שימוע ציבורי לבלימת הקטל בכבישים: "סכנה גדולה יותר מכל איום ביטחוני"

"אם מערכת הביטחון הייתה מודיעה שצריך להיערך ל-355 הרוגים בשנה מול אויבנו - מישהו היה מעלה על הדעת לקבל את זה?" תמה ח"כ כבל שפתח בדיונים אינטנסיביים למאבק בתאונות • מנכ"ל אור ירוק: בהשקעה של 320 מיליון שקל אפשר להציל חיים של 100 בני אדם כל שנה

כתבות נוספות בנושא:

אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
מזג אוויר סוער: גשם, שלג, סופות רעמים וקר מהרגיל • התחזית
מרהיב: נד מים תועד מול חופי הים בישראל - רגע לפני הגשם • צפו
ליד היישוב החרדי: ערבים פוגעים בארכיאולוגיה מימי בית ראשון

"זה הנושא הכי דרמטי בחיינו, אנשים נהרגים בדרכים בכמויות מטורפות וכאילו כלום, נדמה שאנחנו משלימים עם המצב הזה כאילו זה גזירת גורל" אמר יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל, שפתח בסדרת דיונים לבלימת הקטל בכבישים, במתכונת שימוע ציבורי בדומה לשימוע מתווה הגז.

"אני לא מקבל את זה – זה הכל בידיים שלנו. כולנו נדרשים להילחם בקטל בדרכים, כל הגורמים מלמטה למעלה, משרדי הממשלה, המשטרה וכולם נדרשים ליישר קו ולהסתער נגד הקטל הנוראי הזה", אמר היו"ר כבל.

הממשלה הציבה לעצמה יעד להורדת מספר ההרוגים בדרכים, אך למרבה הצער זו השנה השלישית ברציפות של גידול במספר ההרוגים. תוספת ההרוגים ב-2015 לעומת 2014 הייתה גדולה יותר מכל אירועי הטרור הקשים בתקופה האחרונה.

קרא עוד:
[postim]

כבל אמר כי "הסכנה בכבישים היא גדולה יותר מכל סכנה ביטחונית אחרת. כל האזורים בדרכים זה אזור אחד של מלחמה, שצריך להשקיע בו את כל המאמצים הנדרשים ועד שלא נבין זאת שום דבר לא יקרה. ניסיתי לדמיין בית קברות עם 355 קברים – זה בלתי נתפס. מישהו היה מוכן לקבל שבתוכנית עבודה של מערכת הביטחון יודיעו שהם נערכים ל-355 הרוגים מול אויבנו? מישהו היה מעלה על דעתו שהיינו מקבלים זאת? ועוד לא עסקנו בפצועים ובמעגל ההדף הכלכלי החברתי. לא מזמן היה פיגוע קשה ובאותו יום הייתה גם תאונה קשה מאוד, הפיגוע פתח את החדשות, תאונת הדרכים שגדעה משפחה מצאה עצמה כמעט בסוף המהדורה באזכור של שורה, זה היה הרגע שאמרתי לעצמי – לא עוד!".

.(אילוסטרציה: אבישג שאר־ישוב – פלאש 90)

מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבוהב, אמר כי משנת 2002 ועד 2012 הצליחה ישראל להוריד ב-47% את מספר ההרוגים, אך בשלוש השנים האחרונות המגמה השתנתה. הוא הציג תוכנית לפיה ניתן להציל את חייהם של 100 בני אדם בשנה, בהשקעה של 320 מיליון שקלים. הוא ציין כי ב-2015 נהרגו 90 בני אדם במוקדי הסיכון שכוללים 63 צמתים מסוכנים ו-215 קטעי כביש, והשקעה בטיפול בהם יכולה להוריד ב-50% את מספר הנפגעים, לפי עבודה של חברת נתיבי ישראל.

לדבריו, בשנת 2005 הממשלה החליטה להקצות 400 מיליון שקל בשנה למוקדי הסיכון, אף בפועל הקצתה רק מחצית מהסכום ולכן נעשתה רק חצי עבודה. הוא הוסיף כי גם תקציב המשטרה ונוכחותה בכבישים דוללה, ואמר כי צריך לרכוש עוד 00 ניידות בעלות של 60 מיליון שקלים וליישם את ההחלטה להציב 300 מצלמות ב-700 קילומטר כבישים.

יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה, שמעון סודאי, אמר כי הדבר הכי חשוב שצריך לטפל בו זה הגורם האנושי. "אין נהג מסוכן, יש נהג שלא מודע לסכנות וצריך לטפל בנושא החינוך", אמר. הוא אף קרא להחזיר לסדר היום הציבורי את נושא מאגר פסולי הנהיגה. מנכ"ל איגוד המוסכים, אריה אשד, הוסיף כי בישראל אין חקר עומק של תאונות דרכים, וציין כי רק 0.2% מהתאונות, לפי הלמ"ס, נגרמו מכשל טכני בעוד ב-OECD מדובר על 10% מהתאונות, כשלדבריו הסיבה היא שהדבר לא נחקר לעומק. עוד הוא ציין כי הטיפול במוסכים פירטיים גורם לתאונות ולהרוגים, בשל הכשלים הבטיחותיים. היו"ר כבל ציין כי הדיון בשיתוף הארגונים האזרחיים יימשך בשבוע הבא וסיכם: "אני נחוש לשים את הנושא על סדר היום ולטפל בו – זו משימה לאומית".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture