היום הגורלי: הסכם הגרעין עם איראן צפוי להיחתם עד הערב

במרכז טהראן נשלמות ההכנות לחגיגות הגדולות הצפויות להיערך עם חתימת ההסכם ההיסטורי, בו מכירה הקהילה הבינלאומית לראשונה בזכותה של איראן לאנרגיה גרעינית • מעתה, נתניהו ימקד את מאמציו בהשגת רוב של שני שלישים בקונגרס האמריקני, שיצביע נגד ההסכם

הדריכות בקרב המערכת המדינית בישראל, באיראן ובמדינות רבות נוספות בעולם, מגיעה היום לרמת-על, כאשר עיני כל נשואות לווינה בירת אוסטריה, שם – אם לא יהיו שינויים פתאומיים – צפוי להיחתם הערב הסכם הגרעין ההיסטורי בין איראן לשש המעצמות, אשר יכירו לראשונה בזכותה של הרפובליקה האסלאמית לאנרגיה גרעינית.

לאחר משא ומתן מתיש ומורט עצבים, אשר נמשך חודשים רבים ושיאו היה בשבועיים האחרונים, הקשים מכולם, הצליחו הצדדים להגיע להסכמות כמעט מלאות ברובם המוחלט של הנושאים השנויים במחלוקת. ניסוחו של ההסכם עצמו, הכולל 100 עמודים, הושלם אמש, בכפוף לתיקונים של הרגע האחרון.

באיראן עצמה, נשלמות ההכנות לחגיגות הגדולות הצפויות להיערך ברחובות ובכיכרות עם חתימת ההסכם, המוגדר על ידי ההנהגה בטהראן כ"ניצחון גדול". דובר משטרת איראן הודיע אתמול כי המשטרה כבר ערוכה ומוכנה לקראת החגיגות: "אנחנו נהיה לצד הציבור אם תתחוללנה חגיגות המוניות לכבוד חתימת ההסכם, בתנאי שהן תתנהלנה על פי החוק וההלכה".

בירושלים מתכוננים ל'בליץ הסברתי' בקרב המחוקקים האמריקנים

בירושלים כבר הבינו מזמן שאין ביכולתה של ישראל לעצור את ההסכם, אשר נתפס בעיני ראש הממשלה בנימין נתניהו ובכירי המערכת המדינית ככניעה חסרת תקדים למדינת הטרור המסוכנת ביותר בעולם, משום שהעולם המערבי ובראשו נשיא ארצות הברית ברק אובמה, נחוש לפתור את בעיית הגרעין האיראני בדרך של הידברות.

קרא עוד:
[postim]

ראש הממשלה נתניהו החל לאחרונה למקד את מאמציו בניסיון לטרפד את ההסכם לאחר שייחתם, כשיעלה לאישור בהצבעה בקונגרס האמריקני, המגלה גישה נצית יותר, וחבריו, בחלקם הגדול, מחזיקים בהשקפה זהה לשלו.

על פי 'חוק הפיקוח' שעבר לאחרונה בקונגרס, יצטרכו המחוקקים בגבעת הקפיטול לאשר את ההסכם בתוך 30 יום מתאריך חתימתו, אולם גם אם יקבלו החליטה השוללת אותו ומותירה את הסנקציות הכלכליות על כנן, יוכל הנשיא אובמה להטיל על כך וטו. במקרה כזה, יידרש רוב של שני שלישים כדי להתגבר על הווטו הנשיאותי ולטרפד את ההסכם.

כמאה מחברי הקונגרס צפויים להגיע לישראל בחודש הבא, במסגרת שתי משלחות ענק. המחוקקים האמריקנים יזכו ל'בליץ' של פגישות וניסיונות שכנוע להתנגד להסרת הסנקציות מעל איראן, מה שלמעשה לא יאפשר למערב לעמוד בהתחייבויותיו כלפי טהראן וירוקן את ההסכם מכל תוכן.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו