בחיל האוויר נערכים: "רצף אירועים כזה הוא בדרך כלל התחלה של משהו גדול יותר"

בכל רגע ובכל גזרה: מערך המודיעין של חיל-האוויר מספק לכוחות הקרקע מידע מדויק בזמן אמת, ופועל כל העת כחלק מההתמודדות עם גל הטרור • בשבוע האחרון: פי 8 יותר הזנקות מהרגיל • חשיפה ראשונה על התמודדות החיל עם גל הטרור

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
הפת"ח בצעד דרמטי בעקבות חיסול חוליית המחבלים בשכם • צפו בהפגנת זעם
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית

רמת הדריכות בחיל-האוויר ובטייסות המודיעין בפרט עלתה, לנוכח גל אירועי הטרור שפוקד את המדינה בשבועות האחרונים. בטייסות החוזי של החיל, המספקות לכוחות הקרקע מודיעין מדויק בזמן אמת, ניכרת בשבועות האחרונים כוננות גבוהה שצפויה להימשך גם במהלך הימים הבאים.

"אנחנו דרוכים בכל רגע ובכל גזרה יותר מאשר בשגרה, זאת על-מנת להגן על תושבי מדינת ישראל ולסייע לכוחות הקרקע", אמר סרן דניאל, סגן מפקד טייסת "הראשונה" המבצעת משימות מודיעין באמצעות מטוסי "צופית" (ביצ'קראפט קינג-אייר B-200) ו"חופית" (בוננזה). "בדרך כלל יש לנו שתיים-שלוש הקפצות בשבוע שלם, אבל בשבוע האחרון היו לנו בערך ארבע-חמש הקפצות בכל יום. בסך הכל יש בערך פי שמונה יותר הקפצות", הוסיף סרן אסף, מפעיל כטב"ם.

קרא עוד:
[postim]

כבר לפני כשבוע, עם תחילתו של גל אירועי הטרור, הבינו בטייסות כי המשימות הורחבו. "ניסיון העבר מלמד אותנו שרצף אירועים כזה הוא בדרך כלל התחלה של משהו גדול יותר ולכן התחלנו לרענן את תורות הלחימה", הסביר סרן אסף. "אנחנו מדגישים לצוותים שגם אם הם נכנסים למשימת איסוף בזירה אחת, יש אפשרות שהם יידרשו לעבור באמצע למשימה אחרת, למשל במקרים של פיגוע בשטח ישראל או חצייה של הגדר", הסביר סרן אסף.

מוקפצים לזירות אך שומרים גם על הגבולות

טייסת "הראשונה" וטייסות המל"טים פועלות בשני צירים עיקריים במסגרת המאמץ למגר את גל הטרור הנוכחי. "בציר הראשון אנחנו חוברים לכוחות הקרקע על-מנת לאסוף מודיעין מקדים לאירועים שיכולים להתפתח במוקדים המרכזיים", הסביר סרן דניאל. בכלל זאת ניתן למנות גם ליווי של כוחות קרקעיים במסגרת מעצרים שמתבצעים בשטחי הרשות, במהלכם הכוחות האוויריים מוודאים שהצירים נקיים ועוקבים אחר המבוקשים במידה והם מנסים לברוח.

"הציר השני נוגע לאירועים בזמן אמת, כמו למשל פיגועי הדקירה האחרונים. במקרים כאלה אנחנו נקראים מיד לזירת האירוע, חוברים לכוחות שנמצאים בשטח ומספקים להם בזמן אמת תמונה של מה שמתרחש על הקרקע". למעשה, טייסות המודיעין צופות מלמעלה על הנעשה בשטח באמצעות המצלמות שמותקנות במטוסים, מעבירות לכוחות הקרקעיים מידע על הזירה ומכווינות אותם אל מוקדי העניין במידת הצורך. "לאחר שאנחנו מגיעים לזירת האירוע אנחנו סורקים את האזור שמסביב ומחפשים תנועה חשודה. אם אנחנו מזהים למשל אנשים שמתחילים לרוץ, אז נכווין לשם את הכוחות הקרקעיים", מתאר סרן אסף.

חיל האוויר מול גל הטרור 1מטוס 'צופית' מפטרל בשמי הארץ (צילום: חיה"א)

יש לציין כי מירב המיקוד של טייסות הכטב"ם והחוזי הוא עדיין סביב משימות איסוף המודיעין השגרתיות שמתרחשות בזירות השונות מדי יום ומטרתן לאתר את האיומים ותשתיות האויב שמחוץ לגבולות המדינה. כך למשל איסוף המטרות בגזרה הצפונית ובעזה לא פסק, כשברוב המקרים אנשי הטייסות מוקפצים ממשימות אלה אל האירועים המתפרצים בתוך שטח המדינה. אנשי הטייסות מגיבים בדרכים שונות ומספקים את הסיוע המודיעיני הנחוץ בכל אירוע, בין אם מדובר בעימותים, הפרות סדר, התפרעויות בעיר העתיקה, או מרדף אחר מפגעים. "מדינת ישראל צריכה את העיניים הללו שישמרו מלמעלה ואנחנו כאן כדי ליצור תמונה רחבה יותר ושלמה לכל אירוע. אנחנו מרגישים בטייסת את חשיבות ההירתמות למשימה", העיד סרן דניאל.

זוהי אינה הפעם הראשונה שטייסות המודיעין לוקחות חלק במיגור הטרור. בעוד שטייסת "הראשונה" מבצעת את משימותיה החל ממלחמת העצמאות, מערך המל"טים פועל גם הוא מזה למעלה מ-40 שנים. הטייסות השונות לקחו חלק במלחמות ישראל ובתקופות הסלמה רבות, ביניהן גם שתי האינתיפאדות. "יש אנשים בטייסת שלוקחים חלק במאמץ למגר את הטרור הנוכחי ולקחו חלק גם באירועים דומים בעבר", סיפר סרן דניאל. "לאורך השנים הידע ושיטות הלחימה נשמרו בטייסת. אנשי המילואים שלנו שותפים בצורה מלאה לפעילות הזאת, חלקם נקראים לדגל אפילו באמצע יום עבודה ונותנים את הכל".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture