"חוק השקיות דרקוני, פוגע בציבור הצרכנים ומטיל קנס שלא לצורך"

כך אומר ח"כ הרב אורי מקלב בתגובה להחלת דין רציפות על 'חוק השקיות' שאושר בכנסת הקודמת והכוונה לחייב כ-30 אגורות על השימוש בשקית ניילון • ישראלי ממוצע צורך כ-275 שקיות פלסטיק בשנה (!) • השר להגנת הסביבה, אבי גבאי: " זהו עוד צעד שבו ישראל מתאימה את עצמה למדינות הסביבתיות המתקדמות"

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

עדת השרים לחקיקה אישרה פה אחד את בקשת המשרד להגנת הסביבה להחלת דין רציפות לחוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה, שאת הליך חקיקתו החל השר להגנת הסביבה הקודם, ח"כ עמיר פרץ. מליאת הכנסת ה-19 אישרה בחודש אוקטובר 2014, ברוב גדול וללא מתנגדים, את החוק בקריאה ראשונה, אך תהליך החקיקה נעצר עם התפזרות הכנסת ה-19.

לפי הצעת החוק, תיפסק לחלוטין בבתי עסק חלוקה לצרכן של שקיות נשיאה חד-פעמיות "דקות", שעוביין פחות מ-20 מיקרון. כמו כן, בעל בית עסק יהיה חייב לגבות מצרכן תשלום בעד כל שקית נשיאה חד-פעמית שעובייה בין 20 ל-50 מיקרון, ולציין את מחיר השקיות בנפרד בחשבונית לצרכן. המחיר לכל שקית נשיאה לא יהיה נמוך מגובה ההיטל, שישולם על ידי יצרנים ויבואנים של שקיות נשיאה למדינה. סכום ההיטל המוצע הינו 30 אגורות, שירד ל- 20 אגורות אחרי שנתיים, ולאחר שנתיים נוספות ירד ל- 10 אגורות לכל שקית.

קרא עוד:
[postim]

לפי סקרים שערך המשרד, יותר מ-70% מהציבור תומכים בהפסקת חלוקת שקיות הפלסטיק בחינם. בישראל נצרכות כ-2.2 מיליארד שקיות בשנה ורבע מהן מושלכות לאשפה מייד בתום השימוש, ונשארות מאות שנים באתרי הפסולת עד שהן מתפרקות. חלק גדול מהשקיות מביאות לפגיעה בשטחים הפתוחים ולזיהום המרחב העירוני, שמורות טבע, חופי הים והים עצמו. בעלי חיים רבים בישראל (בעיקר אוכלוסיית היעלים) נפגעים כתוצאה מאכילת השקיות. כ-100,000 בע"ח ימיים מתים מדי שנה בעולם כתוצאה מבליעת שקיות פלסטיק. בנוסף, שקיות הפלסטיק מיוצרות מנפט ועצם צריכתן הבזבזני גורם לצורך נוסף במאגרי הנפט שהחיפוש אחריהם מזיק לסביבה וייצורן מזהם.

מקלב: לא להשית קנסות על הציבור כדי לגרום לו לשמור על הסביבה

"איכות הסביבה היא דבר חשוב והליך להקטנת השימוש בשקיות ניילון הוא מבורך, אך יש לעשות זאת בתיאום עם הציבור ולא להשית עליו קנסות כדי לגרום לו לשמור על הסביבה. חוק השקיות בנוסח הנוכחי הינו חוק דרקוני שפוגע בציבור הצרכנים שייאלץ לשלם ולהיקנס מעתה מאות שקלים מיותרים בשנה". כך אומר ח"כ הרב אורי מקלב לאחר שוועדת השרים לענייני חקיקה אישרה החלת דין רציפות על הצעת החוק שאושרה בכנסת הקודמת.

כדי לגרום לציבור לעבור לשימוש בשקיות נשיאה רב פעמיות במקום שקיות ניילון, מי שבכל זאת יבחר להשתמש בשקית ניילון יידרש לשלם סכום של 20-40 אגורות לשקית. "אין לנו מחלוקת על הצורך להימנע מהשימוש הרב בשקיות ניילון שפוגעות בסביבה, אך אין צורך לעשות זאת על חשבון הציבור בצורה של קנס על כל שקית ניילון. צריך לעשות זאת בהידברות ולא בצורה של היטלים וקנסות שמגיעים להוצאות של מאות שקלים למשפחה בכל שנה", מסביר ח"כ מקלב.

לדבריו, "העובדה שרשתות השיווק מוכנות 'לתרום' 80 מיליון שקל לחלוקת כמה שקיות נשיאה רב פעמיים למשפחות, מעידה על העבודה שהם עתידים להרוויח כלכלית מהמהלך". עוד טוען ח"כ מקלב כי הטלת האגרות על יצרני ויבואני שקיות הניילון תביא ליצירת שוק שחור של שקיות ניילון. "לא מזמן שמענו על היקפי הפשע שחדרו לענף המחזור בישראל והתוכנית המוצעת כעת להטלת קנסות על השימוש בשקיות ניילון תביא להתפתחות פשע גם בתחום זה", הוסיף.

לדברי ח"כ מקלב, יש דרכים אחרות להקטין את השימוש בשקיות ניילון כמו שימוש בשקיות נייר, שקיות מתכלות, מחזור וכדומה. דוגמה לכך ניתן למצוא במחזור בבקבוקי השתייה המשפחתיים. "היה בזמנו ויכוח סביב הנושא הזה שרצו להטיל עליו פיקדון, אולם בסופו של דבר הוחלט על הליך מחזור. כיום התהליך מצליח מאוד, בייחוד בקרב משפחות ברוכות ילדים שכמות השימוש שלהם בבקבוקי שתייה גבוהה מאוד – והבקבוקים בסופו של דבר ממוחזרים. זה מודל שיש ליישמו גם בנושא הזה של שקיות הניילון", אומר ח"כ מקלב.

בתמונה הראשית: שחפים חגים מעל ערימת פסולת המכילה שקיות פלסטיק רבות (צילום: יואב גואל)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture