גפני מסכם את ה'זמן': "נעבוד גם בפגרה על חוק ההסדרים והתקציב"

בחודשיים של המושב הראשון בכנסת ה- 20 קידמה ועדת הכספים שינויים מרחיקי לכת על המשק הישראלי • היו"ר החדש-ישן גפני: "עבודה סיזיפית עוד לפנינו; התקציב, חוק ההסדרים ושורת נושאים קריטיים לעתיד המשק והכלכלה בישראל"

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

אתמול (ד') חתמה ועדת הכספים את המושב הראשון לפעילותה בכנסת ה- 20, מושב קצר שנמשך חודשיים בלבד, אך אינטנסיבי מאוד בכמות הדיונים ובשינויים ארוכי הטווח שהצליחה הוועדה לקדם. אך מעל לכל, מתשעה שבועות של פעילות, בלט הרושם שהצליחה ועדת הכספים להטביע בסביבה הפוליטית – כלכלית; הוועדה היא שחקן מרכזי ומשפיע, שהממשלה, הרגולטורים והגופים הכלכליים הגדולים במשק, לא יכולים להתעלם ממנה ומעבר לדין וחשבון שהם מחויבים לתת לה, עליהם להתחשב בדעת חבריה ולקחת בחשבון את עמדתה בנושאים השונים.

מיד עם תחילת הפעילות בלט שינוי הכיוון של הממשלה שבא לידי ביטוי בהצהרתו של מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, לפיה הממשלה לא תלך עוד על הפרטות מלאות של חברות ונכסים לאומיים אלא על "הפרטות חלקיות בלבד, מכירות מניות מיעוט וכד'". את הדברים השמיע יוגב בדיון בוועדה ב- 15.6, לאחר שיו"ר הוועדה גפני ויתר חברי הכנסת, מהקואליציה ומהאופוזיציה, מתחו ביקורת נוקבת על המספר הגדול של ההפרטות בשני העשורים האחרונים ועקב העובדה שפעמים רבות, ההפרטות לא הוכיחו יעילותן למשק ולאזרחי המדינה. אף כי לא עלה בידי הוועדה למנוע את הפרטת תעש, שאושרה זה מכבר בוועדת הכספים בקדנציה הקודמת, עמדתה בעניין נשמעה, במיוחד לאחר שחברי קואליציה בכירים בוועדה התבטאו נגד ההפרטה.

קרא עוד:
[postim]

שינוי מרחיק לכת על צמיחת המשק לשנים רבות קדימה, הינו אישור חוק המו"פ – הקמת הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית. הרשות תהיה כפופה למדען הראשי, שישמש היו"ר שלה ותאפשר לו לפעול באפקטיביות, ללא החסמים הביורוקרטיים שהקשו על תמיכת המדינה ביזמים עד היום. הקמת הרשות תאפשר למדען הראשי לגייס הון ותרומות, נוסף על התקציבים שמיועדים לעידוד החדשנות והפיתוח במגזר העסקי. עוד תאפשר להרחיב את מסלולי ההטבות ליזמים, לקצר ולפשט הליכים, מה שיידחף קדימה חברות רבות ויגביר את הייצוא ואת הצמיחה במשק. בהתערבות ועדת הכספים, הוכנסו לחוק שינויים רבים. הוועדה קבעה בגוף החוק, כי על המדינה חלה החובה להגיע להסכם קיבוצי עם עובדי משרד הכלכלה ועמותת מתימו"פ (מרכז התעשייה הישראלית למחקר ופיתוח), כך ששכרם ותנאי עבודתם לא ייפגעו. שינויים נוספים: חובת הדיווח לוועדת הכספים על פעילות הרשות ועל התגמול לדירקטורים שלה וחובת השקיפות בפעילות הרשות, פרסום הפרוטוקולים של ישיבות מועצת הרשות. כן דרשה והוסיפה לחוק הוועדה, את הקמת הרשות בירושלים ומתן יתרונות לפריפריה.

עוד במסגרת המושב, קיבלה ועדת הכספים החלטות חשובות הנוגעות לעניינים שעל סדר היום הציבורי ושנוגעים לציבורים נרחבים: קידום הוראות המאפשרות לתושבי קו עימות לדחות תשלומי מיסים עד לקבלת מלוא הפיצויים בעקבות נזקי מלחמה (נושא שבא בעקבות דיונים על הפיצויים לשדרות ויישובי הגב המערבי בעקבות צוק איתן), הקלות במס הכנסה לכ- 150 אלף עובדי משמרות בתעשייה, הגדלת הניצול של התקציב שמיועד למתן הנחות בתעריפי מים לנכים ולנזקקים, פטור או הנחות בארנונה למי שמתקינים התקנים סולאריים ופוטו-וולטאיים לייצור אנרגיה (תלוי בגודל והיקף השטח של ההתקנים).

פעילות הוועדה לא פסחה גם על שוק ההון ויחד עם רשות ניירות ערך, קידמה הוועדה שורה של הקלות על הפועלים בשוק על-מנת להגביר את המסחר בבורסה בתל-אביב. בין השאר אישרה הוועדה את האפשרות של חברי אסיפות נבחרים בחברות ציבוריות להצביע מהבית, על-מנת לעודד מעורבות של מקסימום חברים.

לקראת תום המושב, הודיע יו"ר הוועדה גפני, כי הוועדה תמשיך לעבוד גם פגרה החל מהשבוע הבא ואף תגביר את פעילותה דרמטית מתחילת ספטמבר עם פתיחת הדיונים על חוק ההסדרים ועל התקציב.

אילוסטרציה: יעקב נחומי – פלאש 90

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture