כך תימנע המלחמה בין העצים לאבני המדרכה

משרד החקלאות משרטט את רחובות העיר העתידיים: שיטה חדשנית תאפשר ליצור הצללה מלאה לכל אורך הרחוב בתוך 5 שנים מנטיעת העצים, וזאת ע"י הטמנת סלעי ענק תחת המדרכה כשביניהם תפוזר אדמה התואמת את צרכי גידול העצים

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

זה לא מחזה נדיר לפגוש מדרכות עקומות שהורמו על ידי שורשי עצים ולא ניתן לצעוד עליהן בבטחה, או שורשי עצים שחדרו לתוך צינורות, מרזבים וביוב והביאו לסתימות והצפות. מחזה שכיח נוסף הינו עצים שמפסיקים להתפתח ולצמוח אחרי מספר שנים, מתמוטטים ונופלים ברוחות עזות או מתנוונים ומתים. למה זה קורה?

העצים נשתלים ברחובות הערים בסביבה לא מתאימה, וכתוצאה מכך שורשי עצים מרימים את המדרכה ותשתיות אחרות בחיפוש אחר אוויר ומים, וגורמים למפגעים עירוניים או פשוט מפסיקים להתפתח.

כדי לפתור בעיה זו, פקיד היערות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר הקים צוות היגוי ותכנון עם משרד "ינון – תכנון יעוץ ומחקר בע"מ", משרד "בורגר אגרונומים בע"מ" ובשיתוף עם החטיבה לאדריכלות נוף במשרד הבינוי. הצוות פיתח מודל ראשון בארץ של בית גידול לנטיעת עצי רחוב, בתוכו יינטעו עצי העיר העתידיים. המדובר בקונסטרוקציה ייעודית, המספקת לעץ תנאי גידול מיטביים במדרכות הערים, ומהווה אינקובטור טוב לשורשי העץ. הפיתוח נועד להגדיל ככל הניתן את בית הגידול התת-קרקעי של העץ לאספקת תנאים נאותים להתפתחות השורשים, כגון: אוורור גזים וחלחול מים, בד בבד עם היותו תשתית הנדסית תומכת לריצוף המדרכות.

בימים אלה מעביר משרד החקלאות ופיתוח הכפר את פיתוח שיטת ייצוב המדרכות והרחבת בית הגידול למתכנני ערים ואדריכלי רשויות, ומדריך את הרשויות כיצד ליישמו. בנוסף, פרויקטים לאומיים חדשים יחויבו לנטוע עצים בשיטה זו. כך לדוגמה, במסגרת העבודות על תוואי הרכבת הקלה בתל אביב, מחויבת חברת נת"ע לנטוע את העצים בתוואי המסילה בשיטה זו. כמו גם נרתמו במשרד הבינוי לבצע את רחובות שלב ב' של העיר חריש בשיטה זו.

שיטת גידול חדשנית ומרווחת

מדובר בפרט אדריכלי-הנדסי ראשון מתוך סט פרטים שיתוכננו בעתיד על ידי משרד החקלאות, ויוצעו לרשויות המקומיות והערים ולמתכננים. הוא "עשה עלייה" מפרויקט ההתחדשות העירונית הגדול של רחובות שטוקהולם, בירת שבדיה. על פי השיטה, מתחת לשכבת המדרכה העליונה מפזרים שברי סלעים, המונעים מהמדרכה לשקוע ובו בזמן מאפשרים אוורור נאות וחדירת מים לשורשים. בין חללי שברי הסלעים מחדירים את הקרקע המתאימה לגידול.

מעבר ליתרון המובנה של בית גידול שלא "מרים" מדרכות, יתרון מהותי נוסף של השיטה הינו היכולת לנטוע עצים במרחק של כ- 10 מטר האחד מהשני, ומכאן ניתן לנטוע עצים גדולים יחסית, שיוכלו ליצור רצועת צל לאורך כל הרחוב בזמן קצר. על פי שיטה זו ניתן להגיע להצללה מוחלטת של רחובות תוך 5 שנים, לעומת פי שניים ויותר שנים, כאשר נוטעים עצים בבורות השתילה המקובלים היום. יתרון נוסף של השיטה, הינו חיסכון בתחזוקת מדרכות. השיטה מייתרת את עבודות התחזוקה השוטפת ברשויות המקומיות, שנדרשות להחליף מדרכות ששורשי עצים הרסו או לנטוע מחדש עצים במקום כאלו שהתנוונו.

ענבר אשכנזי, מנהלת תחום תכנון בפקיד היערות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "עצי המדרכות בערים בישראל סובלים מבית גידול דחוק וצפוף. כתוצאה מתת תנאים אלו שתי מגמות באות לידי ביטוי: הראשונה, העצים הנטועים אינם מסוגלים להגיע לשיא גודלם ותפארתם, הופכים שבירים ומנוונים, ויוצרים רחובות ללא צל. השנייה, שורשי העצים פוגעים במדרכות וגורמים למטרד והפרעה בתנועת הולכי הרגל עד כדי סכנה".

עוד מוסיפה אשכנזי: "מדובר בפתרון זול יחסית ושאינו דורש התמחות מיוחדת או ציוד מיוחד מטעם קבלני הפיתוח. הן החומרים והן שיטות היישום אינן דורשות כלים או טכנולוגיה מיוחדת ומבחינת ביצוע העבודה אין מניעה לביצוע מידי של המפרט הטכני, וזו דרכינו להשיב את היער העירוני".

אילוסטרציה: רוני שיצר – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture