הפיתוח שיאפשר לנו לאכול פחות בשר אך לקבל ממנו יותר

חוקרים ישראלים הצליחו להעשיר מזונות בכמות גבוהה של חלבון המכיל חומצות אמינו חיוניות • הפיתוח צפוי לסייע במיגור תת התזונה באסיה ולהוזיל את מחירי הבשר

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

צריכת הבשר בישראל עומדת על ממוצע של כ-9,500 טון בחודש ובעולם כ-308 מיליון טון בשנה. ואולם, הצריכה המוגברת פוגעת בסביבה, מביאה לעליית מחירים ויש לה השלכות על הבריאות. כעת, פיתוח חדש יאפשר לאכול פחות בשר ועוף, אך לקבל יותר ערכים תזונתיים מכל ביס ובדרך גם להוריד את עלותם.

הפיתוח, של קבוצת מחקר בראשות פרופ' רחל אמיר ממרכז ידע גליל עליון שבתמיכת משרד המדע, משפר את ערכם התזונתי של המספוא של החיות על ידי העשרתם בחלבון ובחומצות אמיניות, ובכך הופך את הפרה או העוף לעשירה יותר בערכים אלו גם כשהיא מגיעה לצלחת. כאשר תהליך ההזנה של החיות מתייעל ומוזל, מחירי הבשר, העוף, החלב והביצים בעולם צפויים גם הם לרדת.

קבוצת החוקרים בראשות פרופ' אמיר מצאה דרך חדשנית להעשיר קטניות כגון חומוס וסויה, בכמות גדולה יותר של חלבון ולהעשיר אותו בחומצות אמיניות חיוניות מסוימות. בזן הסויה החדש שפיתחו החוקרים ואשר גדל כיום בסין, יש יותר מ-44% חלבון – עלייה של 10% אחוזים בהשוואה לשיעור החלבון המקורי. "בשימוש בטכנולוגיה של הנדסה גנטית הצלחנו להגיע לתוצאות שאיש לא הצליח להשיג בשיטות מסורתיות של טיפוח זנים והכלאות", אומרת פרופ' אמיר.

​הפיתוח שיתרום למיגור תת-התזונה באסיה

הפיתוח מיושם כעת בהצלחה לראשונה בסין וצפוי להתרחב בקרוב גם להודו, מדינות שבהן יותר מ-300 מיליון איש סובלים מתת-תזונה. מאחר שבמצב של תת תזונה המחסור בחומצות אמיניות חיוניות וחלבונים הוא קריטי, הפיתוח משמעותי במיוחד במדינות אלו.
"תזונה צמחית שמבוססת על חלבון שאין בו די מתיונין זה כמו להטעין מדפסת צבעונית שוב ושוב במחסניות דיו שאין בהן די מצבע יסוד חיוני אחד", מסבירה פרופ' אמיר. "מרגע שאוזל אותו צבע, המדפסת מפסיקה להדפיס ויתר הצבעים במחסנית פשוט מתבזבזים. חוסר בחומצת אמינו מסוימת במזון עלול להביא לפגיעה פיזיולוגית קשה בתפקוד של איברים ושל הגוף כולו".

תרומה להורדת מחירי הבשר והעוף בעולם

מחירי הבשר, העוף, הביצים והחלב המריאו ב-20 השנים האחרונות בשל הגידול בביקוש. אחד הגורמים המרכזיים המשפיעים על מחירו היקר של הבשר בעולם והופכים אותו למוצר קשה להשגה לאוכלוסיות חלשות, הוא העלות הגבוהה של הזנת בעלי החיים. הגורם המגביל הוא כמות ואיכות החלבון במזון הצמחי שניתן לחיות המשק, המהווה את המרכיב העיקרי בבשר ובמוצריו. את אותו הפתרון שיישמו בקטניות, יישמו החוקרים באופן דומה גם בצמח האספסת המשמש מזון לחיות משק.

אך למרות שחוקרי מיג"ל מצאו פתרון חדשני שמיושם בהצלחה במדינות בעולם, הם נתקלים בקשיים ליישם את הטכנולוגיה בישראל בשל הרגולציה האירופית האוסרת שימוש בהנדסה גנטית בצמחי מזון. החוקרים מקווים שבזכות מרכזיותם של סין והודו בכלכלה העולמית, יביא יישום הפיתוח בהן לירידה בעלויות הבשר והעוף בעולם כולו. ​

אילוסטרציה: לירון אלמוג – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture