בנט: "העולם המערבי מבצע חרקירי בינלאומי"; לפיד: "נתניהו אחראי לכשלון"

ראשי מפלגות השמאל תוקפים את נתניהו בעקבות החתימה הצפויה הערב על הסכם שיתיר לאיראן לעסוק בפעילות גרעינית • יו"ר האופוזיציה הרצוג: "העובדה שאין שום קשב בינלאומי לטענותיו והערותיו של נתניהו, מוכיחה שההתנהגות והטקטיקה שנקט בהן נכשלו" • יו"ר הבית היהודי נחלץ להגן על ראש הממשלה וקרא לחברי השמאל "תתאפקו, זה לא הזמן"

בעוד נציגי המעצמות ואיראן המתכנסים בוינה, ממשיכים במרתון הדיונים במטרה להביא לחתימת ההסכם עוד היום, בישראל כבר נערכים ל'יום שאחרי'.

ראש הממשלה בנימין נתניהו צופה בעיניים כלות כיצד יותר מעשור של מאבק בגרעין האיראני מסתיים בהכרה בינלאומית בזכותה של הרפובליקה האיסלאמית לאנרגיה גרעינית, ומתריע כי "העסקה שמתגבשת תסלול את דרכה של איראן לייצור ליבות להרבה מאוד פצצות אטום". נתניהו עדיין לא הרים ידיים והוא צפוי לצאת לוושינגטון לקראת ההצבעה בקונגרס על אימוץ ההסכם, שם ינהל סבב שיחות מול בכירי הקונגרס הדמוקרטים והרפובליקנים בניסיון למנוע את הסרת הסנקציות ולעצור את הזרמתן של מאות מיליארדי דולרים שישמשו את איראן בתוקפנותה ובמסע הטרור השלה, באזור ובעולם כולו.

בשבוע האחרון הלכה והתבססה ההכרה הישראלית כי ההסכם ייחתם בסופו של דבר וכי על ישראל להתמודד עם ההשלכות ולגבש תפיסה בטחונית ומדינית שתתאם למציאות החדשה. שר הביטחון בוגי יעלון שהופיע הבוקר בפני ועדת חו"ב, סיכם ואמר כי " בשורה התחתונה הולכים להסכם רע, שבתקופה שלאחריו כמובן נצטרך להמשיך להיערך להגן על עצמנו בכוחות עצמנו”.

באופוזיציה דורשים מנתניהו להודות בכשלונו האישי

באופוזיציה לא ממתינים לחתימה הרשמית ופתחו במסכת האשמות שכוונה כלפי האיש שמזוהה יותר מכל, עם המאבק באיום האיראני. יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שבר את הקו הממלכתי בימים מתוחים אלו ואמר מפורשות כי אם ייחתם ההסכם עם איראן זוהי עילה להתפטרותו של ראש הממשלה. "אם ייחתם ההסכם הרע הזה, מדובר בכישלון ששמו של נתניהו מתנוסס עליו לאורך ולרוחב".

לדברי לפיד, נתניהו, בשלושת מערכות הבחירות האחרונות, הבטיח לישראל שהוא ורק הוא יודע למנוע את ההסכם הזה ואת הגרעין האיראני, "ואם הוא נכשל במניעת ההסכם, הוא לא יכול לחמוק מאחריות. זה עליו. זה על שמו". לפיד האשים את נתניהו כי התנהלותו הביאה לכך שאין לישראל נציג בוינה. "בגלל הדרך שבה הוא ניהל את זה בשנה האחרונה הדלת בבית הלבן סגורה בפניו, חצי מהקונגרס לא מוכן להקשיב לו, יחסי המודיעין שלנו נפגעו וכולנו משלמים עכשיו את המחיר על הכשלון המוחלט שלו בניהול המסע נגד ההסכם" סיכם לפיד.

קרא עוד:
[postim]

גם יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, אמר בפתח ישיבת סיעתו: "אנחנו נתחשבן עם נתניהו על הכישלון הקשה שלו בניהול המערכה הזו, העובדה שאין שום קשב בינלאומי לטענותיו והערותיו על ההסכם בחודשים האחרונים היא זו שמוכיחה יותר מכל שההתנהגות והטקטיקה שנקט בהן נכשלו".

הרצוג סיפר כי שוחח בימים האחרונים עם חלק גדול מהנושאים והנותנים היושבים בחדר המשא ומתן, וכי הם בטוחים שאם יושג הסכם הוא יהיה הסכם טוב שיבטיח את ביטחון ישראל וכלל מדינות העולם, "לצערי, כבר ברור לכולנו שכל הסכם עם אירן יאיץ את מרוץ החימוש העולמי, ידרדר את ביטחון האזור ויאפשר את הפיכתה של אירן למדינת סף גרעינית. אלה דברים שהופכים את ההסכם הזה להסכם רע המסכן את ביטחון כולנו" אמר הרצוג

."אנחנו נתחשבן עם נתניהו על הכישלון הקשה שלו". הרצוג בדרכו לישיבת 
חו"ב שדנה בהסכם הגרעין, הבוקר (צילום: הדס פרוש-פלאש 90)

מי שלא נותר שווה נפש מול הקריאה החריפה, הוא שר החינוך, נפתלי בנט, שקרא לראשי מפלגות השמאל להתאפק עם הביקורת "אני עוד לא שמעתי על הודעה לעיתונות שהצילה את המדינה, אבל שמעתי גם שמעתי על אמירות שפילגו עם שלם" אמר בנט והדגיש כי "אלו הן שעות קריטיות למדינת ישראל, ונעמוד בהן יחד"

יו"ר הבית היהודי אמר כי שום דבר לא יהיה אותו הדבר מהיום, "אלה הם ימים מכריעים למדינת ישראל". לדבריו, ההסכם ייזכר בימי ההיסטורי לדיראון עולם, כאשר מדינה שמכריזה גם בימים אלה שמטרתה לחסל את מדינת ישראל, עומדת לקבל לגיטימציה להיות מעצמה גרעינית. בנט אמר כי אזרחי העולם המערבי צריכים להבין: עומדים לחתום על הסכם שיעביר חצי טריליון דולר למעצמת טרור חדשה, הם עומדים לחתום על הסכם עם המדינה המסוכנת ביותר בעולם, והם עושים זאת עם מדינה שרוצה באופן מוצהר להשמיד מדינות ועמים. "העולם המערבי הולך לבצע חרקירי בינלאומי, ואנחנו מנסים, בכוחותינו הדלים – לעצור לו את היד".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו