בצה"ל מעריכים: בעימות הבא יעשה חמאס שימוש נרחב בקומנדו הימי שלו

"חמאס ינסה לפגוע בנו דרך הים בכל מיני אופנים. הוא מתכונן לפגיעה משמעותית יותר גם לכוחותינו בים וביבשה וגם לאתרים בחוף", אומר קצין בכיר • חיל הים התקין מכ"מים חדשים לגילוי צוללנים בטווח התת-מימי, שיפר את האמצעים הקיימים לטווח העל-מימי והעמיק את הכשרת בקרי השליטה

האתגרים בגבול הימי נעשים מורכבים יותר, ומה שנראה בקיץ שעבר הוא רק חלק קטן מיכולות חמאס בטווח הימי. אם ב"צוק איתן" הלחימה הימית נעשתה ברובה על מנת לסייע לכוחות היבשה ולהשמיד מטרות, בלחימה הבאה הטווח הימי יהיה מורכב יותר, כך סבורים בחיל הים.

"אנחנו מאמינים שחמאס ישתמש בכוח הימי שלו באופן משמעותי יותר במערכה הבאה", אמר מפקד פלגת אג"ם בבסיס אשדוד, סא"ל אבי אבסקר. "חמאס ינסה לפגוע בנו דרך הים בכל מיני אופנים. הוא מתכונן לפגיעה משמעותית יותר גם לכוחותינו בים וביבשה וגם לאתרים בחוף. לא שינינו את קו המחשבה שלנו לגבי חמאס, ידענו מה הוא מתכנן ואנחנו יודעים שהוא איום משמעותי. הוא מאתגר את סרגל הערכים שלנו כי הוא מנצל את הא-סימטריה באופן בוטה וציני, ואנחנו צריכים להתמודד עם זה", הוא מדגיש.

בעקבות חדירת הצוללנים לחוף זיקים: מערכי השליטה משתדרגים

זרוע הים מתמודדת עם השינויים שיצרה המערכה בגזרה הדרומית, ומכינה את עצמה לכל שינוי שעשוי לקרות. הפקת הלקחים מהמבצע נעשתה במקביל לפעילות השוטפת בגזרה הדרומית – התמודדות עם ניסיונות הברחה ימיים והתגרות של סירות דיג מעזה בקרבת הגבול.

.התמודדות יומיומית. סירות תקיפה מהירות של חיל הים (אדי ישראל - פלאש 90)

אחד האירועים הימיים הזכורים ממבצע 'צוק איתן', הוא חדירת שני צוללנים ששחו מעזה לחוף זיקים. בחדירה הבחינה בקרית שליטה ימית (בק"שית), והמחבלים נוטרלו במקום. בעקבות האירוע מערך השליטה שופר משמעותית. "התקנו מכ"מים חדשים לגילוי צוללנים בטווח התת-מימי ושיפרנו את האמצעים הקיימים לטווח העל-מימי", הדגיש סא"ל אבסקר. "עכשיו בקרית-שליטה הוא מקצוע משמעותי אפילו יותר, והרמה המקצועית שנדרשת מהן גבוה מבעבר".

קרא עוד:
[postim]

בקריות השליטה שהצטרפו בגיוסים האחרונים כבר הוכשרו לתפעל את כלל המערכות החדשות. הן הוכשרו באופן מיוחד להכיר גם את התוואי היבשתי, על מנת שיוכלו לזהות אנשים וחפצים קטנים גם מעל פני הים בקרבת החוף – בדומה לצוללנים שזוהו כאשר יצאו מהמים בחוף זיקים.

"כל מערך הגילוי התת-מימי שהוקם השנה דרש למידה אינטנסיבית של בקריות השליטה", הסביר מפל"ג השליטה של הזירה הדרומית, רס"ן נדב קמינר. "במקביל, ערכנו התמקצעות במערכות העל-מימיות בשני אופנים עיקריים – נכנסו לשיתוף פעולה עם כוחות יבשה לגבי קו החוף, והכנסנו מערכות בעלות זיהוי לטווחים קטנים יותר על מנת שיתאפשר לזהות בהן שחיינים וחפצים קטנים על החוף".

20122הופקו לקחים משמעותיים. ניסיון החדירה לזיקים ב'צוק איתן'

לא רק מערכי החוף התחזקו לאחר המבצע – גם היחידות הלוחמות עבדו שעות נוספות במהלך השנה האחרונה על מנת לשפר את יכולותיהן להתמודד עם איום הצוללים בלב הים ולסכל אותו לפני ההגעה לחוף. כמו כן, יחידת סנפיר וספינות הבט"ש החלו להתאמן ביחד כגוף מתמרן אחד, מהלך שנועד לשפר את תגובת זרוע הים לאיום הצוללים ולמקרי פח"ע (פעילות חבלנית עוינת) שונים.

"היום יש יותר אימונים ומורכבות התרחישים גדלה", סיפר סא"ל אבסקר. "האימונים שלנו נבנים על פי מודיעין ומותאמים לרמת הביצוע של חמאס – והם קרובים למציאות. בהיבט הסיכול התת-מימי יחידת סנפיר היא הכלי המרכזי לסיכול, ובנוסף אליהם גם כלי הביטחון-השוטף נערכים לתת מענה לסוג זה של איומים".

(צילום התמונה הראשית: פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו