החוק שימנע את התגברות התופעה: עשר שנות מאסר למיידי האבנים

עפ"י הצעת החוק החדשה זריקת אבנים על מנת לפגע בכלי תחבורה תחייב עשר שנות מאסר, ולא רק בכוונת פגיעה בנפש • ח"כ אוסמה סעדי התבטא כי "בעיית רווחתם של תושבי מזרח ירושלים, היא הגורמת ליידוי האבנים". ח"כ כהן שאשתו אושפזה שלושה חודשים בביה"ח לאחר שיודו לעברה אבנים, צעק לעברו: "שהמיידים יקברו 50 שנה בכלא!!!" • בשנת 2013 נרשמו 7,886 אירועי זריקת אבנים, לעומת 18,726 בשנת 2014 השנה נעצרו 634 חשודים עד תום ההלכים. לבקשת אחד הח"כים הערביים, השיב נציג המשטרה כי 97% מזריקות האבנים מבוצעות ע"י ערבים

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
הפת"ח בצעד דרמטי בעקבות חיסול חוליית המחבלים בשכם • צפו בהפגנת זעם
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית

וועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום לקריאה שניה ושלישית תיקון לחוק העונשין. עפ"י ההצעה, החוק החדש יערוך מדרוג באישום ובענישת מידיי אבנים.

העבירה הקיימת היום, מפורשת כך שרק כשיידוי האבן מלווה במטרה לפגוע באדם, וכי העונש הקבוע לה הוא 20 שנות מאסר, ללא הבחנה בין הנסיבות העובדתיות. הממשלה סבורה שדווקא "מדרוג" יועיל בהעברת מסר לבתי המשפט, שהתופעה על כל נסיבותיה מצדיקה החמרה בענישה, שכן גם העבירה הפחות חמורה המוצעת היא עדיין חמורה מאד (עשר שנות מאסר), ק"ו העבירה החמורה יותר. לפיכך, מציעה הממשלה בהצעת החוק למחוק את העבירה הקיימת ולקבוע עבירה חדשה ובה מדרג.

העבירה במדרג הנמוך יותר (10 שנות מאסר), תדרוש מעשה זריקת אבן או חפץ, לעבר כלי תחבורה בנסיעה ושיהיה בכך כדי לסכן את בטיחותו של נוסע או של מי שנמצא בקרבת כלי תחבורה או שיהיה בו כדי לפגוע בכלי תחבורה. החידוש בהצע"הח הוא בכך שהעבירה חלה גם במצבים בהם אין במעשה כדי לסכן אדם אלא לפגוע בכלי התחבורה בלבד. לעומת המצב היום, שבגין יידויי אבנים לעבר כלי רכב ממוגנים בהם לא מתגבשת סכנה לאדם, מעמידים לדין בגין עבירות אחרות.

העבירה החדשה נדרשת במקרים שבהם יש פגיעה בכלי תחבורה כגון הרכבת הקלה, גם כשאין בפגיעה כדי להזיק לאדם, אך יידוי האבן יוצר חרדה, תחושת טרור, הימנעות משימוש בשירותי התחבורה הציבורית ושיבוש החיים הרגילים. ואילו בעבירה במדרג הגבוה יותר (20 שנות מאסר) יהיה צורך להוכיח כי זריקת האבן או החפץ לעבר רכב בנסיעה הייתה במטרה לסכן אדם.

קרא עוד:
[postim]

יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי אמר "טוב עושה המדינה כאשר היא לוקחת חוק אלמוני, והופכת אותו לבר שימוש, תוך שהיא בוחנת אותו בעין מדוקדקת, בודקת את השיפוט שלו בבתי המשפט ומתאימה אותו למכת המדינה". סלומינסקי הזכיר כי דוד המלך הרג באבן את גוליית שהיה האדם הגיבור באותה תקופה".

נציגת משרד המשפטים עו"ד לילך וגנר אמרה בדיון כי התיקון המוצע נובע מכך שגם במקרים חמורים, בתי המשפט מענישים נאשמים לתקופות מאסר קצרות. מתחם הענישה בעבירה זו, עומד על שמונה עד 24 חודשים. התחושה היא שהבעיה לא בעונש המקסימום אלא בהכוון לעונש ההולם, והענישה הנוכחית הפכה לאות מתה".

מנהלת המחלקה הפלילית במחוז ירושלים עו"ד נורית בלובשטיין אמרה "מסת העבודה במידי אבנים בשנים האחרונות, היא כשליש מהבקשות למעצר עד תום ההליכים. בתקופת צוק איתן אף גבוה יותר". לדבריה, "ההתאמה בהצע"הח, תיתן מענה והלימה בין העובדות, לאירועים בשטח ולעבירה בחוק".

ח"כ אוסמה סעדי אמר "החקיקה חפוזה ללא בסיס עובדתי או משפטי. במעטה של מלחמה בטרור, מחמירים ענישה. לא ניתן להסיק ממקרה אחד, ולהשליך ממנו על הכלל. סעדי טען כי בעיית רווחתם של תושבי מזרח ירושלים, הם הגורמים ליידוי האבנים. סעדי הוסיף ואמר, "מזרח ירושלים הינו שטח כבוש, והתושבים שם נאבקים לחופש. ההתמודדות בתופעת האבנים, היא בדרכים פוליטיות ולא משפטיות". אמר סעדי.

ח"כ מאיר כהן התריס בפני ח"כ סעדי "אין קשר בין בעיית רווחה ליידוי אבנים. תפסיקו לבלבל את המוח. אשתי שכבה שלושה חודשים בבית חולים לאחר שקבלה אבן בראש. מצידי אמר כהן, "שהמיידים יקברו 50 שנה בכלא!!!".

גם ח"כ רויטל סויד מחתה כנגד דבריו של ח"כ סעדי. לדבריה, "בשולי דבריך אמרת שהאנשים נלחמים בכיבוש ובחופש, בשום אופן לא במעשים פליליים. לא נוכל לאפשר תמיכה בשחרור באמצעות סיכון חיי אדם. במישור הפוליטי אני מסכימה איתך, אבל לא ניתן לגיטימציה למעשים הללו. קיימת מכת מדינה, אנו רואים מה קורה היום בכבישים. תשאלו את הילדה אדל ביטון ז"ל איך היא מרגישה היום. ברור שאבן היא כלי נשק לכל דבר מבחינת התוצאה" אמרה סויד.

."אבן היא כלי נשק לכל דבר". הלוויית אדל ביטון הי"ד (צילום: יונתן זינדל-פלאש 90)

נציג המשטרה נצ"מ שמעון נחמני אמר "בשנים האחרונות ניכרת מגמת עלייה בתופעת יידוי האבנים בכל הארץ. 97% מיידוי האבנים בארץ, התרחשו על רקע לאומני. לאחרונה יש עליה באירועים משולבים של זריקת אבנים זיקוקים וירי". לדבריו, "בשנת 2013 נרשמו 7,886 אירועים, לעומת 18,726 בשנת 2014. המגמה המשיכה אף בשנת 2015, כאשר בחציון הראשון של שנת 2014 נרשמו 7,148 אירועים לעומת 8,019 בחציון הראשון של שנת 2015. נחמני הוסיף ואמר כי ב-1,982 תיקים, הוגשו השנה 833 כתבי אישום באשמת זריקת אבנים מתוכם נעצרו 634 חשודים עד תום ההלכים הפליליים כנגדם.

ח"כ עיסווי פריג' שאל את נציג המשטרה "כמה יידויי אבנים היו בשכונות החרדיות? בשנים האחרונות קיימת מגמת החמרת ענישה. האם יש לכם נתונים על כך שההחמרה הפחיתה את העבירות או שהמצב נמשך? האם לא הגיע העת לבצע בדק בית לפני שממשיכים להחמיר בענישה?

ח"כ דני עטר שאל את הח"כים הערבים, "מתי ניפגש לדיון שיעסוק באיכות חייהם של אזרחי ישראל הערבים?" לדעתי, אמר עטר, "צריך להתייחס לזריקת אבנים כניסיון לרצח".

בהצבעה שנערכה בסיום הדיון, אושרה הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

אילוסטרציה ראשי: פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture