אושר בקריאה ראשונה: החמרת הענישה על מיידי אבנים, וקנסות על הורי קטינים

שרת המשפטים שהציגה את החוק: "אצלנו מניחים אבן בשעה שמקימים בית בישראל, ואילו אצלם זורקים אותה על משפחה בשעה שמבקשים להרוס את ביתה" • לקול מחאות חברי הכנסת הערביים, אמר ח"כ אורן חזן מהליכוד: "אני מתכוון להגיש הצעה שכל משפחתו של המחבל, לזרוק אותם לעזה. הגיע הזמן שנפנים שבטרור הזה לא ניתן להילחם בכלים דמוקרטים"

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק העונשין, ואת את הצעת חוק הנוער המבקשת לקבוע הוראת שעה לגבי עבירה, שעוסקת בין היתר ביידוי אבנים, עונש מינימום לתקופה של שלוש שנים, העונש כאמור לא יפחת מחמישית מעונש המרבי שנקבע לעבירה.

לבית המשפט יש שיקול דעת לקבוע אחרת מטעמים מיוחדים שירשמו, בנוסף, לא יהיה ניתן להמיר את כל המאסר בפועל למאסר על תנאי אלא מטעמים מיוחדים. כמו כן מוצע להוסיף לרשימת הכלים הפוגעניים המנויים בחוק העונשין גם אבן.

בנוסף, מוצע לקבוע כי הוראת השעה האמורה תחול על אדם שפוגע שלא כדין באחר תוך שימוש בקליע, סכין, אבן או בנשק מסוכן או פוגעני אחר. בנוסף, מוצע לתקן את חוק הביטוח הלאומי ולקבוע שלא ישולמו לאסיר גמלאות במהלך תקופת מאסרו גם אם תקופת המאסר שנגזרה עליו קצרה משלושה חודשים. כמו כן, מוצע לשלול גמלאות מהורי ילד שהורשע בעבירת ביטחון או בעבירה של יידוי אבנים, שבוצעה מתוך מניע לאומני או בזיקה לפעילות טרור, בתקופה שהילד נמצא במאסר עקב הרשעה כאמור.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "על רקע התפשטותה של תופעת יידוי האבנים בתקופה האחרונה, והסיכונים הרבים הכרוכים בה לגוף ולרכוש, מוצע לערוך תיקונים שעיקרם בהחמרת הענישה נגד מיידי האבנים לעבר כלי רכב בנסיעה ולעבר הולכי רגל, על דרך של קביעת הוראת שעה בחוק העונשין.
יודגש, כי קביעת עונשי מינימום היא חריג יוצא דופן בחקיקת העונשין. עם זאת, חריגות התופעה, ייחודיותה וממדיה שהלכו והתרחבו בעת האחרונה, מצדיקות, באופן חריג, את קביעתם של עונשי מינימום במקרה זה כהוראת שעה."

קרא עוד:
[postim]

ההצעה השנייה מבקשת להטיל קנסות על הורי קטינים שעברו עבירה. חוק הנוער מאפשר לבית המשפט במקרים מסוימים שלא להרשיע קטין שעבר עבירה ובמקום זאת לצוות על דרכי טיפול שונות המנויות בחוק. בין דרכי הטיפול המנויות בחוק, חיוב הקטין או הורהו בתשלום קנס או הוצאות משפט, חיובם בתשלום פיצוי לאדם שניזוק מהעבירה או קבלת התחייבות שיכולה גם לכלול מתן ערובה, בדבר התנהגותו של הקטין בעתיד. לפי החוק הקיים היום, בית המשפט אינו רשאי לצוות על דרכי טיפול במקרים בהם הרשיע והעניש את הקטין. מוצע לאפשר לבית המשפט גם במקרים שבהם הרשיע והעניש את הקטין לצוות על דרכי הטיפול האמורים, הכוללים את מעורבותם של הוריו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הצעת החוק עוסקת בעיקרה באמצעים שבהם ניתן לנקוט כלפי הורי קטינים שהורשעו בדין פלילי ולא בקטינים עצמם. מטרתה של הצעת החוק היא להגביר את המעורבות הפעילה של ההורה במניעת עבריינות מצד הקטין, דבר שבסופו של דבר עשוי להיטיב הן עם החברה והן עם הקטין עצמו."

שרת המשפטים איילת שקד הציגה את שתי הצעות החוק ואמרה: לאחרונה אנו עדים לגל טרור העושה שימוש באבנים וסכינים, שהם כלי רצח לכל דבר, כפי שנוכחנו לראות. אנו, משתמשים באבן ובברזל לצמיחה ולבנייה, ואויבינו משתמשים בהם להרס ולגדיעת חיים. אצלנו הופכים את הברזל למזמרות ואצלם מחשלים אותו לחניתות. אצלנו מניחים אבן בשעה שמקימים בית בישראל, ואילו אצלם זורקים אותה על משפחה בשעה שמבקשים להרוס את ביתה.

חובתי כשרת משפטים היא, להקל ולסייע לכוחות הביטחון ככל האפשר במאבק צודק זה, להתאים את מערכת המשפט להתמודדות עם כלי המשחית העכשוויים. חובתי גם להביא להפנמה בקרב הקמים עלינו כי יש מחיר לטרור.

התיקון הזה לא נולד מהאוויר. כשביקשתי לאחרונה לבחון את רף הענישה הנהוג אצלנו בבתי המשפט, ביחס לעבירות של יידויי אבנים ובקבוקי תבערה, נדהמתי לגלות את הזילות הנשקפת ממנו לחיי אדם. אנחנו נשים סוף לנוסחה המעוותת והכל כך לא יהודית הזו של "רצחת וגם ירשת".

ח"כ יוסף ג'אברין: בהצעת החוק הזו נחצה קו אדום. לשלול קצבאות של ביטוח לאומי מאזרח שמשלם מיסים, אני בספק אם זה יהיה חוקתי. זו תפיסה חדשה שלא מוכרת לי בשיח המשפטי של דיני העונשין. אני מקווה שבג"ץ יבין את הסכנה בחקיקה הזו.

ח"כ אורן חזן: אם אתם חושבים שדי עשינו כשהחמרנו את הענישה אתם טועים, הגיע הזמן שנבין שהפלשתינים מבינים רק כוח. לא עוד החזרת גופות מחבלים, לא עוד הריסה של בתים שנתיים אחרי אלא באותו רגע. עושים לכם טובה גדולה ששוללים רק את קצבאות הביטוח. אני מתכוון להגיש הצעה שכל משפחתו של המחבל, לזרוק אותם לעזה. הגיע הזמן שנפנים שבטרור הזה לא ניתן להילחם בכלים דמוקרטים.

ח"כ דב חנין: בבית הזה יש כאלה שלמרבה הצער, דווקא עכשיו בוחרים לשפוך שמן על המדורה. הכתובת היא קודם כל ראש הממשלה. החוק הזה בעייתי ביותר מבחינה משפטית, זה אי אמון בבית המשפט, כי אתם לא סומכים על השופטים. מה זה ענישת הורים? איפה העיקרון של אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה?

ח"כ זהבה גלאון: אנחנו עדים לאיבוד עשתונות של הממשלה. מה ההצעה המחפירה הזו? יש כאן מציאות מדממת שערבים דוקרים יהודים ויהודים דוקרים ערבים. לפני חודשיים הכנסת הזו אישרה הצעה דרקונית נגד מיידי אבנים. ההצעה הזו מבקשת לקבוע לשופטים איך לפסוק. הפתרון לתופעה הוא רק פתרון מדיני, אין לכם סיכוי להיאבק בשאיפה של עם שלא רוצה להיות יותר עם כבוש.

בהצעת חוק העונשין תמכו 42 והתנגדו 11, בהצעת חוק הנוער תמכו 42 והתנגדו 11. ההצעות יועברו לוועדת חוקה להמשך טיפול.
בוועד הבינלאומי להגנת הר הזיתים בירכו על החלטת הממשלה שאישרה פה אחד את הוראת השעה ואמרו: "אנו מברכים את ממשלת ישראל על ההחלטה החשובה שצפויה להגביר את ההרתעה ולהפחית את אירועי הטרור בכלל, ובפרט צפויה ההחלטה להשפיע על הפורעים הערבים שמיידים אבנים על רכבים בשבילי הגישה להר הזיתים". אמר אברהם לובינסקי יו"ר הוועד.
(אילוסטרציה: הדס פרוש – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture