פגעי האינטרנט והטכנולוגיה: הפרופיל של צעירי המחבלים

מניתוח השב"כ הסוקר את 60 הפיגועים המשמעותיים בחודש הראשון לגל הטרור, עולה כי מרביתם בוצעו בידי צעירים הניזונים מהמידע המועבר באינטרנט, וכי נעשה שימוש רב באפקט החקיינות, המאפיין את העולם הרשתי • הרשתות החברתיות אף הן מוסיפות להתלקחות בדמות הסתה חמורה, כולל מבכירי הרשות הפלסטינית

ימי חול המועד סוכות תשע"ו ייזכרו לעד כתערובת של רגשות חג ופחד, מאז פרצו אירועי הדמים ברחבי הארץ תוך התמקדות בירושלים ובשומרון.

גל ההסלמה בא לידי ביטוי, בעיקר, בפיגועי טרור מצד בודדים, רובם במתווה של פיגועי דקירה. בחודש אוקטובר לבדו נהרגו 11 בני אדם (10 ישראלים ואזרח זר) ונפצעו למעלה מ-80 בפיגועים שבוצעו בירושלים, באיו"ש ובתחומי "הקו הירוק".

ניתוח מאפייני הפיגועים בגל זה מצביע על "הפרופיל המסורתי" של המפגע הבודד: צעיר, רווק, ללא שיוך ארגוני או פעילות ביטחונית קודמת.

מסקנות השב"כ אשר ניתח את מרכיבי 60 הפיגועים המשמעותיים, שבוצעו במהלך התקופה הנסקרת, עולה כי הצעירים, הפועלים במסגרת גל ההסלמה הנוכחי, חולקים מספר מאפיינים משותפים, ביניהם: היעדר מסגרת פוליטית-ארגונית ברורה, תכנית פעולה רעיונית סדורה, או הנהגה מאורגנת, המובילה את המחאה.

מכנה משותף נוסף למרבית הפיגועים היא גורם המוטיבציה לפעולה, המבוססת על תחושות קיפוח לאומי, כלכלי, ואישי, לרבות מגדרי (7 נשים), וכן מבעיות אישיות-נפשיות. עבור חלק מהמפגעים הפיגוע מאפשר בריחה ממציאות מייאשת, שלתפיסתם לא ניתן לשנותה. רבים מהמפגעים שאבו את השראתם מההסתה ברשתות החברתיות, לרבות הסתה מצד בכירים ברשות הפלסטינית. כאשר הגיעו לשלב הפיגועים, נעשה על ידם שימוש באפקט החקיינות, המאפיין את העולם הרשתי.

קרא עוד:
[postim]

מאפיינים נוספים העולים מניתוח גל הפיגועים:
• 91% מהמפגעים הם גברים (רק 7 נשים), 86% מהמפגעים הם רווקים (10 נשואים, 1 גרושה), 82% הם בגילאים של 25-16 (שאר הגילאים: הצעירים יותר – אחד בן 13; אחד בן 14; 3 בני 15, והמבוגרים יותר: 3 בני 26; אחד בן 28; 2 בני 29; אחת בת 31; 2 בני 33).
• כ-72% מהמפגעים הם תושבי איו"ש: 58% הם מאזור יהודה (34 מאזור חברון-יתיר; 8 מאזור רמאללה-בנימין; 4 מאזור בית לחם), ואילו 14% הם מאזור השומרון (4 משכם, 3 מאזור ג'נין, 2 מאזור בקעות ו-2 מאזור דותן).
• 23% מהמפגעים הם תושבי מזרח ירושלים (בעלי תעודת זהות כחולה, במעמד של תושב). רק 5% מהמפגעים הם מקרב ערביי ישראל.

• 38% מהפיגועים בוצעו בירושלים ובתחומי "הקו הירוק", מתוכם 62% מפיגועים אלה בירושלים, לעומת 38% בתחומי ישראל (2 פיגועים בעפולה; 2 ברעננה; ופיגוע אחד בפתח תקווה, תל אביב, גן שמואל, קריית גת, אילת, ראשון לציון, בית שמש ובאר שבע).
• 67% מהפיגועים (39 פיגועים ו-17 ניסיונות פיגוע) הם במתווה של פיגוע דקירה. המתווים האחרים הם: ירי – 18; דריסה – 4; דקירה וירי – 2; דריסה ודקירה – 2; הצתת בלון גז -1; מטען-1.
• ב-22% מהפיגועים נרשמו פצועים באורח קל בלבד, וב-21% לא נרשמו פגיעות כלל. ב-17% מהפיגועים נרשמו פצועים באורח בינוני.

.כשליש מהפיגועים באזור ירושלים. (אילוסטרציה: יונתן זינדל-פלאש 90)

ככלל, אומרים בשירות הביטחון, פעילותם של אותם צעירים פלסטינים, המחוללים את גל הטרור הנוכחי, אינה מאורגנת וממוסדת, אלא נושאת אופי ספונטני ועממי. ראשיתה, הסתה והפצת שמועות השקריות על ניסיון ישראלי לפגוע במסגד אלאקצא, המספקות אף הם מניע מידי, דתי-סימבולי, ומנתבים את המחאה האלימה והטרור לכיוונה של מדינת ישראל.

הצעירים "חיים ברשת", וניזונים מהמידע המועבר באינטרנט, המאדיר את הטיעון הפלסטיני, לפיו המפגעים הם קורבנות של "התוקפנות הישראלית, וכי למעשה הם "הוצאו להורג". כמו כן קיימת גם דינמיקה פנימית המזינה את עצמה: פיגוע-מות המפגע-נקמה על מותו, וחוזר חלילה.

(אילוסטרציה: יונתן זינדל – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו