תרגיל: חופי אשדוד התגוננו מזיהום הנפט עקב טביעת ספינה

תרגיל ארצי להתמודדות עם נזקי זיהום הים, נערך באשדוד, בתרחיש המדמה טביעת מכלית נפט בים התיכון

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

היום "התמודדה" אשדוד עם אירוע חירום המדמה זיהום ים גדול בים התיכון. תרחיש התרגיל מתאר כתם נפט גדול הנראה בים התיכון, עקב טביעת ספינה וכיוון תנועתו לעבר חופי ישראל, אל החופים הדרומיים ונע צפונה , לכיוון חופי אשדוד. על פי התרחיש מדובר בתרגיל "מתגלגל", כלומר על הצוותים המתרגלים לעקוב אחר ההתפתחויות ולהגיב ל"מציאות" בשטח.

"בעקבות זיהום ים גדול בים התיכון, הולך ומתפשט כתם נפט המאיים להגיע לחופיה הדרומיים ולהתפשט צפונה. לאור ממדי האירוע הוכרז אירוע חירום ונפתח חדר מצב בחיפה, הופעלו תכניות חירום מקומיות ומפעליות ובשטח נראתה תכונה ערה" כך מתואר התרחיש לתרגיל המדמה אירוע זיהום ים בחופי הים התיכון, כאשר אשדוד נוטלת בו חלק פעיל.

התרגיל הינו ארצי והוא התקיים בהיקף מלא כאשר כל הכוחות הרלוונטיים לטיפול באירוע מסוג זה נוטלים בו חלק: ברמה הארצית – אגף ים וחופים-הגנ"ס, משטרת ישראל, כב"א. ברמה המקומית – מפעלים: קצא"א, גדות מסופים, תש"ן, חח"י, חנ"י, נובל אנרג'י, רט"ג, חיל הים והרשויות המקומיות הבאות: אשדוד, אשקלון, ראשל"צ, נתניה, חיפה, קריית ים, עכו.

כבר בשבוע שעבר קיים מנכ"ל העירייה מר אילן בן עדי תדריך מקדים והדגיש את חשיבות התרגיל. כך נקבעו המשימות וחלוקת תחומי האחריות בין הגורמים הלאומיים למקומיים ונקבע כי העירייה אחראית על החלק היבשתי, כאשר הצוותים המקומיים יתרגלו נחיתת שמן דרומית לחוף הנפרד. ואכן, בחוף זה נפתח חפ"ק העומד בקשר עם המוקד העירוני וממנו התבצע הפיקוד על התרגיל.

קרא עוד:
[postim]

בחפ"ק שהקימה העירייה ישבו מנהל אגף חופים מר אריה תורג'מן שניהל את האירוע בקטע החוף, נציגי המוקד העירוני, הביטחון והפיקוח העירוני, רישוי עסקים ואיכות סביבה, החופים, דוברות העירייה, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה, נציג אגף ים וחופים במשרד להגנת הסביבה ונציג הביקורת – מבקר התרגיל.

המטה העירוני שהתמקם בחפ"ק, ייבחן כיצד הוא מנהל אירוע בסדר גודל לאומי וכיצד הוא מפעיל את תכניות החירום המקומיות ובהן שינוע ופריסת ציוד חסימה ושאיבה של שמן בים ופינויו למתקני איסוף בחוף, תרגול שת"פ בין גופי ללא הכנה מוקדמת וסיוע לגופים הלאומיים. "כיוון שמדובר בתרגיל מתגלגל, יינתנו הנחיות בזמן אמת ע"י מנהל האירוע" הוסבר בתדריך.

אחריות העירייה כאמור היא על השטח היבשתי ולכן המשימות איתן התמודדה העירייה עסקו בהכנת החוף לתרגיל, פינוי של חומר מזוהם, טיפול, ניקוי וטיהור חול מזוהם, פעולות שיקום והחזרה מצב החוף לקדמותו. על ההכנות לתרגיל, הקשר מול המשרד להגנת הסביבה והגופים המתרגלים, הכנת מידע רלוונטי והצגתו בפורום התדריך היתה אחראית גב' ימית הוניקמן-פרץ – מנהלת מחלקת איכות סביבה במינהל התפעול.

ראש מינהל התפעול מר שלמה רוטנברג שליווה את התרגיל בשטח מזכיר כי עיריית אשדוד היתה הראשונה (מערי חוף הים התיכון) שהכינה תכנית פעולה מקומית לטיפול באירוע זיהום ים משמן בשנת 2006. על בסיס תכנית זו, הכין המשרד להגנת הסביבה תכניות לשאר הרשויות בארץ. בנוסף, אשתקד אירחה אשדוד הכשרה מקצועית גדולה בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, בנושא ״טיפול באירועי זיהום ים בשמן״, על מנת להכשיר עובדים להתמודדות עם מפגעים אקולוגיים מורכבים בחופי הים. בהכשרה אירחה אשדוד עובדים מערי חוף נוספות. היה זה סבב שני של הכשרות, והיום השתתפה אשדוד בתרגיל ארצי הבוחן את דרכי הטיפול באירועי זיהום ים. "זהו שלב נוסף בתהליך ההתמקצעות שלנו" אומר הוא ומציין לשבח את כל הגופים שנטלו חלק בתרגיל.

נציג אגף ים וחופים במשרד להגנת הסביבה שנכח לכל אורך התרגיל ושימש איש קשר בין הצוותים המקומיים למשרד להגנת הסביבה, התרשם מעבודת הצוות העירוני, מחלוקת המשימות ומתפקוד בעלי התפקידים, מעבודת הצוות התפעולי והפעלת הציוד הרלוונטי ומטיפול באירוע בכל שלביו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture