שר האנרגיה האמריקני: "אילו הייתי ישראלי, הייתי תומך בהסכם"

השר מוניז, שהיה אחד מאדריכליו של הסכם הגרעין, הסביר לראשונה לעיתונאים ישראלים באופן מפורט את הסעיף התמוה המקנה לאיראנים התראה של 24 ימים לפני בוא הפקחים • "יש הבדל של יום ולילה בין ההסכם עם צפון קוריאה להסכם עם איראן"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בניסיון נוסף של הממשל האמריקני לשכנע את אזרחי ישראל בנחיצותו ונכונותו של הסכם הגרעים עם איראן, כינס אמש שר האנרגיה של ארצות הברית ומי שנחשב כאחד המומחים הגדולים במערב לנושא הגרעין והיה אחד מאדריכלי ההסכם – ארנסט מוניז, את הכתבים המדיניים מישראל לשיחת תדרוך מפורטת בוושינגטון.

"איראן לא יוצאת מהקופסה שבה שמנו אותה בשנים האחרונות", הבהיר מוניז. "היא תצא משם רק אם תפסיק לתמוך בטרור, לא תפר זכויות אדם ותשחרר את האזרחים האמריקאים שבהם היא מחזיקה. בנוסף, איראן צריכה לשנות דרמטית את הרטוריקה בה היא משתמשת כלפי ישראל". לדבריו, גם אילו היה ישראלי, היה תומך בהסכם משום שהוא מסייע לביטחונה של ישראל ולא להיפך.

מוניז ניסה להסביר את הסעיף הבעייתי בהסכם הגרעין, שקומם עליו את ההנהגה בירושלים ואף קבוצה נרחבת של סנאטורים אמריקנים בכירים – לפיו יחלפו 24 ימים מאז הגשת הבקשה לביקור במתקן גרעיני כלשהו ועד לבואם של הפקחים בפועל. לדבריו, מדובר בפרק זמן קצר באופן חריג בעולם הפיקוח על הנשק הגרעיני וכי במהלכו לא יספיקו האיראנים לטשטש את הראיות בצורה מספקת.

קרא עוד:
[postim]

"התהליך הוא כזה – הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית מקבלת מידע מגורם כלשהו, שיש איזה עניין שצריך לבדוק. הם מגישים בקשה בתוך פחות מ-24 שעות", אמר מוניז. "עכשיו, צריך להבין: בכל מדינה אחרת בעולם, אם המדינה מסרבת לבקשה, היא יכולה לגרור את העניין במשך חודשים. ככה קובע ה'פרוטוקול הנוסף' של האמנה לפיקוח על נשק גרעיני. במקרה של איראן, אנחנו קבענו מנגנון חסר תקדים, שאם בתוך 24 ימים הם לא נותנים גישה לפקחים, הם למעשה מפרים את הסכם הגרעין".

1107597_941
לדבריו, "זו פעם ראשונה שיש תהליך שכופה על המדינה פיקוח. אגב, אנחנו לא זקוקים להסכמה של האיראנים, הסינים או הרוסים בנושא הזה – תהיה ועדה של כל המדינות שהיו שותפות למשא ומתן, ולנו ולבני-הברית האירופאים שלנו יהיה רוב בוועדה הזו. לגבי העובדה שמדובר על 24 ימים – בכנות, כל מי שמתעסק בתחום הגרעיני, מקבל את הקביעה שעבודה עם חומרים גרעיניים היא מסובכת מאוד להסתרה והעלמה, בטח בטווח זמן כזה. יש מידע מסווג וגם לא מסווג שתומך בדברים שאני אומר", הצהיר שר האנרגיה.

"הפיקוח חזק כמו בכיבוש צבאי"

השר הבכיר התייחס גם לטענות המשוות בין הסכם הגרעין הנוכחי להסכם עם קוריאה הצפונית, שחתם ממשל קלינטון לפני כעשור וחצי ואשר אפשר למעשה למשטר הרידקלי והמבודד להשיג לבסוף נשק גרעיני 'מתחת לאף' של הקהילה הבינלאומית.

"יש הבדל של יום ולילה בין המקרים. בצפון קוריאה לא היה שום סעיף לגבי אתרים בלתי מוכרזים, ולא הייתה מסגרת זמן מוגדרת להגעת פקחים כמו בהסכם הזה. לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לא היו את כל הסמכויות שיש לה במקרה הזה. אין שום דוגמא בשום מקום בעולם למנגנון כמו זה שיצרנו, למעט מדינות שבהן היה כיבוש צבאי".

מוניז חזר שוב על הטענה המרכזית של הנשיא ברק אובמה ושר החוץ, ג'ון קרי: "איראן כבר הייתה מדינת סף גרעינית לפני שחתמנו על ההסכם הזה, ואילו בעקבות ההסכם היא תשמיד את הרוב המוחלט של מאגר האורניום המועשר שלה, וגם שני-שליש מהצנטריפוגות, זאת בנוסף לסגירת מסלול הפלוטוניום בכור המים הכבדים באראק".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture