הוועדה לביקורת המדינה: "על המל"ל לעבוד ישירות מול שרי הקבינט"

בישיבת הועדה לביקורת המדינה הזהירה היו"ר, קארין אלהרר, כי המשט האחרון שונה מהותית מזה שקדם לו, ולכן מוקדם לשמוח בתוצאות. "על המטה לביטחון לאומי לעבוד ישירות מול שרי הקבינט – לוודא שקיבלו, הבינו והפנימו את מלוא המידע והמשמעות שלו"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

המשט לעזה אמנם הסתיים בקול ענות חלושה, אך הוועדה לביקורת המדינה, בחרה דווקא להתמקד בתהליכי קבלת ההחלטות ושיתוף הפעולה בין הממשלה וצה"ל, תחום שנמצאו בו ליקויים רבים במשט הקודם.

בישיבה היום (ד') בנושא, הדגישה יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) כי "לא התוצאה היא הקובעת אלא צורת ומהות הדיונים הפנימיים. שרי הקבינט הם אנשים עסוקים ביותר, ומול הכרעות בענייני ביטחון הנוגעות לחיי אדם, על המטה לביטחון לאומי לעבוד מולם ישירות, לוודא שקיבלו, הבינו והפנימו את מלוא המידע והמשמעות שלו. אני שמחה שהמשט האחרון הסתיים כפי שהסתיים, אך הוא שונה מהותית מזה הקודם ולכן מוקדם להתפאר בתוצאות".

חובב שפירא, שערך את הדו"ח במשרד המבקר, פירט כי המידע על המשט הטורקי החל להצטבר מספר חודשים קודם לכן, וכבר מיד הוא אופיין כחריג, ועורבו בכך ראש הממשלה ושר הביטחון. הובע חשש שבידי מפעילי המשט יהיה נשק וצה"ל העריך שיוכל להתמודד איתם – ואולם לפי ממצאי הדו"ח, צה"ל לא נערך לתגובה אלימה של משתתפי המשט, וממילא גם הדרג המדיני לא נערך אליה. כמו כן התברר כי לא נעשתה עבודת מטה מסודרת בעניין המשט, ולא הוצגה לשרים תכנית מסודרת של צה"ל.

קרא עוד:
[postim]

ח"כ אייל בן ראובן (המחנה הציוני) הגיב כי ביטחון לאומי הוא מקצוע, והדרג המכריע חייב להגיע עם בסיס-ידע שיעזור לו לקבל את ההחלטה הטובה ביותר. "על מבקר המדינה לעקוב על הכנות המדינה לעימות עתידי בזירה הצפונית, ולמוכנות כל המערכות לכך לאור לקחי העבר", ציין. ח"כ עופר שלח (יש עתיד) הזהיר כי הקבינט לא הכין תכנית התמודדות עם עזה, וחברי הקבינט אינם מספיק בעלי ידע ומידע בהכנה לקראת עימותים עתידיים".

לעומתם, ערן לרמן, סגן ראש המטה לביטחון לאומי טען כי "חל שינוי מהותי בהכנת המדינה וגופי הביצוע בכל סוגיה אסטרטגית, ואנו מכינים ומציגים לקבינט את כל המשמעויות ומרחב החלופות לפעולה וגם המלצות. ההכנה באה לידי ביטוי ב'צוק איתן' כמו גם במשט האחרון, ואנו מכינים את החומר לדיון בקבינט המדיני-ביטחוני, ומעצבים את סדר היום שלו".

לרמן קרא לצה"ל להשתפר בהשתתפותו בדיוני המטה אך סא"ל יוסי כהן, נציג אגף המבצעים הגיב כי "תהליך שיתוף הפעולה בין בגורמים הביטחוניים כפי שנערך לקראת המשט האחרון, הוכיח את עצמו. היינו בקשר רצוף עם המטה לביטחון לאומי, ועם כל משרדי הממשלה הנוגעים למשט ולמשתתפיו, כולל בדוברות ותקשורת, וצה"ל מתרגל פעולה ותגובה מול מקרים קיצוניים יותר".

עינת קרנץ-נייגר, מהמרכז לניהול משברים במשרד החוץ, הוסיפה כי המשרד היה שותף במשך חודשים ארוכים לקראת המשט האחרון, בהשלכות בנושאי מחקר, מודיעין, דוברות, הסברה, משפט וקונסולרי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture