דמות המפתח ליד טראמפ: חתנו היהודי ג'ארד קושנר • פרופיל

הבת הגיורת והחתן היהודי, כבר חברים בצוות המעבר של הנשיא האמריקאי הנבחר • לא ברור אם ימונה לראש הסגל אך הוא ימשיך להיות האיש הקרוב ביותר לחותנו • פרופיל מיוחד על היהודי החזק בעולם

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מאז נבחר דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית, יש מי שמנסה להפחיד ולהזכיר כי קבוצות אנטישמיות כאלו ואחרות תמכו במועמדותו. טראמפ אומנם נמנע תקופה ארוכה מהתנערות מהם ומעמדותיהם, אך מצד שני, הוא עצמו אינו שונא יהודים. עובדה: את המיעוטים שהוא אינו מחבב, ידע כיצד לתקוף בלי להסס. המקסיקנים והמוסלמים היו ברשימה השחורה. היהודים לא.

יש מי שממהר לדווח על כל אירוע של ריסוס צלב קרס בארצות הברית, תוך התעלמות מוחלטת מהעובדה הפשוטה: האנטישמיות בארה"ב מרימה את ראשה בשנים האחרונות ומספר התקריות נגד יהודים נמצאות בעליה, בלי כל קשר לבחירתו של טראמפ לנשיאות. דווקא על הקשר המשפחתי של טראמפ ליהודים, מעדיפים תומכי קלינטון בתקשורת שלא לספר לכם.

ביתו של טראמפ, איוונקה, שהתגיירה והפכה ליעל קושנר – טראמפ, הייתה מוכרת לכל אורך הקמפיין, הן כאשר נאמה באירועי בחירות, כך לדוגמה הציגה את אביה כאשר קיבל את מועמדות המפלגה הרפובליקנית, והן כאשר הותקפה אישית על ידי תומכי קלינטון שקראו להחרים את מותג התכשיטים שלה הנושא את שמה. בעלה של יעל, ג'ארד, נשאר במרבית הזמן מאחורי אור הזרקורים.

רק כאשר יום הבחירות התקרב, התחילו להזכיר שמו של קושנר כאיש סודו של טראמפ, כמי שבמידה רבה היה אדריכל הקמפיין, כמי שעזר לטראמפ לחשב צעדים ולכוון לקהלים ונושאים מסוימים וכמי שהדריך אותו בדיוק כיצד להתחבב על ישראל והישראלים. על פי חלק מהדיווחים, הוא האיש ששלח את טראמפ להצהיר על העברת שגרירות ארה"ב לירושלים. הבטחה, שספק רב אם תמומש.

בדיווח שפורסם לפני כמה שבועות אף סופר שקושנר ואיוונקה עוברים על מסריו של המועמד הרפובליקני בטרם הוא מעלה אותם לרשתות החברתיות. לפי הידיעה, רוב הציוצים השערורייתיים או פוגעניים של הנשיא הנבחר צוייצו במהלך השבת או החגים היהודיים. בשעות בהם הזוג היה פעיל, הם דאגו לרסן את ראש המשפחה.

הסוד נחשף: מדוע הציוצים המביכים של טראמפ מתפרסמים בשבת?

ביום שישי, הוא מינה שלושה מילדיו — איוונקה, דונלד ג'וניור ואריק — וגם את חתנו, ג'ארד קושניר, לחברים בצוות המעבר לבית הלבן. למינויו של קושנר השפעה אדירה של טראמפ, שכן, בניגוד לנשיאים חדשים אחרים, טראמפ ייכנס לחדר הסגלגל בלי שום ניסיון ציבורי, בלי אג'נדה פוליטית ברורה ובלי קלסר עמוס בהצעות פוליטיות. לכן, המועמדים למשרות מפתח בבית הלבן, כמו ראש הסגל או שר החוץ או ההגנה, עשויות להיות בעלות השפעה יוצאת דופן.

בינתיים יש המדברים על כך שקושנר ימונה לראש הסגל. צעד שלא נראה כי ייצא לפועל בשל העובדה שהדבר ייאלץ אותו להיפרד מאימפריית הנדל"ן שלו. בנוסף, בארה"ב מזכירים את הבעייתיות של צעד שכזה מבחינה חוקית. משנת 67 ישנה החלטה שלא מאפשרת לאנשי ממשל בכירים למנות אנשי צוות מקרב בני המשפחה שלהם. "אם יחליט טראמפ לתת לקושנר תפקיד. זה יכול מהר מאוד להגיע לבית המשפט".

מי אתה ג'ארד קושנר?

הסבא, ניצול שואה מבלארוס, הגיע לארצות הברית, התחיל לעבוד כפועל בניין עד שחושיו העסקיים הביאו אותו להפוך לקבלן עצמאי, משם עבר להשקעות נדל"ן. בנו צ'ארלס, ירש אותו והפך את חברת הנדל"ן למצליחה עוד יותר. על פי הדיווחים, משפחת קושנר ניהלה אורח חיים דתי וקושנר האב היה אחד התורמים הגדולים של הקהילה בניו ג׳רזי. הוא הקים ישיבה אורתודוקסית תיכונית, בית ספר לעברית ותרם לשלל בתי כנסת ומוסדות.

עד להתרסקות. קושנר האב הודה בחקירתו כי תרם תרומות אסורות לקמפיין פוליטי ונשלח לכלא. ג'ארד, סטודנט צעיר בן 23, הפך באחת למנהל אימפריית הנדל"ן המשפחתית. ג'ארד, שגדל עם אחיו בניו ג'רזי למד בישיבה והמשיך ללימודים באוניברסיטת בהארוורד, התחיל לנהל את העסק המשפחתי. חבריו מספרים שגם לפני שאביו נכנס לכלא ג׳ארד לקח חלק בעסק המשפחתי. מכר של קושנר מספר שאביו נהג לתת לו להתעדכן בדוחות העסקיים לאורך שנים וגם כסטודנט כשכולם יצאו לבלות, הוא חיפש השקעות נדל״ן סביב האוניברסיטה.

קבוצת קושנר נמצאת כיום בבעלות ג׳ארד, אחיותיו ואחיו. הצעיר המבריק מיהר לקדם את הקבוצה המשגשגת של אביו. בין השאר משקיע גם בחברות ונכסים בישראל. בשנת 2007, התפרסם קושנר הצעיר בזכות עסקה אותו הוביל, לרכישת בניין משרדים בשדרה החמישית 666 בניו יורק תמורת 1.8 מיליארד דולר. זו הייתה הרכישה הגדולה ביותר עד אז של בניין בארצות הברית.

אחת העיסקאות המעניינות שעשה ג'ארד, הייתה לפני 10 שנים, בימים שבהם עסקי העיתונות מתחילים לאבד מיוקרתם הוא מחליט לרכוש, במחיר של 10 מיליון דולר את עיתון ה׳אובסרבר׳. בסביבתו של ג׳ארד מספרים עד היום שהעיתון הוא העסק שמרתק את ג׳ארד יותר, עם תחלופה גבוהה של עורכים ועובדים ומעורבות גם בתכנים. על הזיקה לתקשורת שמענו גם לקראת סוף הקמפיין של טראמפ, כשדובר על גוף תקשורתי שמעודד אותו קושנר לפתוח במידה ולא יזכה לתפקיד הנשיאותי.

בהמשך התחתן עם יעל טראמפ. לג׳ארד ואיוונקה יש היום 3 ילדים והם מנהלים אורח חיים מסורתי, שומרים שבת ואוכלים כשר. "הייתי בשלנית איומה" היא מספרת. "תמיד אהבתי לארח ולהזמין אנשים הביתה, אבל בדרך כלל הזמנתי אוכל. כשהתחתנתי עם ג׳ארד, החלטתי שזה משהו שאני רוצה ללמוד לעשות ולהקפיד על סעודות שבת".

גם אם ימונה לתפקיד ראש הסגל, גם אם לא, ובינתיים נראה כי לא ימונה כלל לתפקיד רשמי בממשלה של חמיו, מקורב לנשיא הבא הוא תמיד יישאר. טראמפ הצהיר בעבר כי הוא מתייעץ עימו רבות, וימשיך לעשות זאת.

לאחר ניצחון טראמפ: קריאה לרפורמים להגר ולהשפיע בישראל

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture