קק"ל נרשמה בעל כורחה כחברה לתועלת הציבור

בעקבות הכרעת היועץ המשפטי לממשלה, בדבר סיווגה של קק"ל כחברה לתועלת הציבור נרשמה קק"ל בפנקס החברות לתועלת הציבור ללא הסכמתה • ​שרת המשפטים: היום לראשונה, קק"ל שזה עשרות שנים מקבלת מיליארדים מכספי הציבור לא תוכל להתנהל עוד במחשכים ותחויב במנהל כספים תקין ונקי"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בעקבות הכרעת היועץ המשפטי לממשלה, בדבר סיווגה של קק"ל כחברה לתועלת הציבור (חל"צ) כמשמעותה בחוק החברות, נרשמה חברת הקרן הקיימת לישראל (קק"ל) בפנקס החברות לתועלת הציבור ללא הסכמתה. הרישום נעשה במסגרת המדיניות של שרת המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה לקדם שקיפות וביקורת על גופים שלציבור יש אינטרס בהם. ​

​שרת המשפטים: ״היום לראשונה, קק"ל שזה עשרות שנים מחזיקה ומפעילה סמכויות שחלקן סמכויות שלטוניות מובהקות ומקבלת מיליארדים מכספי הציבור לא תוכל להתנהל עוד במחשכים ותחויב במנהל כספים תקין ונקי. קק״ל מעתה תפעל תחת עינה הפקוחה של הביקורת הציבורית ובשקיפות, כפי שהיה ראוי ונכון שיקרה לפני שנים רבות״.

עקב רישומה של קק"ל כחברה לתועלת הציבור יחולו עליה, בנוסף להוראות החלות על כל החברות, שורה של הוראות שנקבעו בחוק החברות ונועדו להסדיר את פעילותן של חברות לתועלת הציבור.

מדובר בהוראות מיוחדות הנוגעות להתנהלותה של החברה והתנהלות מוסדותיה. סיווג כחברה לתועלת הציבור מגביר את השקיפות בפעילותה של החברה. מרגע הרישום תהיה קק"ל מחויבת להגיש דוחות שנתיים שיעמדו לעיון הציבור ותהיה כפופה לפיקוח מצד רשם ההקדשות.

סטנדרט ההתנהלות הגבוה בו נדרשת חברה לתועלת הציבור לעמוד, נובע מהאינטרס הציבורי הכרוך בפעילותה. חברה לתועלת הציבור פועלת לטובת הציבור ועושה, במקרים רבים, שימוש בכספי ציבור- הטבות מס, תרומות מהציבור, וכספים המוזרמים מהממשלה.

על חברות לתועלת הציבור הוחלו מנגנונים מיוחדים אשר נועדו לפתור את קשיים המתעוררים לעיתים, נוכח האופי המיוחד של חברות אלה, ואשר נובעים מהאינטרסים השונים בין בעלי המניות לבין ההנהלה, ובין ההנהלה לבין ציבור התורמים לחברה וציבור הנהנים משירותיה. בשל האינטרסים השונים כאמור, אין די במנגנוני פיקוח פנימיים על התנהלות החברה וקיים אינטרס ציבורי חשוב בהכפפתה לפיקוח חיצוני.

קק"ל היא חברה שלה תקציב עתק המבוססים על כספי ציבור – בין מתרומות ישירות ובין מכספים שהגיעו ומגיעים מהעברת זכויות בקרקעות שבבעלות קק"ל, והיא מבצעת תפקידים ציבוריים חשובים בהיקף כספי עצום. על אף זאת, כמעט לא הוחל עליה פיקוח חיצוני – לא פיקוח רגולטורי ולא ציבורי, זאת גם בשל היעדר השקיפות של דוחות החברה.

מטעמים אלה, בתקופה האחרונה, פעל היועץ המשפטי לממשלה, באמצעות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי-פיסקאלי) ורשם ההקדשות לרישומה של קק"ל בפנקס החברות לתועלת הציבור.

הפיכתה של קק"ל לחל"צ הוא אירוע משמעותי וקיצוני עבור הקרן, לפיכך, שרת המשפטים הסכימה לקבל את המלצת המשנה הפיסקלי, אבי ליכט, לקבוע למוסדות הלאומיים תקנות ובהן התאמות מסוימות למוסדות הלאומיים הנובעים ממאפייניהם המיוחדים ושיאפשרו את תקופת המעבר אל המציאות החדשה של הפיכתה לחברה לתועלת הציבור.

ההתאמות מתייחסות למספר היבטים. כך, המוסדות הלאומיים לא יחויבו לציין דבר היותם חברות לתועלת הציבור לצד שמם, שמותיהם של תורמים למוסדות הלאומיים לא יועמדו לעיון הציבור כדי למנוע פגיעה בתורמים בחו"ל, והמוסדות הלאומיים יהיו רשאים לשלם גמול והחזר ההוצאות מוגדל ליו"ר הדירקטוריון בלבד בהתקיימות תנאים מסוימים. ההוראות הנוגעות לחברות לתועלת הציבור לא יחולו על מוסדות לאומיים בתקופה שטרם רישומם. כמו כן נקבעה הוראות מעבר קצרה לגבי שכרם של נושאי המשרה הנוכחיים בקק"ל.

ההתאמות יעוגנו בתקנות באישור ועדת החוקה של הכנסת.

חיפושים ביער ירושלים אחר הבחור אהרן סופר. צילום חדשות 24 (11)

תיקון 25 לחוק החברות והחלתו על קק"ל

נציין כי, כלי הפיקוח של רשם ההקדשות ביחס לחברות לתועלת הציבור השתכללו בתיקון 25 לחוק החברות שאושר בסוף המושב האחרון של הכנסת. תיקון זה חיזק את הבקרה ואת השקיפות ביחס לחברות לתועלת הציבור. הסדרים דומים נקבעו גם לגבי עמותות שבהן קיימת בעיית נציג דומה.

התיקון גובש על מנת לענות על צרכים שהתעוררו במסגרת העבודה השוטפת של רשם הקדשות ורשם העמותות. התיקון אושר לאחר דיונים מעמיקים שנערכו בוועדת חוקה בכנסת בהשתתפות נציגים רבים של המגזר השלישי וגורמים נוספים המעורים בפעילות מגזר זה.

במסגרת התיקון, חודדו הכללים החלים על חברות לתועלת הציבור ועל עמותות, הובהר תפקידה של ועדת הביקורת ומערך היחסים בינה לבין המבקר הפנימי, וחודדו הסדרי העיון והפרסום בחומרים שמצויים בידי רשם ההקדשות או רשם העמותות. כן עוגן תפקידה של רשות התאגידים במתן מידע והנחיות לעמותות וחברות לתועלת הציבור, כדי לסייע להן בניהול ענייניהן.

בנוסף, התיקון הסדיר את הליך הפיקוח והבקרה של חברות לתועלת הציבור ועל עמותות, לרבות בהיבטים של כשירות המפקחים מקרב עובדי הרשם ושל בודקים חיצוניים ואת סמכויותיהם.

בעקבות התיקון, שתחילתו תהיה מיום 06.02.15, ניתן יהיה להסמיך מפקחים מקרב עובדי רשות התאגידים לשם פיקוח על ביצוע הוראות החוק החלות על חברות לתועלת הציבור ועל עמותות. על המפקחים יחולו תנאי כשירות ואיסור ניגוד עניינים, והם יידרשו לעבור הכשרה מתאימה.

סמכויות הפיקוח מאפשרות לעובדי רשות התאגידים להגיע פיסית למשרדי החברה לתועלת הציבור או העמותה ולהתרשם מפעילותה. זאת בנוסף לבדיקה מרחוק שמבוצעת אף כיום בנוגע לדיווחים שנמסרים לרשמים.

החוק קבע איזונים ביחס להפעלת סמכויות הפיקוח. אלה נקבעו מתוך הבנה שמדובר בגופי המגזר השלישי שתחומי פעילותם מגוונים ורגישים וכך גם קהל המתנדבים ומקבלי השירותים מהם. לכן, לדוגמא, החוק הגביל פעילות המפקחים שתעשה רק ולפי תכנית פיקוח שאישר הרשם.

בנוסף, החוק קבע הוראות לשם הסדרת פעילות הבודקים החיצוניים, בד"כ עו"ד ורואי חשבון הפועלים אף כיום מטעם רשות התאגידים, לרבות הגבלת סמכויותיהם ושיקול דעתם. כך, לדוגמא, רשימת העניינים שהם יוסמכו לבדוק תיקבע ברשימה שתפורסם לציבור מראש, הוטלה עליהם חובה בדין לשמור כל מידע בסוד ולהבטיח שלא יזלוג החוצה שום פרט מהביקורת שלהם והוחלו עליהם הוראות חוק העונשין החלות על עובדי ציבור.

על מנת לחזק את הפיקוח והביקורת הפנימית בגופי המגזר השלישי חודדו והורחבו סמכויות ועדות הביקורת, והוחלה חובה למנות מבקר פנימי גם על עמותות שמחזורן עולה על עשרה מיליון שקלים. זאת, בדומה לחובה החלה על חברות דומות לתועלת הציבור.

כדי להגביר את השקיפות והפיקוח הציבורי עוגנו וחוזקו ההסדרים הנוהגים לעניין עיון בתיקי עמותות וחברות לתועלת הציבור. ההסדרים החדשים אשר נקבעו בתיקון 25 יחולו גם הם על קק"ל ויספקו כלים נוספים להבטחת התנהלותה התקינה לקידום מיטבי של מטרותיה החשובות לטובת כלל הציבור.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture