יְוָנִים נִקְבְּצוּ • נחשפו שרידי המצודה ממנה שלטו היוונים על בית המקדש

תגלית היסטורית מרעישה: לאחר 100 שנות חיפושים, נמצאו שרידיה העתיקים של 'מצודת החקרא', אותה יסד אנטיוכוס הרשע בעיר דוד, סמוך ונראה לבית המקדש • המצודה העצומה המשיכה לשלוט על כל המרחב, שנים רבות לאחר נס חנוכה, עד לכיבושה בידי החשמונאים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כחודש לפני חג החנוכה, נמצאו שרידיה של 'מצודת החקרא' – המצודה היוונית האימתנית שניצבה כעצם בגרונה של ירושלים, מאז גזירות אנטיוכוס הרשע ועד עשרים שנה ויותר לאחר כיבושה מחדש של ירושלים במאורעות נס פך השמן.

מדובר באחת החידות הגדולות והמרתקות בארכיאולוגיה של ירושלים, אשר הגיעה היום ככל הנראה אל פתרונה המלא בחפירות שערכה רשות העתיקות בחניון גבעתי בעיר דוד, בגן לאומי 'סובב חומות ירושלים', סמוך ונראה להר הבית.

צפו בדברי ד"ר דורון בן עמי, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, שמסביר על התגלית.
(צילום: EYECON, באדיבות רשות העתיקות)

את המצודה הצבאית הגדולה הקים אנטיוכוס הרביעי (אפיפנס) בסביבות שנת ג' אלפים תרי"ז – בעיצומם של ימי הדיכוי והגזרות בארץ ישראל, כשנתיים לפני פרוץ מרד החשמונאים הגדול וכחמש שנים לפני כיבושה מחדש של ירושלים וטיהורו של בית המקדש – מה שמוכר לנו כ'נס פך השמן'.

מיקומה הגבוה וביצוריה העצומים של החקרא (מצודה בשפה הארמית), אפשרו ליוונים לשלוט על כל המרחב שמסביב – כולל שטח הר הבית. לאחר חידוש העבודה בבית המקדש, הציקו יושבי המצודה על בסיס יומיומי ליהודים העולים אל בית ה' והצליחו לגרום לשיבושים קשים בעבודת הקרבנות.

קרא עוד:
[postim]

המצודה המשיכה להיות המוצב הקדמי של הצבא היווני-סלאוקי וכוחות המתייוונים בירושלים, עשרות שנים לאחר מכן, אשר במהלכן נמשכה המלחמה הקשה נגד היוונים. נס חנוכה עצמו, למרות חשיבותו הרוחנית העצומה, היה ניצחון צבאי טקטי בלבד, שלאחריו ספגו החשמונאים מפלות קשות בשדה הקרב והיוונים המשיכו לשלוט ברוב חלקי ארץ ישראל.

סופה של המצודה

לאחר מספר ניסיונות כושלים לכבשה, על ידי יהודה המכבי ובהמשך על ידי אחיו ויורשו בהנהגה, יונתן הוופסי, הגיע סופה של מצודת החקרא: ביום כ"ג באייר ג'תרמ"ה, הצליח צבא החשמונאים בהנהגתו של שמעון התרסי, לכבוש את החקרא, לאחר מצור ממושך שגרם לרעב כבד בקרב חיל המצב היווני.

שמעון היה בנו של מתתיהו בן יוחנן ואחיהם הגדול של יהודה ויונתן, ובתקופה זו שימש כנשיא וכהן גדול. הוא הורה להרוס את המגדלים והביצורים אך הותיר על כנם את החצרות הפנימיים ואת החומות.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAשריד לעוצמה היוונית. יסודות המצודה שנחשפה (צילום: אסף פרץ)

"בעשרין ותלתא ביה נפקו בני חקרא מירושלם", נאמר במגילת תענית לחודש אייר, ברשימת הימים האסורים בתענית בשל מאורעות משמחים שאירעו בהם. בביאור הסכוליון מפורט קצת יותר: "מפני שהיו מצרים לבני ירושלם ולא יכלו לצאת ולבוא מפניהם ביום אלא בלילה. יום שיצאו משם עשאוהו יום טוב".

אבני קלע מעופרת, ראשי חיצים מברונזה ואבני בליסטראות

במהלך 100 שנות המחקר הארכיאולוגי בירושלים עלו שלל הצעות לזיהוי מיקומה של החקרא, המוזכרת רבות בספרי המכבים ובתיאוריו של ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו. חוסר ודאות זה, מקורו במיעוט השרידים האדריכליים אותם ניתן לשייך לזמן הנוכחות היוונית בירושלים.

בחודשים האחרונים נחשפו בגבעת עיר דוד, עדויות מרשימות למצודה: קטע של חומה מאסיבית, בסיס מגדל שמידותיו מרשימות (20 מטרים אורכו וארבעה רוחבו) וביצור המכונה 'חלקלקה'.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAמבט מהאוויר על המצודה העתיקה (צילום: אסף פרץ)

ה'חלקלקה', שנבנתה בסמוך לחומה, היא אלמנט הגנתי משופע, עשוי שכבות עפר, אבנים וטיח, שנועד להרחיק את התוקפים מבסיס החומה. שיפוע זה הגיע עד לערוץ הטירופיאון – העמק שחצה את העיר בעת העתיקה, שהיווה מכשול נוסף במערכת שהגנה על המבצר.

אבני קלע מעופרת, ראשי חיצים מברונזה ואבני בליסטראות שהתגלו באתר ואשר עליהם הוטבע קלשון – שהיה סמל שלטונו של אנטיוכוס אפיפנס, הם שרידים אילמים לקרבות שהתנהלו במקום בימי החשמונאים, בנסותם שוב ושוב לכבוש את החקרא לאורך עשרות שנים.

מצודת אנטיוכוס, החקרא, נחשפה בעיר דוד (3)עדות לקרבות המרים. ראשי חיצים שנמצאו במקום (צילום: קלרה עמית)

מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, הארכיאולוגים ד"ר דורון בן עמי, יאנה צ'חנוביץ ושֹלומה כהן, מסבירים: "תגלית מרעישה זו מאפשרת לראשונה לשחזר את המציאות היישובית ומראה העיר, ערב פרוץ מרד החשמונאים. הממצאים הארכיאולוגים החדשים מעידים על הקמתה של מצודה מבוצרת כהלכה, שנבנתה על מצוק הסלע הגבוה ושולטת על מדרונותיה התלולים של גבעת עיר דוד. מצודה זו, חלשה מקרוב על כל דרכי הגישה אל המקדש, וניתקה אותו מחלקיה הדרומיים של העיר".

הארכיאולוגים מוסיפים כי המטבעות הרבים, מימי אנטיוכוס הרביעי (הרשע) ועד ימי אנטיוכוס השביעי, יחד עם המספר הרב של קנקני היין שיובאו מהמערב לירושלים והתגלו באתר, מספקים עדות לזמנה ההיסטורי של המצודה ומאמתים את זהות הנוכרית של יושביה.

חפירות חניון גבעתי שבגן הלאומי עיר דוד נמשכות כבר כעשור שנים, במימון ובתפעול מלא של עמותת אלע"ד ('אל עיר דוד'). החפירה מגלה ממצאים רבים ממגוון תקופות בירושלים, והיא פתוחה לציבור הרחב, שמוזמן להגיע ולהתרשם מקרוב מעבודות החפירה שבמקום.

מצודת אנטיוכוס, החקרא, נחשפה בעיר דוד (4)"כוס התרעלה". ידיות קנקני היין שהובאו למצודה. (צילום: קלרה עמית)

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture