האנומליה של האתיקה: 'דוסים' למען מקלב

אמירת אגב של יו"ר ועדת המדע בכנסת, אורי מקלב, סיפקה לכתב המדע של 'ידיעות אחרונות' הזדמנות לתקוף את השתייכותו הדתית של הח"כ המוערך • גם הפובליציסטית של 'גלובס' מיהרה להצטרף • אבל איש מהם לא טרח כמובן לבדוק את העובדות האמפיריות • פרויקט 'דוסים' הרים את הכפפה והשיב • התוצאה - לפניכם

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

'פרויקט דוסים' הוא קבוצה המתופעלת על ידי קבוצת מתנדבים צעירים חרדיים שחשו בצורך הדחוף להגן על החברה הדתית והחרדית כולה מפני מסע הדה-לגיטימציה ההרסני שנערך על ידי קומץ 'הוגי דעות' אשר קולם מקבל חשיפה ניכרת בתקשורת ובאמצעי המדיה השונים, ויוצר אוירה ציבורית מתסיסה ומסיתה כנגד ציבור שלם על כלל מרכיביו וגווניו.

השבוע בחרו 'דוסים' להגן על ח"כ אורי מקלב המכהן כיו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, לאחר שהותקף השבוע בתקשורת רק בגלל אמונתו. במאמר תגובה שפרסמו, הם משיבים מילים כדורבנות:

המדע, כפי שאמרו פיזיקאים רבים, אינו סותר את האמונה. אדרבה, פעמים רבות המדע מחזק את האמונה, אבל זו נקודת הוויכוח הנצחית בשאלה של מדע ואמונה. היכולת לכרוך אותם יחד נראית לעיתים לאנשים מסוימים כבלתי אפשרית – אבל המהות היא אותה מהות. הוא יקרא לזה 'מדע' ויסביר שהסיבה לתופעה היא 'ככה', בעוד האחר יגדיר זאת כ'אמונה' או 'השגחה' ויסביר כי לסיבה יש מסובב והוא הקדוש ברוך הוא.

קרא עוד:
[postim]

'העיתון של המדינה' בזבז השבוע חצי עמוד בניסיון להכפיש את אמונתו של יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה. כתב העיתון דודי גולדמן נטפל לאמירת אגב של ח"כ מקלב בוועדה, בה הסביר האחרון כיצד ייצר הבורא תכונה מיוחדת במים – שהוא החומר היחיד בעולם שמגיב לשינויים בצורה הפוכה. "בזכות ההשגחה והאמונה, רק החלק העליון של האגמים והימים קופא על מנת שתתאפשר חיים להמוני הדגה ובעלי החיים במעמקים", הסביר ח"כ מקלב.

אלא שעבור כתב העיתון תופעת האנומליה של המים מהזווית שהציג אותה מקלב היא בלתי הגיונית. הוא אפילו לא טרח לעיין בפרוטוקול הישיבה כדי להעמיד דברים על דיוקם והסתפק בתיאור רפוי שהופיע באחד מאתרי האינטרנט. יו"ר הוועדה לא אמר שום דבר הסותר את ההסבר המדעי וגם הכתב בפתח הכתבה מסייג את הדברים וכותבים כי "מדענים מבהירים כי דבריו אינם מדויקים". כלומר הדברים נכונים, רק משום שמי שאומר אותם חובש כיפה ולכן הם "אינם מדויקים". אבל זה כמובן לא מה שימנע את הכותרת הבומבסטית ואפילו את התרשים המדעי בעיתון לאנשים שאינם חושבים, כדי שגם הם יבינו.

10167977_663353677053102_773228863958639251_nנלחמים בדה-לגיטימציה. פעילות של 'דוסים'

מי יצר את האנומליה של המים

מצב הצבירה של מרבית החומרים בעולם משתנה בין הטמפרטורות השונות. בטמפרטורה חמה יותר הם הופכים למצב נוזלי ובטמפרטורה קרה יותר הופכים החומרים למצב צבירה מוצק. בנוסף, כאשר החומרים נמצאים במצב מוצק, הם מתכווצים ומשקלם הסגולי הופך לגדול יותר. כשהחומרים נמצאים במים, הרי שהמשקל הסגולי של חומר במצב צבירה מוצק גורם לו לשקוע – בעוד המים, שמשקלם הסגולי קטן יותר, צפים.

תופעה זו נכונה לגבי מרבית החומרים בעולם, אבל במים זה הפוך. האנומליה של המים גורמת לכך שכאשר הטמפרטורה של המים יורדת (ל-4 מעלות צלזיוס ומטה) הם משנים מצב צבירה למוצק והופכים לקרח. בקרח, בניגוד לחומרים אחרים שהופכים למוצקים – משקלם הסגולי דווקא קטן והוא קטן. תופעה מעניינת נוספת במים גורמת לכך שברגע שטמפרטורת המים יורדת משמעותית – ממינוס 4 מעלות ומטה – משקלם הסגולי מתחיל לחזור ולגדול, כך שהמים שבטמפרטורה נמוכה יותר שוב הם נוזליים. לפיכך שכבת הקרח צפה מעל פני הימים והאגמים והיא משמשת כמבודדת בין הסביבה החיצונית לסביבה המימית הפנימית, וכך בעצם מאפשרת ליונקים במים ולדגה להמשיך ולחיות ללא חשש מקיפאון.

וזה בדיוק מה שהסביר ח"כ מקלב בוועדת המדע, באמרו כי "מבחינה מדעית הרי שלמרות שהטמפרטורה בעומק נמוכה יותר, אך בזכות ההשגה והאמונה רק החלק העליון של האגמים והימים קופא". הכתב של 'ידיעות אחרונות' קרא את הדברים שוב ושוב והסביר לעצמו שגם תופעת האנומליה של המים היא מדעית, כך שלא ייתכן שמקלב יכול לומר על הסברו שהוא 'מדעי' – בעוד מקלב בסך הכול הסביר שהקב"ה, בזכות המחשבה על היצורים שחיים במעמקי המים, שינה את כללי הפיזיקה של מרבית החומרים ביקום ויצר את התופעה הפלאית שנקראת 'האנומליה של המים'.

1327678671-33האנומליה של המים. אגם קפוא ברכס האנפורנה בנפאל

בשביל הסתה מי צריך עובדות?

אבל בשביל הסתה מי צריך עובדות ומי צריך להסתכל על המטבע לשני הצדדים? ולמתקפה הצטרפה גם הפובליציסטית ליאת רון מ'גלובס'. רון, אשר כבר הצהירה בפרסומיה בעבר  על סלידתה מהחרדים, ובמאמרה ביקרה את ראש הממשלה נתניהו, על שיבוץ אדם חרדי כיו"ר ועדת המדע, ועוד במדינה ליברלית ודמוקרטית.

כך תחת הכותרת "משל המשקפת המכוסה", ולאחר שהיא תוקפת את שר המדע, הטכנולוגיה והחלל, דני דנון, יצאה גם כנגד ח"כ מקלב, כאשר היא מסכמת את דבריה כך:

"האשמה אינה בשר החלל ולא ביו"ר ועדת המדע, אלא בראש הממשלה, שנראה כאילו הוא נהנה משיבוצים מופרכים של בעלי התפקידים הבכירים בממשלה".

ב"גלובס" המאמר פורסם באתר האינטרנט, מה שאפשר לגולשים לכתוב גם טוקבקים. כלל המגיבים באתר שהתעלו מעבר לתגובות הפופוליסטיות והתייחסו לגופם של דברים, מיהרו לתקוף את רון על דבריה. מגיב שכינה את עצמו 'המדען, כתב:

"ליאת, אם את היית מבינה קצת במדע, לא היית כותבת את מה שכתבת על יו"ר ועדת המדע. מה שהוא כתב לא סותר את העובדות המדעיות. כדאי לפעמים לבדוק לפני שמשתלחים על גבי העיתון".

קורא נוסף הסב את תשומת לבה של הפובליציסטית לכך ש"הוא לא הכחיש את העובדות, גם לא את התיאוריה שמובילה עליהן. הוא ציין שהן נובעות מהשגחת האל. המציאות הפשוטה והמדעית היא שהטמפרטורה ברבדים הנמוכים נמוכה יותר. המציאות היא שלמרות זאת המים שם לא קופאים. את ההסבר לכך – תלה מקלב בהשגחת האל. זה לא סותר את האפשרות שיש לזה גם הסבר מדעי".

מגיב אחר סיכם זאת בצורה ברורה יותר:

"התופעה עליה דיבר מקלב (שכבת קרח עליונה בלבד) היא אכן תופעה יוצאת דופן, מורכבת מבחינה מדעית, שקשורה באנומליה של המים. העובדה שמקלב חושב שהשגחה עליונה הובילה לאנומליה של המים – היא עניין של אמונה. הדברים שלך לעומת זאת חושפים בורות מדעית שנראית עמוקה יותר מזו של מקלב בכל הנוגע לייחודם המדעי אל המים".

אבל כשהכותבים מוּנעים בראש ובראשונה משנאה, מי בכלל חושב על עובדות???

(צילום התמונה הראשית: פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture