, "תעודה-חכמה לבדה לא יעילה בלי מאגר שיגבה אותה, וצוות שכלל את כל גופי הביטחון במדינה כאגף ללוחמה בטרור, שב"כ, מוסד והמשטרה קבע שהמאגר נחוץ. מעל 70% מנתוני אזרחי בריטניה מצויים במאגר ביומטרי, ברוב מדינות ארה"ב רישיון הנהיגה הביומטרי משמש כתעודת זהות".

המשטרה: מאות אלפים ממבקשי התעודות הם גורמים פליליים וחבלניים

הנתונים המדהימים בדבר היקף הפשיעה והתרמיות בתחום תעודות הזהות הונחו לפני חברי הוועדה ע"י תנ"צ חיים איפרגן, סגן ראש אגף החקירות במשטרה, אשר ציין כי בעשור האחרון 1,133,000 איש ביקשו תעודת זהות פעם נוספת. 18% מהם החליפו בין פעמיים ל-38 פעם. כמיליון איש החליפו תעודת זהות כשלוש פעמים, והשאר – קרוב לחמשת אלפים איש ביקשו להחליף יותר מארבע פעמים, "ואלו קרוב לוודאי אינם אנשים תמימים אלא עבריינים. לפי הנתונים וההערכות שלנו כ35% ממבקשי תעודות הזהות הם גורמים פליליים וחבלניים, והנזק הכלכלי שנגרם למדינת ישראל כתוצאה מתיעוד מזויף הוא אדיר".

יואב זק, ראש האגף הטכנולוגי באגף ללוחמה בטרור, הזהיר אף הוא כי תיעוד ישראלי מזויף משמש בפעילות חבלנית, וזיוף כזה יהיה קשה בהרבה אם תהיה תעודה-חכמה, "ואין תעודה חכמה ללא מאגר שיגבה אותה. בדקנו את הסיכון של המאגר, ולהערכתנו אין בו סכנה. אינני מכיר הנחיית של מערכת הביטחון לאנשיה לא להירשם במאגר, ובכל מקרה הרישום כרגע הוא התנדבותי בלבד".

NEW ID CARD"אין תעודה חכמה ללא מאגר שיגבה אותה". (אילוסטרציה: יוסי זמיר-פלאש 90)

ח"כ תמר זנדברג אמרה כי "מקרים בודדים, לא מחייבים הקמת מאגר כללי, שיהיה חובה לכל האזרחים. 74 מדעני מחשב בכירים ומומחים בתחומם, מתריעים מפני המאגר, וממליצים על חלופות בטוחות יותר", ואילו ח"כ חיים ילין הזהיר כי "גם המאגר לא נותן 100% ביטחון שלא ייפרץ. זיופים יהיו תמיד, והם תמיד יתקדמו עם הטכנולוגיה". ח"כ דב חנין הבהיר כי "תעודת זהות חכמה היא הפתרון – ולצערי הממשלה חיברה בין מיזם זה לבין מאגר ביומטרי" ואילו ח"כ אורי מקלב טען כי "האגרסיביות שבה פעלו נגד אלו שהתנדבו לרכוש תעודת זהות ביומטרית, מעוררת ספק באמון וביושר הכוונה". עו"ד עירית ויסבלום, מרשות האוכלוסין הגיבה ואמרה, כי 700 אלף האזרחים שהתנדבו לרכוש תעודת זהות ביומטרי היו מאד שבעי רצון, והציבור מרוצה הן מהתהליך והן מהתעודה.

אילוסטרציה: יונתן זינדל – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הרשות לניהול המאגר הביומטרי אינה אומרת את האמת. אין קשר בין מניעת זיוף ובין המאגר הביומטרי. זיוף נמנע על ידי אמצעים נגד זיוף בתעודה עצמה. למשל, דיו מיוחד, הולוגרמה, ובעיקר השבב האלקטרוני שבזכותו נקראת התעודה "חכמה". לאף אחד אין התנגדות לתעודות חכמות, אלא רק למאגר ביומטרי. אבל גון קמני מנצל את אי הידע של הציבור בנושא על מנת ליצור את הרושם כאילו בשביל תעודות חכמות שקשה לזייף צריך מאגר ביומטרי.

הנה ציטוט דברי ח"כ אורי מקלב בוועדה: “במקום מבחן אמיתי, המטרה סומנה מראש, עשיתם הכל כדי להצדיק. הלכתם באגרסיביות מול האזרחים. לא היה מבחן אמיתי. ניהלתם את הפיילוט בכוח. הובלתם אנשים לעשות תעודת זהות ביומטרית ואז הכרחתם אותם לעשות דרכון ביומטרי. פעלתם שלא כדין וללא סמכות. פגעתם באמון הציבור, אותו ציבור שהגיע באופן 'וולנטרי' לעשות תעודה ביומטרית חשב שמדובר בהליך הרבה יותר אמין. אין לכם זכות, לא מקצועית ולא מוסרית לבקש שוב את האמון שלנו".
עקיבא

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture