עָשָׂה שִׁבְעִים תִּקּוּנִים • התכנית החדשנית העשויה לשנות את פני ההילולא במירון

אחד מעולי מירון הקבועים, הנדסאי בהכשרתו, נקט ביוזמה אישית ושרטט תכנית חדשה שאמורה לפתור לחלוטין את נושא הצפיפות בכניסה לציון הרשב"י • התכנית נשלחה לגורמי המקצוע המתעסקים בנושא מירון, וקיבלה במה נרחבת בעיתון 'המודיע', מתוך תקווה להביא לפתרון מוסכם בנושא זה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הצפיפות, הדוחק הרב וחוסר הסדר בל"ג בעומר במירון, הם נושאים בעייתיים וידועים לכל, בכל שנה ושנה נדחפים מאות אלפי העולים לציון הרשב"י הקדוש בתוך המתחם ומחוצה לו, כשהתפילה וההשתטחות על הציון עצמו גובלות לפעמים בפיקוח נפש של ממש.

בימים אלו, לאחר האסון הנורא שהתרחש בהלוויית פוסק הדור מרן הגאון רבי שמואל הלוי וואזנר זצוק"ל, בו נהרגו שתי נפשות יקרות ונפצעו עשרות רבות של מלווים, מקבל נושא הצפיפות והדוחק ממד חדש ומשמעותי ביותר. צפיפות אינה רק אי נוחות, צפיפות יתר מסכנת חיים ועלולה להסתיים בטרגדיה מחרידה.

אחד העולים למירון בכל שנה ושנה, יהודי יקר העוסק לפרנסתו במקצוע ההנדסאות, שרטט תכנית מעניינת יחד עם עוד גורמי מקצוע בתחום, כאשר לדבריו הצעתו המהפכנית אמורה לפתור לחלוטין את נושא הצפיפות בכניסה לציון הרשב"י במירון.

לדבריו, הוא קרא את הפרסומים שבמשטרה ובמרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים החליטו השנה שלא לקחת סיכונים מיותרים בכל מה שקשור להגעה מסודרת לציון הרשב"י במירון, והם מוכנים לעשות הרבה מאד בכדי למנוע פגיעות בנפש – לכן הוא חושב שהתוכנית החדשה שלו היא בדיוק במקום. התוכנית נשלחה גם לגורמי המקצוע המתעסקים בתחום, והעיכוב כעת הוא רק תקציבי.

התכנית המהפכנית זכתה לבמה נרחבת בעיתון 'המודיע', שם הוצגה בפירוט ובכישרון רב על ידי העיתונאי יעקב רייניץ, המלווה את סוגיית מירון כבר שנים רבות ונחשב כאחד מברי הסמכא הגדולים בעיתונות החרדית בתחום המורכב מאוד מעשית, טכנית וגם פוליטית. רשות הדיבור מכאן ואילך נתונה לו:

הרעיון החדש מציג זווית חדשה לכניסה לציון והוא כוללת שינוי משמעותי מדרכי הגישה המקובלים עד היום. פשוט חשיבה מחודשת על כל נושא ההגעה לציון. "לא כל תכנית שהתאימה לפני מאות שנים, רלוונטית גם לימינו שב"ה זוכים שמאות אלפים פוקדים את הציון הקדוש בל"ג בעומר", דברי המהנדס היצירתי.

מסלול מסודר של רבע שעה

לפי התכנית החדשה, החצר בציון הרשב"י תשמש אך ורק לריקודים. דלת הכניסה הראשית לציון, תינעל למשך כל ל"ג בעומר. הכניסה לציון תתבצע רק מסביב וזאת על ידי בניית במה ענקית בצד מזרח של מבנה הציון. בכל שנה בל"ג בעומר בונים ב'הכנסת אורחים מירון' במה אחת, לפי התוכנית הנוכחית תיווסף קומה נוספת לבמה, כפי שיפורט.

בתרשים המצורף ניתן לראות את פרטי התוכנית המוצעת: מיד עם סיום דרך מהדרין ממשיכים ישר לכיוון הכנסת אורחים, שם יבנה גרם מדרגות מרשים בגובה שתי במות עליו יעלו ההמונים ובסיומו יפנו ימינה ויצעדו לאורך המסלול (ראה תרשימים) עד לשער האפור בצד ימין, שהוא הכניסה לשטיבלאך הקיימים כיום מאחורי הציון.

1הדמיית המראה הכללי של הבניין לפי התוכנית החדשה

האנשים ייכנסו לשטיבל וייצאו מהצד השני היישר לתוככי ציון הרשב"י דרך הדלת שם ממוקם כיום עמוד התפילה הקבוע של השליח ציבור. בתוך הציון ייבנו גדרות מתוחמים שביניהם יצעדו האנשים, ויאפשרו להם לעמוד כדקה ליד הציון הקדוש ומשם ימשיכו במסלול היציאה דרך הדלת הקבועה שממוקמת במובאת הכניסה הראשית לציון (ראו תרשים) וכשיצאו החוצה ירדו בגרם המדרגות הקבועות חזרה למטה.

2תחילת המסלול לאחר סיום העלייה בגרם המדרגות
 3הכניסה לשטיבלאך ומשם ישירות לציון

מדובר במהפך של ממש, שכן לפי הצפי של המהנדס ששרטט את התכנית, המסלול כולו אמור לקחת בין 15 ל-20 דקות בלבד, תלוי בעומס, ללא צורך בדחיפות מיותרות. כל מי שיעלה במדרגות יתחיל לומר תהילים וכשיגיע לציון יאפשרו לו להתפלל במנוחה במשך כדקה. מי שירצה להתפלל יותר זמן, יוכל לפנות לצד שמאל לכיוון מערת רבי אלעזר.

4המסלול בתוך הציון עצמו

בכדי להתגבר על תקלות צפויות, לכל אורך המסלול הוצבו גדרות שבתוכן יעמדו מאבטחים שישמרו על הסדר בקרב הציבור הקדוש. כמו כן, מיד בסיום העלייה לגרם המדרגות, בצד ימין, יוקם חפ"ק מיוחד של כוחות ההצלה (נראה בתרשים) שיתנו מענה מידי לכל קריאה.

מדובר, כאמור, בתכנית מהפכנית שנשלחה גם לשאר גורמי המקצוע המתעסקים במירון, מתוך תקווה שיצא מכך פתרון ראוי לכלל הציבור הקדוש הפוקד את הציון הקדוש.

5היציאה מבניין הציון

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

0 תגובות

  1. לענ"ד זה ממש לא נקרא קפנדריא כי הרי נכנסים ע"מ להתפלל שם. קפנדריא הכוונה כשהוא רוצה לקצר בדרכו. ואף אחד אינו רואה לנכון לקצר את דרכו דרך המערה וודאי לא ביום ל"ג בעומר…

  2. בס"ד
    לפני שנתיים אחרי ל"ג בעומר בקשו בעתון המודיע מהקהל הצעות לשפר את הגישה למירון .אני כתבתי תוכנית אבל כנראה שאספו את המכתבים וזרקו אותם לפח.

  3. למגיב הראשון מה ההלכה כמה זמן צריך להתפלל כדי שלא יהיה קפנדריא וחוצמזה מי שרוצה לקצר את הדרך שישאר בחוץ כי יוצאים לאותו צד בהבדל של 2 מ'

  4. "כל מי שיעלה במדרגות יתחיל לומר תהילים וכשיגיע לציון יאפשרו לו להתפלל במנוחה במשך כדקה. מי שירצה להתפלל יותר זמן, יוכל לפנות לצד שמאל לכיוון מערת רבי אלעזר."

    ציטוט מתוך הכתבה.

  5. אין ספק שחשוב מאוד לפתור את הצפיפות והסכנה הקיימת בתוך הציון במשך יום ל"ג בעומר,
    אך אם נתבונן היטב אנו נראה שהקושי לציבור הרחב היה בשנה שעברה במוצאי ל"ג בעומר בעת רצונם להעלות לאוטובוסים, יותר מהצפיפות בציון.
    ולעניות דעתי אחד הגורמים העיקריים לבלגן שנוצר סביב זה הוא מפני שחסידות תולדות אהרן מסיימים את המעמד הרם והנשגב שלהם בשעה 8:30 בערב והם יורדים לכיוון היציאה מהמושב ומשום מה המשטרה מאשרת להם בלבד שהאוטובוסים יחכו להם בכניסה לשער ט' וכך עומדת שיירה שלימה של אוטובוסים הגורמת לפקקים אדירים ומעכבת את האוטובוסים הריקים להגיע ולעלות נוסעים ומכל זה נוצרת האנדרלמוסיה הנוראית.
    ומכאן ראוי לפנות למפקד המשטרה האחראי על מבצע ל"ג בעומר שיתנה עם חסידות תולדות אהרן שהעליה לאוטובוסים בצורה שהם רוצים יתקיים רק לאחר 11 בלילה כאשר יורד כל הלחץ או במקביל שהאוטובוסים שלהם יחנו בחניונים כמו כולם.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture