האם קריסת מחשבי הבורסה בניו יורק תחזור על עצמה בישראל?

התרחיש האימתני שעשוי לזעזע גם כלכלה בסדר גודל של מעצמה, המחיש את נחיצות הקמת זרוע הסייבר • מקים בית הספר לסייבר: "אם קורס סטנדרטי בצבא משתנה אחת לכמה שנים - הקורס, שמכשיר את מגני הסייבר של הצבא, משתנה כל הזמן" • רגע לפני הקמת זרוע הסייבר - הצצה מיוחדת לתחום

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
הפת"ח בצעד דרמטי בעקבות חיסול חוליית המחבלים בשכם • צפו בהפגנת זעם
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית

בשעות הערב של יום רביעי שעבר קרסו מחשבי הבורסה בניו יורק. המסחר נעצר, המשקיעים הוכו הלם ובורסות העולם החלו להגיב בירידות שערים חדות. במהדורות החדשות ברחבי העולם הדהדה שאלה אחת – האם אחד מהמוסדות הפיננסיים הגדולים בעולם נפל כתוצאה ממתקפת סייבר?

לאחר כמה שעות הדרמה הגיעה לקיצה, והתברר כי היה מדובר בתקלה טכנית. מי שעקבו אחר ההתרחשות היו מפתחי קורס "מגן בסייבר" של אגף התקשוב, שמכשיר את לוחמי הסייבר של צה"ל. הם צפו, קראו ולמדו – ויתאימו את תכני הקורס הבא לתרחיש דומה. "אם קורס סטנדרטי בצה"ל משתנה אחת לכמה שנים, קורס 'מגן בסייבר' חייב להשתנות כל הזמן", הסביר ראש מדור סייבר בבית הספר למקצועות המחשב והאחראי על הקמת בית הספר לסייבר באקדמיה, רס"ן ג', שבימים אלה מסיים את תפקידו. "צה"ל נעשה רשתי יותר ויותר מיום ליום, ולכן הוא חייב את היכולת הגבוהה ביותר שניתן לרכוש בתחום ההגנה בסייבר", פירט רס"ן ג'.

מבין כל שמונה מועמדים – רק אחד יהיה לוחם סייבר

תחום הסייבר בצה"ל עבר מהפכה בשנתיים האחרונות. כשנכנס רס"ן ג' לתפקידו לפני כשנתיים, הבנת חשיבות ההגנה בסייבר הייתה בתחילת דרכה. באותה תקופה, עברו המגנים בסייבר קורס קיים של אגף התקשוב, אך הצורך בפיתוח קורס ללחימה הגנתית המימד הסייבר היה ברור.

קרא עוד:
[postim]

הקורס החדש והפרופיל התקשורתי העולה של תחום הסייבר הביאו לעלייה חדה בכמות המתמיינים לקורס. אם בעבר התקשו למלא את שורות הקורס, כעת התחרות על כל מקום בו היא אדירה – מבין כל שמונה מועמדים שהפרופיל הרפואי שלהם תואם את התפקיד, רק אחד יתקבל. "אנחנו לא מחפשים בהכרח את הטובים ביותר, אלא את המתאימים ביותר למשימת ההגנה על רשתות צה"ל", הסביר רס"ן ג'. "המגן האולטימטיבי בסייבר הוא אדם בעל מכלול תכונות ספציפי מאוד", פירט.

כיום מוגדר תחום הסייבר כמימד לחימה נוסף על ידי בכירים בצה"ל, שמעריכים כי בתקופה הקרובה הסכנות שהוא יישא בחובו יעמדו לצד אלה של המימדים הפיזיים. על כן, חלק משמעותי מהלימודים אותם עוברים החניכים כיום נוגע לאתיקה מבצעית. "במציאות בה אנו חיים, לתת לחיילים הללו מקלדת זו פעולה זהה להפקדת נשק בידיהם – יש להם הרבה כוח", הבהיר רס"ן ג'. כדי לוודא את התאמת החניכים לתפקיד, כיום לכל אורך שלבי המיון מעורבים פסיכולוגים ואנשי מקצוע שנועדו לוודא התאמה אישיותית ופסיכולוגית של המועמדים לתפקיד, על מנת שרק האמינים ביותר יתקבלו לקורס.

חמל הסייבר של יחידת לוטם, היחידה הטכנולוגית והמבצעית של אגף התקשוב בצהל"לתת לחיילים מקלדת זה כמו להפקיד נשק בידיהם". חמ"ל הסייבר של יחידת לוטם

"יש בעולם מירוץ חימוש בסייבר"

לדברי רס"ן ג', בשלוש השנים האחרונות מדינות המערב נעשו פגיעות יותר בתחום הסייבר, אשר מושך את יריביהן בשל קלות הפעולה והפיתוח שהוא מאפשר. בניגוד לנשק או טילים – שורות קוד וידע הם אמצעים שהרבה יותר קל להעביר. "ארגון טרור שרוצה לייצר מטוס צריך חומרים, ידע ותעשייה בתחום, לעומת זאת אם אותו ארגון טרור רוצה להכשיר לוחמי סייבר, הוא צריך רק אדם עם ידע רלוונטי וכוח אדם איכותי", הוא פירט.

"יש בעולם מרוץ חימוש בסייבר", הסביר רס"ן ג'. "אם פעם היה האקר בודד שפורץ למאגרי מידע, היום מדינות מאתגרות מדינות גדולות מהן". הלוחמה בסייבר הפכה לאמצעי לגיטימי להשגת מטרות צבאיות, אזרחיות וכלכליות בידי מדינות – דבר שרק יתעצם לאור היתרונות הברורים של המימד. "היום הסייבר הוא מכפיל כוח, אבל מחר הוא יכול להיות מכפיל נזק אם לא נעבוד בחוכמה. מדינות שלמות עוסקות היום בסייבר ולכל צבא מערבי יש פיקוד שעוסק בתחום".

אילוסטרציה ראשי: bfishadow

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture