אסון ההדברה בי-ם: חוק המדבירים מתקדם לקראת הכרעה

לא יהיו מדבירים ללא רישיון. לראשונה יוסדר העיסוק בהדברת מזיקים והם יחויבו בהכשרות • יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם: האסון שקרה מחייב אותנו לפחות לסטאז' שייתן ביטחון לציבור" • סמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: סטאז' ייצור מצב בעייתי של קרטל חברות הדברה

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

ועדת הפנים והגנת הסביבה קיימה אמש (ב') דיון ראשון בכנסת ה-20 בהצעת חוק הסדרת העיסוק בהדברה תברואתית התשע"ה-2015 לקריאות שנייה ושלישית. הצעת החוק מסדירה את העיסוק בהדברת מזיקים לאדם ולרכוש, שאינה לצרכים חקלאיים וקובע הוראות להכשרתם ואופן פעולת המדבירים.

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד לפלר: "המדביר שמואשם באסון בי-ם היה מנוסה ותאונות דרכים קורות גם לנהגים מנוסים. החוק מדבר על הכשרה מפוקחת מקצועית ומפריד בין מדביר ביתי לבין שטח פתוח. כל עובד הדברה יהיה מוסמך. לא נשאיר את ההדברה לשיקול דעת בלעדי של המדביר".

היועמ"ש לוועדה, עו"ד תומר רוזנר: "הדברה חקלאית אינה מוסדרת בצורה נאותה ולמעשה מה שקרה בי-ם היה שימוש שלא כדין בחומרי הדברה חקלאיים. זה היה אסור אז ואסור היום. זו פרצה גדולה שהחוק הנוכחי לא עוסק בה. מטרתו יחסית מצומצמת". החוק יקבע שני סוגי מדבירים חדשים: מדביר צבאי שיוכשר בתחומי מחנות צה"ל ומדביר דירות, שיכולת ההדברה שלו תוגבל לדירות ומשרדים קטנים, במקום "עובד הדברה" שהיה עובד לכאורה בפיקוח מדביר עם הכשרה מאוד מצומצמת".

נטע דרורי מהלשכה המשפטית במשרד להגנת הסביבה: "החולשה המרכזית כיום היא שהדברה יכולה להתבצע ע"י אנשים לבד וללא הכשרה למעט מה שהמדביר בוחר להכשיר. אדם יצטרך לעבוד שנה כמדביר דירות ורק לאחר הכשרה ובחינה יוכל לעלות במדרג לשטחים פתוחים".

קרא עוד:
[postim]

היו"ר ח"כ דוד אמסלם דרש לדעת "למה מדביר שישים כובע צבאי יוגדר ככה? לשם מה ההחרגה? צה"ל הוא גוף כמו כל גוף. במצב זה הוא מפקח על עצמו. יש רגולטורים שאמורים לפקח והצבא צריך להיות כמו כל גוף". ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) אף שאל איך יתבצע הפיקוח? הסמנכ"ל זקס הסביר כי "הוא יעשה את כל הכשרת מדביר הדירות. יש דברים ספציפיים כמו חדרי אוכל ענקיים, מטבחים שדורשים התייחסות אחרת". רס"ן גילי סלוצקי קצינת ייעוץ בצה"ל: גם בפקודת התעבורה יש ייחוד לרישיון צבאי. דרורי מהמשרד להגנ"ס: אנחנו ניתן את הרישיון ונפקח. היועמ"ש רוזנר: מערכת הביטחון מבקשת לצמצם את פיקוח המשרד, ואנחנו מתנגדים לכך".

בועז קייזרמן מאיגוד מדבירי המזיקים בישראל: החוק החדש יעודד ריבוי מדבירים ביתיים. מעצם שמו הוא מכוון לפעולות הדברה ולא למניעה. כדי להסדיר – יש להשאיר מדביר מוסמך ולהכשיר הכשרה בסיסית את עובדי ההדברה, עד שיעשו את ההסמכה המלאה. הבעיה העיקרית בענף היא העונתיות בין אפריל עד אוגוסט, כך שיש להם 4 חודשי עבודה בשנה".

אלי כהן יו"ר התאחדות המדבירים: מדביר הדירות יביא את האסון הבא, כי הוא לא יהיה מוגבל בשימוש בחומרי הדברה למעט איוד. המתכונת הנוכחית עובדת ויש לשפר את עובד ההדברה מקצועית. ייווצר מצב מסוכן בו שני מדבירים נכנסו לדירה בנפרד לטיפול בבעיות שונות, אחד מוסמך ואחד מדביר דירות והחוק לא נותן מענה לכך. הסמנכ"ל זקס השיב לטענותיהם כי "ההסדרה דורשת פיקוח על כל מי שייכנס לדירה. כיום המדינה לא יודעת מה הם עושים והכשרתם היחידה היא עזרה ראשונה".

."מדביר דירות יביא את האסון הבא ל"ע". (אילוסטרציה: יונתן זינדל-פלאש 90)

היו"ר ח"כ אמסלם: "יש פה ענף שבנה וטיפח פרנסה ואין לזלזל בכך. בכל נושא בו יש השלכות אפשריות לפגיעה בציבור- נדרשת הכשרה פורמאלית וניסיון. מדביר עוסק בחיי אדם. האסון שקרה מחייב אותנו לפחות לסטאז' שגם ייתן ביטחון לציבור. הוא הציע סטאז' של שנה שיפוקח ע"י מדביר בכיר". הסמנכ"ל זקס: יש הוראת מעבר של שנתיים. סטאז' ייצור מצב בעייתי כי יקבע מצב בו יש קרטל חברות הדברה, שהמדינה אינה זו שמפקחת על הנושא. אם יוכנס סטאז' נצטרך להתנגד". דרורי מהלשכה המשפטית במשרד להגנ"ס: "עכשיו כשאנחנו רוצים ליישר קו לסטנדרט הכי גבוה, האמירה על סטאז' מחזירה אותנו אחורה לבדוק מה יקבלו מהמדביר הוותיק". אלידור בליטנר, עוזרת ראשית ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים: ככל שהוועדה תוסיף סטאז' זה צריך לעבור דרכנו בעקבות האפשרות לפגיעה בחופש העיסוק. חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו): "סטאז' עלול לתת משקל יתר לחברות. איך אתה מגן על הציבור כשמפחדים שיקומו עוד חברות הדברה?". היועמ"ש לוועדה רוזנר הוסיף כי "היום יש בין 1000-1300 מדבירים ברישיון וכ-5000 עובדי הדברה. עלול להיווצר קושי מעשי למצוא התמחות לכולם".

ח"כ סמוטריץ' הציג עם חברת הכנסת עזריה פשרה לפיה "כולם יצטרכו לעבור הסמכה בסיסית של מדביר דירות, אך יוכלו להמשיך במקביל כמו היום, לעבוד כעוזרי הדברה לתקופה של שנה כשבסופה יצטרכו לבחור אם להיבחן למדביר מוסמך או להישאר כמדביר דירות. תתווסף גם חובת התנסות מעשית. כיום עוזר הדברה יכול לעסוק בכל הרמות ללא נוכחות מעסיקו. הרווחנו שאותו אדם שהוכשר למדביר דירות, לא יוגבל כעובד עונתי ישר עם הכשרתו".

ד"ר תמר ברמן טוקסולוגית ראשית במשרד הבריאות: הביעה חשש מ"בלבול הציבור. אחרי האסון הוצאנו המלצות לציבור שיידע את מי להזמין לבית ואת מי לא. צריך לקחת בחשבון שנצטרך הנחיות ברורות לציבור".

היו"ר ח"כ אמסלם ביקש כי "משרדי הגנ"ס והבריאות יגבשו מחדש סעיף שייקח בחשבון את פתיחת השוק לתחרות, לצד ההיבט הבטיחותי הן בהכשרה והן בניסיון המעשי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture