צה"ל נערך למלחמה • טורו השבועי של אליעזר שולמן

אוגדת עזה בצה"ל משלימה בימים אלה הקמת מערך תשתיות חדש, שתוכנן על בסיס לקחי מבצע 'צוק איתן'. תשובה למנהרות שהחמאס חפר לישראל – אין שם • יחידה מובחרת הועברה לכביש 443 כדי לסכל פיגועים נוספים • וגם: כך הצליח עו"ד דוד איזקסון לשכנע את צה"ל לשחרר את הנערה מאלעד שחוילה • שטח אש

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

האם יש מנהרות חדשות מתחת לשטח ישראל? שאלתי לפני חודשיים את אחד ממפקדי צה"ל בסיור שערכנו בעוטף עזה. "אנחנו יודעים כל מה שאנחנו צריכים", השיב. למעשה, השב"כ חשף השבוע כי אם זה היה תלוי בצה"ל – דבר לא נלמד ממחדל המנהרות שנחשף במהלך 'צוק איתן'. השב"כ לעומת זאת הפיק לקחים.

כתב אישום שהוגש לפני כשבועיים נגד פעיל חמאס אבראהים עאדל שחאדה שאער, תושב רפיח בן 21 – חשף כי החמאס נערך לסיבוב לחימה נוסף מול ישראל.

שאער נעצר לפני חודש בפעולה משותפת של השב"כ והמשטרה, בחשד שעסק בין היתר בהקמת מנהרות התקפיות בגבול הרצועה. שאער סיפר לחוקריו כי הכביש החדש שנסלל בסמוך לגבול הרצועה צפוי לשמש לטובת מימוש מתקפת פתע נגד ישראל בסיוע כלי רכב שידהרו לעבר הגבול.

בחקירתו בשב"כ חשף שאער מידע רב בנוגע לפעילות חמאס ברפיח, ובפרט בנוגע לתכנית הפעולה של חמאס בחירום, וכוונותיה להשתמש במנהרות לתקיפת ישראל. הוא מסר פירוט רב על המנהרות של חמאס באזור רפיח, ובהן מנהרה שנחפרה לכיוון מעבר כרם שלום. גם מידע בנוגע לפעילות גורמים בכירים בחמאס ובנוגע לקשר בין הארגון לבין איראן, שבמסגרתו מועברת לרצועה תמיכה צבאית, הכוללת כסף, אמצעי לחימה מתקדמים וציוד אלקטרוני, כמו מכשירים לשיבוש תדרים המשמשים לטובת הפלת מזל"טים ישראליים בשמי הרצועה.

במהלך חקירתו פירט שאער גם בנוגע ליכולות של חמאס בתחום הנ"ט, הנ"מ והתצפיות, לשינויים בתורת הלחימה של חמאס ולהרכב החוליות הצבאיות לאחר מבצע 'צוק איתן'. לדבריו, חמאס משתמש באמצעים ובחומרים המוכנסים לרצועה במסגרת מאמצי השיקום לצרכים צבאיים.

מתברר כי חמאס ברצועת עזה עבר תהליך הפקת לקחים ארוך וסדור אחרי מבצע 'צוק איתן'. בשלב הראשון תיחקרו ראשי הארגון את האירועים השונים, הדיחו מפקדים ומינו חדשים. לאחר מכן החלה בניית הכוח הצבאי של הארגון מחדש, הוקמו פלוגות, גדודים וחטיבות על בסיס המסקנות שעלו מהתחקירים, וחמאס פתח במסע אימונים נרחב לכוחות היבשה והים, ולמפעילי כלי הטיס.

במקביל, החל חמאס לבנות כביש לאורך גדר המערכת של צה"ל ברצועת עזה, ובסמוך אליו הקים מוצבים. בחודשים האחרונים קיבל חמאס יותר מ-30 מיליון דולר מאיראן, אותם הוא משקיע בין היתר בתשתיות הכוללות כבישים, מוצבים, עמדות תצפית גלויות, מגדלי שמירה, וכן הצבת קרוואנים, בנייה ושיקום של בתים בגובה שלוש קומות והצבת אמצעי תצפית מתקדמים שהוצבו על מבנים ועל מגדלים.

לא ברור בשלב זה אם הכסף האיראני או גדילת היקף חומר הבנייה שנכנס לשיקום רצועת עזה הם שעודדו את הזרוע הצבאית של חמאס להאיץ את קצב הקמת התשתיות הצבאיות לאורך קו הגבול, הכוללת גם הקמת מנהרות. בפיקוד הדרום מעריכים שחמאס חזר לשקם מנהרות ישנות ולבנות מנהרות מתוחכמות, וכי היקפן יהיה גדול מאשר בעבר.

כוחות חמאס נעים על הצירים באמצעות מכוניות, אופנועים ועגלות ואפילו הולכים ברגל. אחד הקצינים סיפר כי בתחילת תהליך ההתעצמות של חמאס העריכו באוגדת עזה כי העובדה שאנשי הארגון ועמדותיו גלויים בשטח – היא נקודת תורפה עבורו משום שצה"ל עוקב אחריהם. עם זאת, ככל שהתגבר תהליך הקמת העמדות בשטח – הבינו הקצינים הבכירים כי "חמאס מכין לצה"ל הפתעה". זאת חרף העבודה שהארגון איננו מעוניין בשלב זה בהסלמה מול צה"ל.

"ברור לכולם שהכוחות הקבועים של חמאס שמסיירים לאורך הגדר יכולים להפתיע את צה"ל בתוך קצר מאוד ולהפוך מכוח מגן לתוקף בשטח הישראלי", אמר קצין מאוגדת עזה. "אף אחד אינו פוסל את האפשרות שברגע אחד הם יפתחו מנהרה בשטח הישראלי כשאנחנו נהיה עסוקים במעקב אחרי כוחות הבט"ש שלהם. לכן כולם כאן נערכים להפתעה טקטית, ואם נופתע – שנדע להגיב במהירות".

מנגד, אוגדת עזה בצה"ל תשלים בקרוב הקמת מערך תשתיות חדש שתוכנן על בסיס לקחי מבצע 'צוק איתן' בעלות של עשרות מיליוני שקלים. התכנית שנמצאת בעיצומה כוללת חידוש צירי תנועה לאורך גדר המערכת ובשטחים המקבילים לה, הקמת צירי תנועה חדשים, עמדות ירי, עמדות תצפית ואמצעי איסוף רבים. הפרויקט שמוביל מפקד האוגדה, תת-אלוף איתי וירוב, וראש מנהלת הגדר, תת-אלוף ערן אופיר, כולל גם שטחי כינוס הממוקמים מחוץ לטווח פצצות המרגמה וברדיוס ההגנה של 'כיפת ברזל' ורמפות לטנקים.

יחידה מובחרת ב-443

אף לא אחד מגורמי הביטחון השונים הופתע מהדקירה ביום ראשון השבוע בתחנת הדלק שבכביש 443, הנחשב ל'כביש מועד לפורענות'. כמות רבה של סיכול ניסיונות טרור נרשמה בכביש בן 28 הקילומטרים המחבר בין צפון ירושלים לערים מודיעין, מודיעין עילית, גבעת זאב ויישובים נוספים, ושרבים משרי הממשלה נוסעים בו בדרכם למשרדיהם בירושלים.

בעקבות עליה בניסיונות הפגיעה ברכבים ישראליים, הציב צה"ל בשבועות האחרונים לוחמים של יחידה מובחרת באזור כביש 443. מדי לילה פועלים לוחמי היחידה בגזרה, כאשר מטרתם היא לתפוס מיידי אבנים ומשליכי בקבוקי תבערה. בחודש האחרון הושלכו שני בקבוקי תבערה אל עבר הכביש, בסמוך למחסום הממוקם בו, שלא גרמו לנזק או לנפגעים. בחודשים האחרונים נרשמה עלייה יחסית בלכידת צעירים שביקשו ליידות אבנים בגזרה, ובמספר בקבוקי התבערה שנתפסו מוכנים להשלכה אל עבר הכביש, המשמש ציר גישה מרכזי לירושלים.

הצבתה של יחידת חי"ר מובחרת המתמחה בפעילות בסבך-צמחיה – בעיקר בגבול הצפון, יכולה ללמד על המתיחות הרבה בתקופה הנוכחית. השבוע אמר קצין בכיר בפיקוד המרכז כי בצבא נערכים להמשך האירועים האלימים באזור, וכי לדעתו "האלימות לא תפסק לחלוטין, והמהומות יימשכו ברמה מסוימת".

ההערכה הזו נשמעה בעקבות מותו של סעד דוואבשה, שנפצע באורח אנוש בעקבות הצתת ביתו  בכפר דומא לפני כשבועיים – בהצתה נהרג בנו עלי, בן שנה וחצי. האם ריהאם והבן אחמד, בן ארבע, נפצעו באורח קשה ומאושפזים עדיין באותו מצב בישראל. בעקבות מותו של דוואבשה, קרא חמאס לפלסטינים לפתוח ב'עימות חזיתי' עם ישראל. קריאה דומה נשמעה גם מראשי תנועת פתח'. שורה של שרים מהרשות הפלסטינית הגיעו לבית האבלים של המשפחה והשמיעו קריאות נגד ישראל.

התוצאות של הקריאות הללו שנשמעו גם זמן קצר לאחר הצתת הבית בכפר דומא, באו לביטוי בשורת אירועים חמורים. זה התחיל בהשלכת בקבוק תבערה על רכב ישראלי שנסע סמוך לכפר בית חנינא שבצפון ירושלים, שהסתיים באורח נס רק בכוויות של הנהגת. זה המשיך בפציעה קשה של חיילים ב'פיגוע דריסה' בכביש 60. שניים מהחיילים מאושפזים במצב קשה. במערכת הביטחון חידדו את נהלי הביטחון ונכון לסוף השבוע הנוכחי החשש מפיגועים נוספים עדיין קיים.

לצד החשש מפיגועים נוספים במערכת הביטחון, חלוקות הדעות האם יש בשטחי יהודה ושומרון אנרגיה עממית לאינתיפאדה שלישית. יש מי שסבורים שיש הגזמה בהתייחסות לאירועים. "אין אדי דלק באוויר שמחכים לניצוץ", אומר גורם בשב"כ, "יש מסה קריטית של אירועים נגד תושבים ערביים שהולכת ומתגברת, מה שעלול להבעיר את המגזר הערבי כולו, יהיה הצלחה של קבוצה יהודית קיצונית שתפגע בריבונות המוסלמית בהר הבית".

לעומתו סגן הרמטכ"ל לשעבר ומי שכיהן כמפקד פיקוד מרכז, אלוף (מיל') משה קפלינסקי סבור ש"יש באוויר אדי 'דלק' להתקוממות ערבית נרחבת, עד כדי אינתיפאדה שלישית, ומדי פעם רואים 'פיצוץ' בדמות אירוע בטחוני. ככל שיש רצף פגיעות באזרחים ערביים יהיו יותר פיגועים", הוא סבור.

בשב"כ ובפיקוד מרכז תמימי דעים כי הרצח בכפר דומא השפיע על ערביי ישראל. החוקרים שבדקו את פיגוע הדריסה ביום שישי נדהמו כאשר גילו שאת הפיגוע עשה אדם  יליד 1964. בן 51, קשיש מופלג במונחי הטרור. גורם בטחוני בכיר אישר שכבר היו  בעבר מקרים שבהם נלכדו או סוכלו פיגועים שתוכננו על ידי בני 40 ומעלה, אך אלו נחשבים למקרים נדירים ובדרך כלל היה משהו אישי שעמד מאחורי הפיגוע או הניסיון לבצע אותו. במקרה זה חוקרי השב"כ שמיהרו לגשת אל הבית של הדורס בכפר בידו, חקרו בני משפחה ולא הבינו מה גרם לו לבצע את הפיגוע. הוא אינו דתי, לא היה מעורב בעבר באירועי טרור ואינו שייך לאף ארגון. לכאורה אין לו כל סיבה לבצע פיגוע, אלא אם זה חלק מ'פיגועי עלי דוואבשה'.

בעקבות זאת הוחלט לתגבר את כוחות צה"ל באזור יהודה ושומרון, הועלו ונפרשו עוד גדודים ביו"ש, ובאזורים אסטרטגיים נוספים. במקביל, תחקיר טקטי שנעשה באוגדת איו"ש על אודות הדרך הנכונה להצבת החיילים בעקבות פיגוע הדריסה, הביא למתן הוראות בטיחות חד משמעיות שבעזרת השם ימנעו פגיעה בחיילים. על פי ההוראות החדשות אין להתערות בהליכה יחד עם האוכלוסייה אלא יש לשמור על מרחק מהם. גם כשהולכים בכביש יש להתרחק, כאשר רק בעת צורך ובהתאם להוראה מפורשת ההוראות מופרות.

לצד זאת, אלוף פיקוד המרכז, רוני נומה, העביר השבוע הוראת שעה המחדדת את הוראות הפתיחה באש ביהודה ושומרון. זאת, אחרי שבחודש האחרון התרחשו מספר תקריות שבהן פתחו חיילי צה"ל באש לעבר מפגינים פלסטינים במהלך הפרות סדר אלימות. בחלק מהמקרים נפצעו מפגינים ואף נהרגו. "התקופה הקרובה היא 'רגישה ונפיצה'. פציעה והרג של פלסטינים משחקת לידי הגורמים הקיצוניים והמסיתים, ובראשם חמאס", ציין האלוף נומה, וכתב ללוחמים כי רק כשנשקפת סכנת חיים ממשית ניתן לפתוח באש, ולפי הנסיבות יש לבצע נוהל מעצר חשוד.

נומה הדגיש כי לא הוחלט על שינוי הוראות הפתיחה באש בגדה, אלא רק לחדד אותן. עם זאת, קצינים שקיבלו את הוראת השעה הסבירו כי ההנחיות שהועברו נתפסות כמגבילות את הלוחמים במצבים מורכבים. "אנחנו צריכים להסביר ללוחמים שאם מחבל מאיים עם בקבוק תבערה והוא מסוגל לפגוע בך ולהוות סכנת חיים, אתה אמור להגן על עצמך – אבל אם הוא זרק את הבקבוק ולא פגע ובורח, אתה לא יורה בו כדי לפגוע. זה תחום אפור, ולכן אנחנו צריכים לחדד את הנוהל. אף אחד לא רוצה לדרדר מציאות. קיבלנו גם הנחיות להפגין איפוק".

ריגול פלסטיני ביהודה ושומרון

"הוא עבר את גיל 80, מעשן 3 קופסאות סיגריות ביום, מתעב את מדינת ישראל אך הורה לאנשיו לשתף פעולה עם מערכת הביטחון של ישראל ללא הפוגה ולהעביר לה כל מידע מודיעיני שברור שיש לו סימוכין. הוא לוחם בטרור, בעזרת המעצרים ששוטרי הרש"פ מבצעים, ומסתייג ממנו" – זה התיאור של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שמשמיע באוזני גורם בפיקוד מרכז של צה"ל, בשיחה שאנו מקיימים על שיתוף הפעולה בין צה"ל ושב"כ עם הרשות הפלסטינית.

לדבריו, בתבערה שפרצה בבית משפחת דוואבשה שבכפר דומא, שגבתה את חייהם של אבי המשפחה סעד ושל הפעוט עלי, היה חשש שמא הפלסטינים יבעירו את השטח. ואולם, אחת הסיבות לכך שפרט לכמה אירועים נקודתיים לא נרשמו תקריות חריגות, היא שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית. החמאס מנסה להבעיר את השטח ולעורר מהומות, אך הרשות הפלסטינית הצליחה להתגבר עליו והוכיחה כי היא שולטת ללא עוררין בשטחי יהודה ושומרון. "היא אפקטיבית בשטחי יו"ש. בעזה – פחות", אמר וציין כי ביהודה ושומרון נרשמה כמות גדולה של סיכול פיגועים.

בשב"כ פחות מתרשמים מהמעשים של אבו מאזן ואומרים: "אבו מאזן הורה לאנשיו לשתף אתנו פעולה, וזה כולל גם את אנשי הביטחון המסכל הפלסטיני שמבצעים בשעות מוקדמות בבוקר שורה של מעצרים – חלקם של אנשים שבישראל מעדיפים לא להתעסק איתם –  של מי שברשות הפלסטינית או בישראל יש מידע על תכניות שלהם לפעילות טרור. אנחנו גם מקבלים מידע מהם ומבצעים בשטחי ישראל מעצרים של פעילי טרור. יו"ר הרש"פ יודע שפיגוע שתכנונו היה ידוע לרש"פ ולא נמנע בגלל שהמידע לא הועבר לישראל, זהו 'קו אדום' מבחינת ישראל. הוא חושש שניכנס אל שטחי הרש"פ ונפגע בריבונות שלו".

לצד זאת ראוי להדגיש כי על אף ההסתה הפרועה בתקשורת הפלסטינית, במערכת הביטחון מציינים כי יש שיתוף פעולה מלא עם ראשי הרשות הפלסטינית. "אבו מאזן הוא הפתרון, לא הבעיה", אמר גורם ביטחוני לשר הביטחון משה יעלון באחד מהכינוסים שקיים השבוע עם אנשי מערכת הביטחון בעקבות ההסלמה. "צריך לתת לפלסטינים אופק מדיני", העיר אדם אחר. יעלון נדהם מהפתיחות, ואמר שלדעתו הרשות הפלסטינית מעודדת טרור.

איך זה מסתדר? זה פשוט, מסביר לי אותו אדם. מערכת הביטחון מתייחסת למעשים בפועל. הפוליטיקאים מתייחסים אל הדיבורים של אנשי הרשות הפלסטינית. לא אחת ביקשנו מהדרג הפוליטי להימנע מתגובות או מהתייחסות לדברים אשר נאמרים. "הם יודעים שזה מס שפתיים ועולם המעשה שונה לחלוטין מהרטוריקה", מציין אותו גורם.

בסיכומו של השבוע הנוכחי ניתן לציין כי העומדים בראש המערכת נזהרים בדבריהם שלא לפגוע ברשות הפלסטינית: "בתקשורת הפלסטינית מסיתים, ואנשים לוקחים רכב ודורסים, או מנסים לרצוח יהודי בתחנת דלק. אם לחמאס או לג'יהאד האסלאמי הייתה יכולת לבצע פיגועים, הם היו עושים זאת. זה עלול לקרות, לכן צריך להיות דרוכים. אחד הדברים החשובים ביהודה ושומרון זה לא להתבלבל מהשקט ומהנוף ולא להיכנע לחום, אלא להיות כל הזמן ערניים", כך אמר ביום שלישי השבוע שר הביטחון משה יעלון בשיחה עם קצינים מאוגדת יהודה ושומרון.

יעלון הוסיף כי מתקיימת פעילות מודיעינית ופעילות מבצעית שמסייעות בסיכול התארגנות חבלנית. "מוטיבציה לפיגועים קיימת, אולם דם רב נחסך הודות למעצרים שאנחנו עושים, והודות לשמירה ביישובים ובצירים".

בהתייחסו לטרור שמגיע גם מהכיוון הפלסטיני וגם מהכיוון היהודי, אמר: "זה אתגר מורכב לשמור על השטח יציב בתנאים הללו ואף על פי כן זה נעשה, בוודאי מול פוטנציאל ההסלמה".

ואף מילה על הרשות הפלסטינית.

זה המקום לציין כי בדיונים השונים במערכת הביטחון עולה גם השאלה מה יהיה ביום שאחרי אבו מאזן. מנהיג הרש"פ הודיע כבר מספר פעמים שהוא מעוניין לפרוש הביתה. לאחרונה הוא גם התבטא כך, ויש מי שאומרים שאין לו סיבה להמשיך בתפקידו. אופק מדיני – אין, והרשות מדשדשת בבוץ. ההערכות בצה"ל ובשב"כ הן שמרואן ברגותי יירש את מקומו של אבו מאזן בהנהגה הפלסטינית. בסקרים שנערכים בעיתונות הפלסטינית הוא זוכה ב-30% מקולות התושבים. אם אכן ההערכות הללו יתממשו, משמעותן שמנהיג הרש"פ יהיה בכלא הישראלי.

לעומת מערכת הביטחון, בדרג המדיני מסרבים לדון בנושא. בוועדת חוץ ובטחון כמו גם בפורומים נוספים, הנושא בגדר טאבו ואינו עולה לדיון. התשובה שמקבלים מי שמבקשים לדון בנושא היא: 'נגיע ליום, נתמודד'. בינתיים אבו מאזן כאן ועומד בראש הרש"פ.

צה"ל למען ה"חרד"קים"

טועה מי שחושב שהפעילות האינטנסיבית של המשטרה הצבאית בערים החרדיות לצד שורת המעצרים, הינה מקרית. לדברי גורם יודע דבר בצה"ל, כניסתם של הח"כים החרדיים לממשלה, הטיפול בנושא מניעת גיוס בני ישיבות לצה"ל באמצעות תיקון לחוק וקמפיין ה"חרד"קים" שהגיע לאחד משיאיו לפני כחודש, עת הופצה דרך הדואר האלקטרוני חוברת ובה פרטיהם ותמונותיהם של אנשים מהציבור החרדי שעובדים במערך הגיוס של צה"ל, והביאה להחלטה בצה"ל להחזיר מלחמה ולהראות לכולם מי בעל הבית.

עד לפני זמן לא רב זכו האלוף חגי טופולנסקי, ראש אגף כח אדם בצה"ל, ותא"ל מירב קירשנר, ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם בצה"ל, לקבל שיחות טלפון רבות מהח"כים החרדיים בניסיון לגבש פתרון לנושא גיוס בני הישיבות לצה"ל. טופולנסקי וקירשנר גילו אוזן קשבת והיו שותפים לשורה של החלטות שהביאו בין השאר לימי התייצבות מיוחדים לתלמידי הישיבות מחסידויות סלונים, ויז"ניץ וגור.

כניסתם של המפלגות החרדיות לממשלה, לצד החרפת הטון בקמפיין ה"חרד"קים ותקיפה של חיילים במדים מבני הציבור החרדי, הביאו לירידה במוטיבציה של מועמדים לשירות ביטחון חרדיים להתגייס מחד גיסא, ומאידך גיסא גם הח"כים החרדיים הרגישו פחות צורך לשוחח עם האלוף טופולנסקי ועם תא"ל קירשנר על גיבוש פתרונות לנושא הגיוס.

על הנושא האחרון טופולנסקי וקירשנר לא הצטערו במיוחד. גם כך ידיהם עמוסות בעבודה. ואם המחוקקים החרדיים מצליחים להסתדר לבד – מה טוב. אלא שקמפיין ה"חרד"קים" הטריד אותם – מאוד.

באגף כוח אדם החליטו לצאת למלחמה. בצעד שנוי במחלוקת, שיגר ראש אכ"א, אלוף טופולונסקי, מכתב אישי לכל החיילים ששמותיהם ותמונותיהם הופיעו בחוברת, ובו הביע את הערכת צה"ל אליהם. לאחר שיגור המכתב היו מי שטענו כי המכתב יעורר מחדש את הנושא, שהדיו הלכו ושקעו בעקבות האירועים האחרונים. אלא שטופולונסקי התעקש.

צעד נוסף היה פניה לפרקליטות הצבאית שקיבלה לידיה את כל החומר של קמפיין ה"חרד"קים", גיבשה חוות דעת משפטית על הסתה, ביזוי חיילי צה"ל וסעיפים נוספים בחוק ופנתה למשטרת ישראל עם בקשה לחקור ולהעמיד לדין את מי שפוגע בחיילי צה"ל. השבוע הודיעה המשטרה כי יחידת 433 תפתח בחקירה אחר מי שעומדים מאחורי הקמפיין, תגבש תשתית ראייתית, ותעביר את הנושא בסוף החקירה לפרקליטות במטרה לגבש כתבי אישום.

במקביל, המשטרה הצבאית שעוסקת בלכידת עריקים ומשתמטים מצה"ל המשיכה במעצר עריקים בערים החרדיות. באמצע השבוע שעבר, לאחר שעות מעקב ובילוש, נעצר בשעה 2 בלילה בעת ששב לביתו בבני ברק, בחור מחסידות דז'יקוב, אשר התגייס בעבר לצבא ליחידה קרבית, אולם ערק לטענתו בשל אי התאמה. הוא עצור החל מיום שלישי שעבר, אז נשפט ונכלא בכלא צבאי.

המדיניות באה לביטוי אצל ל' – נערה מאלעד שלא הגישה הצהרה על היותה שומרת מצוות – שנעצרה ביום רביעי לפנות בוקר על ידי המשטרה הצבאית. במהירות שלא אופיינית לצה"ל היא הובאה בפני שופט בבית דין צבאי, שם נאמר לה שאם היא רוצה לקבל פטור מטעמי דת היא צריכה לשתף פעולה עם החיילים שמלווים אותה. לאחר כמה שעות היא שוחררה, לאחר שהוחתמה על טופס חיול, אולצה ללבוש מדים וחויבה לצאת איתם לביתה.

אם צה"ל ביקש להראות את כוחו, הוא הוכיח זאת על ידי התעקשות שהנערה תתייצב בפני שופט בצה"ל ולא תקבל פטור דרך צד שלישי. ח"כ משה גפני, אליו פנו בני משפחתה של הנערה, הבין מיד כי דרך הטיפול בנושא חייבת להיות ללא 'כיפופי ידיים'.

ביום חמישי שבה הנערה לבסיס קליטה ומיון כשבידיה מסמכים שקיבלה בהליך בהול בבית דין פרטי באלעד. היא הייתה אמורה להגיש אותם כדי לקבל פטור מגיוס, אך כשהגיעה לבקו"ם סירבו לאפשר לה להופיע בפני ועדת דת.

גפני, שעודכן בנושא, פנה אל עורך הדין החרדי דוד איזקסון, החבר בוועדות הפטור לבנות של צה"ל, בבקשה שינסה לטפל בנושא. איזקסון ביקש פגישה עם תא"ל קירשנר. למעשה היה זה גם ניסיון גישוש עד כמה צה"ל מתכוון להתעקש על השארת הנערה בצה"ל. קירשנר הסכימה לפגישה תוך זמן קצר. היה זה אות לטובה. בפגישה עצמה, שהתקיימה ביום חמישי,  הסביר עו"ד איזקסון כי מדובר בנערה חרדית שזכאית לפטור משירות ורק בגלל שזלזלה בנושא – לא הסדירה את מעמדה. קירשנר אמרה שעליה להתייעץ עם ראש אכ"א כדי לגבש מדיניות בנושא.

"נערות דתיות מקבלות פטור משירות לאחר שהצהירו על אורח חיים דתי בהתאם לתהליך שנקבע בחוק", אמרה קירשנר, "באשר למקרה המדובר, הנערה לא הגישה מסמכים לקבלת פטור, לא הצהירה על היותה דתייה וכן לא שיתפה פעולה עם הליכי הגיוס. לפיכך, הוצא צו לביצוע הליכים לגיוס אך גם אליו לא התייצבה ולפיכך הוכרזה משתמטת גיוס.

"יש לציין כי במהלך ההשתמטות נוצר קשר עמה ועם משפחתה שבמסגרתו הובהר מעמדה וכי עליה להתייצב. היא נעצרה על ידי המשטרה הצבאית והועברה לחיול, אך ברחה מצה"ל. עליה להתייצב באופן מידי על מנת שניתן יהיה לטפל בהסדרת מעמדה".

עו"ד איזקסון, איש חריף ומבין תהליכים, חזר אל גפני ואמר שנראה לו כי צה"ל לא ישאיר את הנערה בשירות, אך על הנערה יהיה להגיע ולהתייצב.

במקביל, אישיות חרדית ידועת שם נפגש גם הוא עם תא"ל קירשנר והסביר לה את התהליכים השונים בחברה החרדית, את המשמעות של גיוס כפוי לצה"ל עבור נערה חרדית ועד כמה זה עלול לפגוע בהמשך חייה ועתידה בחברה החרדית.

ביום ראשון התברר כי כבר בסוף השבוע פנתה תא"ל קירשנר אל ראש אכ"א בנושא. היא שטחה בפניו בעל פה ובכתב את כל הטיעונים של עו"ד איזקסון כמו גם של האישיות החרדית, הוסיפה כי מבדיקת המקרה מדובר בדבר חריג, והמליצה להיענות לבקשת הפטור. טופולנסקי אימץ את ההמלצה, וביום ראשון כאשר התייצבה קיבלה הנערה פטור משירות, אם כי בגלל שחוילה זכתה למספר אישי צבאי שילווה אותה להמשך חייה.

במוצ"ש פשטו חיילי המשטרה הצבאית יחד עם שוטרים על העיר ביתר בניסיון ללכוד עריקים. איש לא נעצר.

בהמשך השבוע נעצר אברך חסיד ויז'ניץ בבני ברק, שמוגדר כמשתמט, לאחר שזנח את הטיפול במעמדו הישיבתי/צבאי מזה כשנתיים. בני משפחתו ועסקנים שפנו בבקשה הסדרת מצבו ולהביא לשחרורו נשאלו מדוע לא הגיע לטפל במעמדו ביום ההתייצבות המיוחד. נכון לסוף השבוע לא נמצא פתרון לנושא, ובצה"ל מתעקשים לגייס את האברך.

בצה"ל מנסים גורמים רשמיים לטעון כי אין כאן משהו מכוון. "קמפיין ה"חרד"קים" לא פגע כהוא זה במספר המתגייסים והוא לא רלוונטי", אומר גורם רשמי, "אנחנו עובדים לפי החוק. איננו עוסקים או חוששים מהפגנות שישביתו את המדינה. זה לא רלוונטי עבורנו. לצד זאת חשוב להדגיש, צה"ל לא מעוניין בגיוס תלמידי ישיבות. לימוד התורה הוא ערך שהמדינה הכירה בו וכנגזר מכך גם צה"ל. אבל מי שלא יסדיר את מעמדו – ייעצר ויחויל".

(צילום התמונה הראשית: הדס פרוש – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture