יש לכם מגרש לבנייה? הוראת שעה תוסיף אחוזי בניה ללא צורך באישור תכנית

בעוד שחוק שבס מאפשר גידול במספר יחידות הדיור ללא גידול בשטחי הבניה, הוראת השעה מאפשרת הגדלת שטחי הבנייה בבניינים שבנייתם טרם החלה, וכך את הגדלת מספר יחידות הדיור ללא הקטנת שטחן

הוועדה המיוחדת לדיון בהצעת חוק הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ובסעיפים מהצעת חוק התכנית הכלכלית, בראשות חה"כ אלי כהן, החלה היום לדון בהצעת חוק התכנון והבניה החדש, בנוכחות שר האוצר משה כחלון, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, סגן שר הבינוי והשיכון ז'קי לוי וראש מטה הדיור, מר אביגדור יצחקי.

על פי הצעת החוק שאמורה לסייע לפעולות הממשלה להגדלת היצע יחידות הדיור, מוצע כי למשך כחמש שנים יהיה אפשר לפעול להוספת שטחי בניה למגורים במגרשים המיועדים לבנייה רוויה ברשות עירונית, גם בהליך של מתן הקלה ולא רק בהליך של אישור תכנית.

עד כה, הוראות סעיף 151 מגבילות את אישור תוספת לשטח הכולל המותר לבנייה רק על ידי אישור תכנית. ההיתר שניתן לתוספת יחידות דיור בהליך של הקלה מחייב בהתאמה את הקטנת יחידות הדיור הקיימות לפי התכנית, לפיכך, כדי לאפשר תוספת דירות מגורים מעבר למותר לפי תכנית בלא הקטנת יחידות הדיור הקיימות, בהליך של הקלה, מוצע בחוק החדש לאפשר בעבור יחידות הדיור הנוספות גם תוספת שטחי בניה.

כלומר, בעוד ש"חוק שבס" מאפשר גידול במספר יחידות הדיור ללא גידול בשטחי הבניה, הוראת השעה מאפשרת הגדלת שטחי הבנייה, בבניינים שבנייתם טרם החלה, וכך את הגדלת מספר יחידות הדיור ללא הקטנת שטחן.

קרא עוד:
[postim]

שר האוצר אמר: "הצעת החוק מדברת על הגדלת היצע הדיור, שזה פן נוסף, במקביל לפעולות להורדת המחירים. כמו כן, מדובר כאן גם על קרקעות פרטיות, ולא רק קרקעות מדינה, בהן התמקדנו עד היום. אין לי עניין להתנגח עם ראשי רשויות וזה יעבוד רק בכוחות משותפים. משבר הדיור הוא עמוק וצריכים את כולם כדי לפתור אותו".

גב' בינת שוורץ-מילנר, מנהלת מינהל התכנון, הציגה את הצעת החוק ואמרה: "כבר היום מסלול ההקלה מאפשר להוסיף 30% יח"ד אבל לא שטחים עבורן, ואז כלל היחידות בבניין מצטמצמות. במצב הקיים אפשר גם להוסיף קומות, אבל לא שטחים עבורן, ואז צריך להצר את הבניין. אנו מציעים שאותן זכויות נוספות ייכנסו למעטפת הבניין. בזה שאנו נותנים את השטחים, העיר תקבל היטלי השבחה וגם היזמים יהיו יותר מרוצים. בכל מקרה, הגודל המקסימלי של יחידת דיור יהיה 150 מ"ר. המטרה של הוראת השעה, המוגבלת בחמש שנים, היא שמי שמחזיק במגרש ירוץ ולהתחיל את התהליך".

מר חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין אמר כי הוא בעד כל תכנית שתביא יחידות דיור נוספות לאזרחי מדינת ישראל, אך לדבריו, הקלה בתכנית קיימת משמעותה שלא מתחשבים במבני ציבור, בבתי ספר, בחנויות. "אני מבין שרוצים לבנות כמה שיותר. כבר עשו זאת בעבר במודיעין, כשבנו המון דירות והתחילו למכור בלי מדרכות ובלי בתי ספר. צריכים פתרון של חבילה סגורה, שלא יהיה מצב שהשלטון המקומי יישאר עם בעיות החינוך ומבני הציבור".

(אילוסטרציה: יעקב לדרמן – פלאש 90)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו