שרת המשפטים: "יהדותה של המדינה אינה צריכה להתכופף בפני הדמוקרטיה"

רוח מרעננת במגדל השן: השרה שקד אמרה בנאום בפני סטודנטים למשפטים, כי דווקא כאשר רוצים לחזק את הדמוקרטיה הישראלית, יש להעמיק במקביל את זהותה היהודית • "יהדותה של המדינה בחזוני אינה נשארת סמל חלול. היא חייבת לקבל חיים משל עצמה"

שיחה נאה: שרת המשפטים, איילת שקד נשאה דברים בפני סטודנטים למשפטים ואמרה להם כי אין כל סתירה בין יהדותה של המדינה לבין היותה דמוקרטית. לתפיסתה האמת היא דווקא הפוכה – ככל שישראל תהיה מדינה יהודית יותר, כך יתחזק בה הפן הדמוקרטי.

בנאומה בפורום של הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן, אשר עסק בנושא 'מדינה יהודית ודמוקרטית', אמרה השרה שקד, "איני מקבלת את המודל הזה שמחייב אותי לבחור מה אני יותר – יהודית או דמוקרטית. איני מוכנה לקבל את התפיסה לפיה מדובר במסורות שונות עד כדי כך".

בכנסת הקודמת הגישה שקד יחד עם השר יריב לוין מהליכוד, את חוק-יסוד "ישראל מדינת הלאום של העם היהודי", אשר התיימר לכונן מחדש את הקשר המורכב בין המדינה לבין אופיה היהודי.

קרא עוד:
[postim]

"לנגד עינינו עמדה המחשבה שהרכיב היהודי בצמד 'יהודית ודמוקרטית' עבר רדוקציה קשה", הסבירה השרה. "יהדותה של המדינה היהודית לא הצליחה לקנות לה מקום של כבוד וחשבנו שעלינו להעניק מעמד חוקתי מיוחד להגדרתה של ישראל כמדינה יהודית. והפעם לא כסמל, אלא כעניין הגוזר משמעויות פרקטיות שונות. כך ביחס להגירה לישראל ועליה יהודית, התיישבות יהודית, קשר עם התפוצות, סמלי המדינה, לוח השנה ועוד".

לדבריה, "אנחנו רוצים לייסד כאן מדינה 'יהודית ודמוקרטית', כשכל אחד מהמרכיבים בצמד הזה מקבל את מלוא המשמעויות שלו. אף אחד מהמושגים לא צריך לכוף את ראשו אל מול השני. שניהם צריכים למצוא את ההרמוניה שבה יוכלו לשמש זה לצד זה. יהדותה של המדינה בחזוני אינה נשארת סמל חלול. היא חייבת לקבל חיים משל עצמה".

שקד הביעה את אמונתה כי "דווקא כאשר רוצים להעביר את ישראל תהליכי דמוקרטיזציה מתקדמים יותר ויותר חובה עלינו במקביל להעמיק את זהותה היהודית. הזהויות האלה בפירוש אינן סותרות אחת את השנייה. להפך, אני מאמינה שהן מחזקות אחת את השנייה. אני מאמינה שנהיה למדינה דמוקרטית יותר ככל שנהיה מדינה יהודית יותר, ואני מאמינה שנהיה למדינה יהודית יותר ככל שנהיה למדינה דמוקרטית יותר".

(צילום אילוסטרציה: נתי שוחט – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו