בגלל הפורעים הערבים: בית העלמין היהודי בחגור נעקר בחשאי

תושבי חגור נאלצו לפנות את קברי יקיריהם ובני משפחותיהם מבית העלמין המקומי בעקבות סדרת מקרים של השחתת מצבות ומעשי ונדליזם מצד תושבי ג'לג'וליה הסמוכה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מושב חגור ממוקם בין ראש-העין לג'לג'וליה, ומשתייך למועצה האזורית דרום השרון. הוא הוקם ב-1949 בידי קבוצה מוותיקי גדוד 9 של הפלמ"ח, רובם יוצאי בולגריה וטורקיה. שמו לקוח מהפסוק בתהלים, "חגור חרבך על ירך גיבור הודך והדרך".

ישי פרידמן, כתב מקור ראשון, מתאר כיצד נראה בית הקברות כיום. :פגר של בהמה ממתין לנו בפתח בית הקברות של המושב ירחיב. שמש אוגוסט קופחת מעל, והסירחון בלתי נסבל. הלאה משם אנחנו מגיעים לפינה שנראית כמו מזבלה עירונית: חלקת הכוהנים של בית העלמין. כיסאות שבורים, שקיות אשפה, חומרי בניין, בקבוקי בירה ועיתונים בערבית מציפים את המקום".

בהיעדר יכולת כלכלית להציב שמירה על הקברים, הפכו האתרים האלה לכר נרחב לעבריינות וונדליזם. הרס מצבות, גנבת לוחות נחושת ופרוז'קטורים, חבלה בארונות חשמל, עקירת שערי מתכת וחיתוך צינורות מים הם דבר שבשגרה, לצד השלכת אשפה לתחומי בתי הקברות. לדברי תושבים בחגור, פעם נמצא ראש של עגל על אחת המצבות.

הפתרון שמצאו אנשי חגור לתופעה הוא מצמרר. בשקט-בשקט, בלי לעורר מהומות או מחאות, במשך למעלה מעשור הם העבירו את קברי יקיריהם מאדמות בית העלמין הישן לבית העלמין החדש של היישוב. הם עשו זאת באופן פרטני, על חשבונם. "מזלזלים בנו, ומזלזלים בבית הקברות", אומר אחד התושבים.

בשיחה עם מקור ראשון הוסיף: "בסופו של דבר העברנו את הקברים כי תושבים פחדו. הפחד ניצח. היו מציקים לאנשים שבאו לבתי העלמין לאזכרות. הגשנו אינסוף תלונות על הוונדליזם שמתחולל שם. פעמיים שברו לנו את כל בית הקברות. קשה להבין איך זה קורה במדינה שלנו בשנת 2016, אבל זו עובדה".

באדמת בית העלמין הישן בחגור אפשר היום לראות את הבורות הפעורים, זכר לקברים שהיו ואינם, ואת שברי המצבות הפזורים סביב. כעשרים גופות הוצאו מכאן. רק כמה קברים בודדים, שלחלקם אין דורש, נותרו בבית העלמין. אנשי חגור לא ששים לדבר על הפרשה, אבל גם לא חושבים שהייתה להם ברירה אחרת.

תושב חגור, דוד כהן סיפר: "מהבנתי את המציאות, אם לא היינו פועלים בעצמנו, דבר לא היה נעשה. אם היינו מבקשים קרקע חלופית זה היה לוקח שנים. קיבלנו אישור מהרבנות הראשית להעביר את הקברים. הנימוק המרכזי להיתר היה פיקוח נפש. הפשרנו חלקת קרקע, יחד עם הרב המקומי הקפנו את האתר שבע פעמים, וקידשנו את בית העלמין החדש לפי ההלכה. היה קשה להתרגל, אבל במשך הזמן כל משפחה העבירה לשם את יקיריה".

אבל בחגור יש גם מי שסבורים שהעתקת בית העלמין היא קיפול של דגל. הביקורת נאמרת בזהירות, בעילום שם מפאת הרגישות, אך מבטאת כאב רב. "אוהבים לדבר על דו-קיום בינינו לג'לג'וליה, אבל כמו שאין דו-קיום למתים בבית הקברות, כך גם אצל החיים", אומר אחד מתושבי חגור. "אין שום אכיפה כלפי העבריינות שיוצאת מתוך ג'לג'וליה, ואף אחד לא רוצה ליישם שם את החוק. כשיש ירי בחתונות והקליעים מגיעים לכאן ונוחתים בתוך הבתים, כשהרמקולים של המסגדים בשכונות הדרומיות מרעישים בכוונת מכוון, כשיש כאן במושב פריצות – אי אפשר לא לראות את המאבק. והעתקת בית העלמין היא בחירה של תושבי חגור, במאבק הזה, לסגת מהשטח בשביל קצת שקט".

מיכאל אלהרר, יו"ר הוועד המוניציפלי בחגור, סבור שהפרשה לא מעניינת איש במשרדי הממשלה וברשויות האכיפה. "באנו לוועדת הגבולות במשרד הפנים והתרענו שיש לנו בית עלמין שסובל מהתנכלויות, אבל לא קיבלנו שום עזרה. המדינה לא סופרת את המושבים, כי היום הם לא כוח אלקטורלי. זה רק כוח מטריד, משהו שמפריע".

מהרבנות הראשית לישראל נמסר בתגובה: "האישור ההלכתי להעתקת בית העלמין ביישוב חגור ניתן לפני כמה שנים, בתקופת כהונתו של הראשון לציון הגר"ש עמאר. האישור ניתן באופן אישי, ולא באמצעות ועדת כבוד המת (קבורה) שעל יד מועצת הרבנות הראשית לישראל".

ממשטרת ישראל נמסר: "לאחר בדיקה עולה כי בשנה האחרונה הוגשה תלונה אחת בגין פגיעה בבתי הקברות האמורים. התלונה טופלה חקירתית. ברצוננו להדגיש שאבטחת בתי הקברות היא באחריות הגורמים המקצועיים העוסקים בתחזוק המקום".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הם היו צריכים להתלונן ש"נערי גבעות" מיהודה ושומרון עושים אצלם מסיבות והמשטרה והיס"מ היו מטפלים בעניין כמו שצריך.

מרדכי. למה לשנוא ככה יהודים?מהזה? הם גם יהודים…. אולע לפי השקפתך דרכם לא צודקת.. אבל עדין ראויים לכבוד….למה זה נראה ה ישמור שאתה מעדיף ערבים על פניהם. השם ירחם

מרדכי. סליחה נראה לי לא הבנתי נכון.. התכוונת שרק יגידו שנערי הגבעות עושין מסיבות ואז בוודאי המדינה תהיה שם. ותפקח..

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture