התחלואה בחיפה דומה לתל אביב וחדרה; ליצמן: "לא אהסס לסגור מפעלים"

ראש צוות המחקר: בתוך האזור נמצאו נקודות חמות ובהן התחלואה גבוהה יותר • שר הבריאות: "הזיהום בכיכר השבת יותר גרוע, ואין שם כמעט מה לעשות" • ראש מטה בריאות הציבור: "דוח הסרטן האחרון מראה עודף סרטן מובהק בחיפה לאורך שנים, זה לא מקרי"

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

נתוני התחלואה במפרץ חיפה די דומים למטרופולינים אחרים שנבדקו: תל אביב וחדרה. כך דיווח הבוקר פרופ' בוריס פורטנוב, ראש צוות המחקר האפידמיולוגי המדאיג בעניין זיהום האוויר במפרץ חיפה והשלכותיו הבריאותיות על התושבים, לוועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ דודי אמסלם.

המחקר ביקש להתמקד בתוספת זיהום האוויר של התעשייה הפטרוכימית שפולטת חומרים מסרטנים ולכן הושוו הערים הללו, לחדרה שיש לה תחנת חשמל ותל אביב שיש בה תעשיה, כאמור לא נמצאה תחלואה עודפת ביחס לערים האחרות. עם זאת, בניתוח מרחבי של אזור המפרץ נמצאו "נקודות חמות", בהן יש מוקדי תחלואה עם ריכוז חולי סרטן גבוה מהממוצע.

"יכול להיות שגם בתל אביב ובחדרה יש נקודות חמות. לא בדקנו. איננו יכולים בשלב זה לפרסם דבר על מיקום הנקודות החמות, כי הדו"ח צריך לעבור בדיקה של ועדה מקצועית, והיא תחליט אם לפרסם. אנחנו לא מחליטים. מה שמצאנו בינתיים שיש קשר בין הנקודות החמות האלה למצב סביבתי. יש קשר סטטיסטי מובהק בין האזורים עם תחלואה גבוהה יחסית לגורמים סביבתיים".

פרופ' איתמר גרוטו, ממשרד הבריאות, הציג את הנתונים הרשמיים: "בערים חיפה, ירושלים, תל אביב ובאר שבע, מצאנו אזור קר בירושלים (תחלואה נמוכה) בהשוואה לממוצע הארצי. בתל אביב יש יותר תחלואה בשיעור של 8-10% ובחיפה עודף תחלואה של 15%. מדובר בעודף תחלואה של סרטן, אסטמה ומחלות לב. מדובר בדוחות של 3-4 שנים אחרונות. מסוף 2014 המסקנה היא שהממצא לגבי סרטן אינו מקרי. דוח הסרטן האחרון מראה עודף סרטן מובהק בחיפה לאורך שנים.

קרא עוד:
[postim]

שר הבריאות יעקב ליצמן, אמר כי ההתעניינות שלו באזור היא לא בגלל שהתפרסם המחקר שהוזמן על ידי בז"ן, "השר לאיכות הסביבה אבי גבאי הזמין אותי לסיור בחיפה שלוש פעמים בחצי שנה. "מישהו הזמין את המחקר הזה ומישהו הדליף. ידוע שהמצב בחיפה לא טוב. אנו יושבים על זה חודשים. אני לא אהסס גם לסגור מפעלים אם צריך. אני מתחייב לא להסתיר שום מידע. לא יהיה מצב סכנה של אזרחים. ודרך אגב, הזיהום בכיכר השבת יותר גרוע, ואין שם כמעט מה לעשות.

."אין שם מה לעשות". (אילוסטרציה: קובי גדעון-פלאש 90)

השר לאיכות הסביבה אבי גבאי התייחס לנתונים המדאיגים שנמצאו בקרב תושבי שכונת קרית חיים הצמודות למיכלים: "מחליפים למכלים יותר בטוחים והם יורחקו למרחק 800 מטר מהבתים במקום 50 מטר" הבטיח גבאי.

ח"כ דודי אמסלם יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "ועדת הפנים והגנת הסביבה מקבלת בסיפוק רב את הצהרת שרי הבריאות והגנת הסביבה שהם לוקחים אחריות מלאה על מחקר זיהום האוויר בחיפה, שכן תמוה שעד כה מימן את המחקר גורם כלכלי בעל אינטרסים", לדבריו "לב העניין הוא שהמדינה תיקח אחריות על המחקר כדי לוודא שהממצאים לא יהיו מוטים. מה שנעשה עד היום חסר תקדים. אמנם מדובר בצעדים קטנים, אבל שלא ננקטו בעבר. מכיוון שהמחקר לא הסתיים, ניתן להם להשלים את המחקר ובתחילת כנס הקיץ הוועדה תשמע נתונים מדויקים".

(אילוסטרציה ראשי: מארק ניימן – לע"מ)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture