ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה: התראה ללקוח לפני פתיחת הליכים משפטיים נגדו

מדובר בהצעת חוק של חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב • ח"כ מקלב: "החברות חייבות להתחשב בלקוח לפני הפנייה להוצאה לפועל, לצמצם את הפגיעה בו ולהבהיר לו מי דורש את החוב ומדוע"

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר פה אחד לקריאה ראשונה את הצעת חוק הגנת הצרכן של חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב.

ההצעה קובעת כי חברות הנוקטות בהליכי גבייה כלפי לקוחותיהם יחויבו לשלוח ללקוח התראה קודם פתיחת הליכים משפטיים נגדו, כדי למנוע מצב שבו הלקוח יגלה רק לאחר זמן שהוא בעיצומו של הליך גבייה משמעותי. להצעתם של חברי הכנסת גפני ומקלב הוצמדה הצעה דומה של חברי הכנסת יואל חסון (המחנה הציוני) ומיקי לוי (יש עתיד).

ההצעה נועדה להגן על צרכנים לפני נקיטה של פעולה משפטית אגרסיבית וקשה של חברות. לא אחת קורה שלקוחות מוצאים את עצמם לפתע בעיצומו של הליך גבייה בעוד הם אינם מודעים לפרטי החוב, שכן הם אינם יודעים על איזה שירות הם מחויבים, מי החברה המחייבת אותם, מהם פרטי העסקה, פירוט החוב ואופן חישובו – ובייחוד פרק הזמן שחלף בין הצריכה בגינה התחייבו ועד הרגע שהחלו ההליכים המשפטיים נגדם, כאשר לעיתים הליכי הגבייה מתבצעים ממש בסמוך לתום מועד תקופת ההתיישנות כעבור שבע שנים.

קרא עוד:
[postim]

במהלך הדיון העלו המשתתפים בדיון לא מעט דוגמאות של שיטת הגבייה הנוכחית כנגד חייבים, כאשר במקרים רבים מדובר ב'שיטת מצליח' המופעלת כנגד הלקוחות, בעוד לעיתים הם אינם מקבלים את ההתראות המתבקשות ומגלים לפתע שהם נמצאים בעיצומו של הליך וצריכים להתמודד מול עורכי דין ומערכות מאסיביות.

"ההליך המשפטי הוא 'בור שחור' שרבים אינם מצליחים להתאושש ממנו"

ח"כ מקלב הזכיר כי ההצעה הוגשה עוד בכנסת הקודמת והיא נועדה למנוע עוול וניצול צרכנים. "החוק לא בא למנוע משהו שעלול להתרחש, אלא בא לתת מענה בחקיקה לדברים שהתרחשו ובוודאי עוד יתרחשו בהליכי הגבייה נגד לקוחות", הסביר ח"כ אורי מקלב בדיון. "העובדה כי הליכי גבייה והליכים משפטיים מתנהלים מבלי שהלקוח יידע מאיפה החיוב, מדוע ולמה – צריכה להיפסק.

"החברות לא מתנהלות כיום מול החייבים, שכן הלקוחות כלל לא מקבלים מהן את הודעות החיוב ואינם יודעים על הליך החיוב כך שלמעשה מדובר על גבייה חד צדדית", אמר. "הגיעו ללשכתי מקרים של לקוחות שעמדו בפניהם חיובים בסכומים ניכרים והם נדרשו להתנהל מול עורכי דין כשהם אינם יודעים על מה החיוב. כאשר אותם לקוחות ביקשו לקבל פרטים על החוב, עורכי הדין הסכימו למסור מידע רק לאחר שהלקוחות ישלמו את החוב. מהסיבה הזו אנו דורשים מהחברות להתחשב בלקוח לפני הפנייה להוצאה לפועל ולצמצם במעט את הפגיעה בחייב".

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, העיר במהלך הדיון כי "המנעד בין רגע החוב ועד להוצאה לפועל ויש למצוא את האיזון. אם החברות היו מתנהגות כשורה, הרי שכל אותם גופים להגנת הצרכן לא היו קמים. אילו לא הייתם פועלים ב'שיטת מצליח', לגופים הללו לא הייתה פעילות".

לדברי ח"כ מקלב, "ההליך המשפטי הוא 'בור שחור' שרבים וטובים אינם מצליחים להתאושש ממנו. מדובר בהצעת חוק חברתית וצרכנית ראשונה במעלה, שכן היא גורמת לחייב לכלכל את צעדיו בטרם מימוש איום ההליכים המשפטיים נגדו".

(צילום: פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו