דו"ח הבורסה השנתי: גידול בנפח ובשווי המסחר "הפוטנציאל רחוק ממימוש"

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, הגיש הבוקר לשר האוצר, ח"כ משה כחלון, את הדוח השנתי של רשות ניירות ערך לשנת 2014 • ראשי הבורסה מודאגים מהעובדה כי עשרות חברות טכנולוגיה גייסו הון בבורסות בחו"ל ואינן שוקלות רישום בבורסה בת"א

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר, הגיש הבוקר לשר האוצר, ח"כ משה כחלון, את הדוח השנתי של רשות ניירות ערך לשנת 2014. הדוח מציג פעילות ענפה של הרשות להגנה על המשקיעים, לפיתוח השוק המקומי ולהגברת אמון הציבור בשוק ההון.

בסיכום שנת 2014, אמר האוזר, כי השנה הקודמת הייתה משמעותית בהוצאה לפועל של התוכנית הרב שנתית של הרשות – "מפת הדרכים", וכי השנה החולפת עמדה בסימן הקלות ברגולציה ופיתוח שוק ההון. במהלך השנה בוצעו תיקוני חקיקה המאפשרים את פעולתה של מערכת הצבעות באינטרנט – "הצבע-הון", שהחלה לפעול לאחרונה, נחקקה ונכנסה לתוקפה הסידרה הראשונה של מקבץ הקלת לחברות הציבוריות; הוסדרו שני תחומי פעילות שלא היו מוסדרים עד כה: תחום זירות המסחר ותחום חברות הדירוג, (הפיקוח בפועל על תחומים אלו יתחיל במהלך השנתיים הקרובות) ועוד.

האוזר ציין כי בימים אלו נמצאת בהליכי חקיקה מתקדמים סדרת ההקלות השנייה לחברות ציבוריות, העוסקת בין היתר בחברות מו"פ. בנוסף תוקן חוק שיאפשר כניסת קרנות זרות לישראל, מתוכננת הקמת גוף פיקוח על רואי החשבון; שיפור וטיוב הדיווחים של החברות הנסחרות בבורסה; הסדרת פעילות ברוקר-דילר בישראל, ועוד.

קרא עוד:
[postim]

יש כיום 469 חברות ציבוריות בשווי שוק של 875 מיליארד ₪ בהשוואה ל- 540 חברות ציבוריות בשנת 2012 בשווי של 604 מיליארד ₪. נפח המסחר במניות היומי בשנת 2015 צמח ל- 1,425 מיליוני ₪ בהשוואה ל- 1,077 מיליוני ₪ בשנת 2012 – גידול של כ- 30% בנפח המסחר היומי במניות. למרות השיפור בהיקפי המסחר בבורסה, הפוטנציאל של הבורסה רחוק ממימוש.

ב- 5 השנים האחרונות 160 חברות נמחקו ממסחר. רק 25% מהן ביקשו מרצונן להימחק מהמסחר. כל השאר נמחקו משום שמוזגו או הגיעו לסוף דרכן הכלכלית בבורסה. לא פחות חשוב מכך, מספר החברות שגייסו הון לראשונה בבורסה בת"א נמוך בשנים האחרונות, עשרות חברות טכנולוגיה גייסו הון בבורסות בחו"ל ואינן שוקלות רישום בבורסה בת"א, במסגרת חוק הרישום הכפול, וכ- 30% מהחברות הנסחרות שוקלות מחיקה מן המסחר.

הנתונים הללו מדאיגים. בטווח הארוך, פירושן שחברות יצרניות יגייסו הון בחו"ל וחלק גדול מהן אף יעדיף להעתיק את פעילותן לחו"ל ולפגוע בכך בתעסוקה ובצמיחה עתידית של המשק הישראלי.

על רקע כל אלה, בצד ההגנה על המשקיעים מקרב הציבור וחיזוק כוחם, דוגמת מערכת הצבעות, והאכיפה הבלתי מתפשרת על עבירות חוקי ני"ע, המשימה המרכזית העומדת לנגד עינינו היא לשנות את האווירה האנטי-עסקית ולהסיר חסמים שיאפשרו את התנאים לתיעול כספי המשקיעים להשקעות יצרניות מוטי תעסוקה וצמיחה. הגברת אמון הציבור במערכת הפיננסית היא תנאי הכרחי לכך. בעת הזו, הוספה של מכשירי השקעה סחירים בבורסה ושינוי מבנה הבעלות בבורסה בישראל והפיכתה למרכז פיננסי בינלאומי שמושך השקעות בטכנולוגיה והשקעות זרות אף הם תנאים הכרחיים לכך.

"חובתנו כרגולטורים לסלק מכשולים ולאפשר את התנאים למשק מוטה צמיחה תוך שמירת עניינו של הציבור". בימים אלו נמצאת בהליכי חקיקה מתקדמים סדרת ההקלות השנייה לחברות ציבוריות, העוסקת בין היתר בחברות מו"פ. בנוסף תוקן חוק שיאפשר כניסת קרנות זרות לישראל. בשנתיים הקרובות מתכננת הרשות הקמת גוף פיקוח על רואי החשבון; עידוד הנפקות IPOs (סדרה ג' של ההקלות); עידוד עסקים קטנים ובינוניים, טיוב הדיווחים של החברות הנסחרות בבורסה; הסדרת פעילות ברוקר-דילר בישראל ועוד. במסגרת זו יימשכו גם המאמצים להכניס מכשירים פיננסים מגוונים ופרויקטים מימוניים לבורסה לרבות פרויקטים מתחום התשתיות, אג"ח מוניציפאלי, קרנות למימון בניית דיור ועוד, בשיתוף פעולה עם הבורסה, משרד האוצר, משרד המשפטים וגורמי ממשלה אחרים.

אילוסטרציה: משה שי – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture