רגע לפני החמקן: ה"ברקים" וה"רעמים" לא הולכים לעזוב

בחודשים הקרובים יחלו להגיע לארץ מטוסי ה"אדיר" (F-35I) אך גם מטוסי הקרב שהגיעו לפני עשורים, עודם פועלים ורלוונטיים מתמיד • 29 שנים עברו מאז נחת ה"ברק" (F-16C/D). שלושה עשורים אחרי, ה"ברק" שולט בשמיים ומהווה את הסד"כ הגדול ביותר במערך מטוסי הקרב • מטוסי ה"רעם" (F-15I) ה"מתקדמים" נחתו בבסיס חצרים כבר לפני 18 שנים. זה לא מונע מראש ענף מטוסים להצהיר: "ה'רעם' ימשיך להיות מטוס אסטרטגי ויוביל גם בתחום המשימות ואמצעי הנשק הייחודיים"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו

בבוקר שבט קריר אי שם בשנת תשמ"ז התחוללה "סופת ברקים" ראשונה מסוגה בשמי הארץ. הפעם, הבזקי האור הרגילים הוחלפו באש ובחום שיצאו ממנועי הסילון של מטוסי ה"ברק" (F-16C/D) הראשונים שהגיעו לארץ. 29 שנה עברו ו"סופות ברקים" ממש כאלה האירו את שמי הארץ לכל אורך השנים, כאשר ה"ברק" עודנו אחד ממטוסי הקרב המרכזיים בחיל.

מערך מטוסי ה"ברק" הוא הגדול ביותר מבין כל מערכי מטוסי הקרב של חיל-האוויר הישראלי, עם חמש טייסות קרב המפעילות אותו ופרוסות ברחבי הארץ. ישנם בחיל מטוסי "ברק" חד-מושביים ומטוסים דו-מושביים בהם יכולים לטוס טייס ונווט יחדיו.

מטוס ברק של טייסת הקרב הראשונהמטוס "ברק" של טייסת "הקרב הראשונה"

 

הרגעים הגדולים של ה"ברק"

שלושת המטוסים הראשונים נחתו בישראל בי' שבט תשמ"ז (9 בפברואר 1987), כשהם מוטסים על-ידי טייסים אמריקאים. הם נחתו בבסיס חיל-האוויר בצפון הארץ וקיבלו את השם העברי "ברק". הם מצוידים במנוע רב עוצמה, בעל דחף סטטי רב, מכ"ם חזק, תא טייס מתקדם בעל שני צגים רב תכליתיים (MFD) ומבנה חזק המאפשר כושר נשיאה מוגדל.

מרגע הגעתם, מטוסי ה"ברק" לקחו חלק נכבד בפעילותו של חיל-האוויר בלחימות בלבנון, ברצועת עזה ובשלל משימות הביטחון השוטף של החיל. פעולה מפורסמת עליה "חתום" המטוס, התרחשה בזמן מלחמת לבנון השנייה. ב-7 באוגוסט 2006, הפיל מטוס "ברק" את המזל"ט (מטוס זעיר ללא טייס) האיראני "אבאביל". לאחר שאותר על-ידי מערך ההגנה האווירית ויחידת הבקרה הצפונית, שיגר מטוס "ברק" שהוזנק ליירוט טיל אוויר-אוויר והפיל את המזל"ט מעל הים, בשטח לבנון.

מטוס ברק של טייסת העמקמטוס "ברק" של טייסת "העמק"

 

"ברק" – עד 120?

היות שגיל 29 אינו צעיר עבור מטוס קרב, מטוסי ה"ברק" (F-16C/D) עברו בשנים האחרונות "מתיחת פנים" – תהליך השבחה והארכת חיים שמטרתו להמשיך את שירותם המבצעי בשורות החיל לפחות עד שנת 2020.

בימים אלה עומלים המהנדסים של להק-הציוד על פיתוח ה"שיפוץ" הבא, שעתיד לצאת לפועל בסוף שנת 2017 ויאריך את חיי המטוס עד שנת 2030 לפחות, מה שאומר שנזכה לחגוג לו עוד 14 ימי הולדת לפחות.

ה"ברק" ממשיך להוכיח שגם בעידן הנוכחי, וגם בעידן מטוס ה"אדיר" (F-35) יכולותיו המבצעיות ישארו יתרון קריטי עבור חיל-האוויר.

עמוס לפידות בטקס נחיתת הברקמפקד חיל-האוויר בדימוס, אלוף במיל' עמוס לפידות, בטקס נחיתת ה"ברק" 
בבסיס רמת-דוד (ארכיון בטאון חיל-האוויר)

 

כ"א טבת תשנ"ח: עשרות אנשים מילאו את בסיס חצרים וחיכו בציפייה לנחיתתו של מטוס הקרב החדש והמתקדם שרכש חיל-האוויר – "רעם" (F-15I). לנוכח המציאות הביטחונית בימים שלאחר מלחמת המפרץ ועל רקע שאיפותיה של איראן להשגת נשק גרעיני, עלה הצורך במטוס קרב שיתאים למילניום החדש. לאחר בחינת מטוסים מדגמים שונים, הוחלט לרכוש את ה-F-15I Strike Eagle האמריקני שעבר שדרוג על-ידי מערכות ישראליות, כונה "רעם" ונקלט בטייסת ה"פטישים".

18 שנים לאחר נחיתתו של המטוס המתקדם בארץ, השאלה שבה גם לגבי מטוס ה"רעם", האם הוא עודנו המטוס האסטרטגי של החיל, גם לאחר שנות התבגרות רבות ורגע לפני נחיתת מטוס ה"אדיר" (F-35I)?

מטוס רעםהאם ה"רעם" עודנו המטוס האסטרטגי של החיל?

 

מרחיב את הגמישות של חיל האוויר

קליטת מטוסי ה"רעם" העצימה את הפער האיכותי שהיה קיים בין ישראל לבין מדינות ערב. עם הגעת המטוסים הם הפכו לחוד החנית של חיל-האוויר, לקחו חלק במבצעים רבים, מערכות שונות ומשימות מגוונות ונחשבים למטוסים האסטרטגיים של חיל-האוויר. "ה'רעם' הוא מטוס בעל הרבה כשירויות, יש לו יכולת נשיאה טובה ויכולת הטמעה", מפרט ראש ענף מטוסים בחיל-האוויר. "השילוב של היכולות הללו מאפשר לו להגיע לטווחים רחוקים, וככזה הוא מנוצל למשימות ייחודיות".

מטוסי ה"רעם" מרחיבים את הגמישות של חיל-האוויר ולוקחים חלק חשוב בשמירה על עליונות אווירית ובהגנת שמי המדינה. "ה'רעם' מותאם לכל האתגרים במזרח התיכון. הוא פלטפורמה אמינה ומוכחת, בעל גוף חזק ושני מנועים", מוסיף רע"ן מטוסים. "לא בכדי הוא ממשיך לטוס ולבצע משימות רבות גם אחרי 18 שנים. כמטוס שמפעילה רק טייסת אחת יש לו את כל יכולות הקצה שהיינו רוצים בכלי-טיס".

בשנים הקרובות: מכ"ם חדש ל"רעם"

כאמור, ה"רעם" נתפס כיום כמטוס איכותי העונה על צרכים רבים של הזרוע הארוכה של צה"ל. האם גם כאשר ינחת בארץ מטוס ה"אדיר", מטוס הקרב הרב-משימתי מהדור החמישי, ישמור ה"רעם" על מעמדו וייחודיותו?

"ה'רעם' ימשיך להיות מטוס אסטרטגי", קובע רע"ן מטוסים. "הוא מטוס בעל יכולות נשיאה טובות, והוא מוביל גם בתחום המשימות ואמצעי הנשק הייחודיים. צריך לזכור שייקח זמן עד שמטוס ה'אדיר' יקלוט את כל הכשירויות והנשקים".

יחד עם זאת, בעידן ה"אדיר" יעברו חלק ממשימותיו של ה"רעם" לטובת המטוס החדיש. לצד זאת, בחיל-האוויר ממשיכים לפתח את הפלטפורמה הוותיקה והיעילה: "בסופו של יום כשאנחנו רוצים להגיע עם מעט כלי-טיס והרבה חימוש למקום מרוחק – ה'רעם' מנצח", אמר רע"ן מטוסים. "לצד זאת, גילו של המטוס בהחלט דורש טיפול אחזקתי והחלפת רכיבים ואנו ממשיכים לשפר אותו בהיבטי מערכות האוויוניקה. כשלב ראשון יעשו פעולות אחזקה בעיקר בתחום התוכנה, ובהמשך אנו עובדים על החלפת המכ"ם. בשנים הקרובות המטוס הולך לקלוט יכולות משמעותיות גם בתחומי ההגנה וההתקפה".

מטוס רעם 2"בשנים הקרובות יקלוט המטוס יכולות הגנה והתקפה נוספות".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בתור קורא נאמן וקבוע, מה כאב ליבי בראותי כבלע את הקודש, כאשר ליד האירועים והגלריות מחצרות הקודש, מוצג כאן סרטון פרסום של שלטונות הרשע במיטבו!!! להסית בחורי ישראל לשמד ר"ל, כאשר דעת כל גדולי ישראל ללא יוצא מן הכלל היא שאיסור גמור ללכת לצבא, וסרטון זה הוא כוחי ועוצם ידי ממש ר"ל

לכבוד "בן תורה כואב" הסתכל חיובי איזה נפלאות הבורא יש בזה וד"ל.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture