בג"ץ המסתננים: תגובות מעורבות בימין, דממה במרכז ואכזבה בשמאל

נתניהו: "פסק הדין יילמד והמדינה תפעל ליישמו" • השר ארדן: בג"ץ שם עצמו כ'מחוקק על'; לא נותרה שום ברירה אלא לחוקק את 'פסקת ההתגברות' שתאפשר לכנסת לשמור על מעמדה כגוף המחוקק • יו"ר מרצ גלאון: "שום דבר לא יכול להכשיר מוסרית כליאה של אנשים בלי משפט"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בניגוד לפסיקות הקודמות של בג"ץ בעניין 'חוק המסתננים', שהיו ברורות וחד-משמעיות נגד החוק החדש, הפסיקה החדשה שניתנה היום הותירה את המערכת הפוליטית מבולבלת.

מצד אחד, לראשונה הותירו השופטים על כנם את רוב סעיפי החוק, כך שמדובר בניצחון לימין ולליכוד, אשר הובילו את החוק על גרסאותיו השונות. לעומת זאת, הסעיף אותו פסל בג"ץ – הגבלת משך זמן השהייה במתקן 'חולות' מ-20 חודשים לשנה אחת בלבד, הוא החלק העיקרי שבחוק ולאחר פסילתו אמורים להשתחרר כ-1,200 מתוך 1,700 המוחזקים ב'חולות' – כ-70% מהמסתננים.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מיהר להביע את שביעות רצונו על כך שעמדת המדינה התקבלה עקרונית על ידי בג"ץ, אשר הסכים כי לא ניתן להשלים עם תופעת ההסתננות הבלתי חוקית של מהגרי עבודה ואישר את כליאת המסתננים לצורך השגת ההרתעה הנדרשת. "לצד זאת פסק הדין יילמד והמדינה תפעל ליישמו", הודיע נתניהו.

קרא עוד:
[postim]

גם שרת התרבות והספורט, מירי רגב, אשר בשנים האחרונות עמדה בחוד החנית של המאבק הפרלמנטרי בתופעת ההסתננות, הביעה את שמחתה למשמע פסק הדין. רגב אמרה כי "אני מברכת את אזרחי מדינת ישראל ובעיקר את תושבי דרום תל אביב, שזכו היום סוף סוף לפסק דין הוגן אשר יאפשר לתת פתרון הולם לבעיית המסתננים ויגן על אזרחי המדינה מפני גל צונמי של מסתננים חדשים.

"אני רוצה לברך את בית המשפט העליון שהבין כי לממשלה נבחרת יש זכות וחובה לקבוע מדיניות הגירה ברורה. טוב היה אילו בג״צ היה נמנע בכלל מלהתערב אך אני מקווה כי התערבותו המתונה לא תפגע בהחזרתם של המסתננים לארץ מוצאם" אמרה רגב.

מנגד, שני שרי הפנים לשעבר מטעם הליכוד, שעמדו מאחורי 'חוק ההסתננות' כל אחד בעת כהונתו – גדעון סער וגלעד ארדן, הביעו תרעומת על ההחלטה, שלדבריהם פוגעת קשות באזרחי ישראל. "כשר הפנים לשעבר אשר חוקק את הגרסה הנוכחית של החוק למניעת הסתננות, צר לי צער עמוק על החלטת בג״צ שפוגעת פגיעה קשה בניסיון המדינה למנוע השתקעות של מסתננים בלתי חוקיים בערי ישראל", כתב השר ארדן בהודעה חריפה במיוחד.

.תרעומת קשה. שרי הפנים לשעבר סער וארדן (יונתו זינדל - פלאש 90)

ארדן הוסיף כי "לא זו בלבד שבג׳׳צ קיצר את תקופת השהייה בחולות לתקופה שלא תייצר תמריץ לעזיבת המדינה, אלא שבימים אלה ממש הוא גם מעכב את יישום הסדר העזיבה למדינות שלישיות אשר עליו החלטתי וחתמתי כשר פנים.

"בקביעתו כי 12 חודשים היא תקופה ״ראויה יותר״ מ-20 חודשים ומבטאת את הרחמים הנדרשים כלפי המסתננים (אך מתעלמת מהרחמים הראויים כלפי מצוקת תושבי השכונות), שם עצמו בג״צ כ'מחוקק על' הקובע הסדרים פרטניים במקום בית המחוקקים ובמצב כזה, לא נותרה שום ברירה לכנסת אלא לחוקק את פסקת ההתגברות שתאפשר לכנסת לשמור על מעמדה כגוף המחוקק", הודיע ארדן.

השר לשעבר גדעון סער היה דיפלומטי יותר, אולם גם הודעתו אינה משתמעת לשתי פנים. "בג״צ שגה גם הפעם בהתעקשותו לפסול בפעם השלישית ברציפות תוך פחות משנתיים חקיקת כנסת שנועדה להתמודד עם תופעת המסתננים", אמר סער, אשר אותת אך לפני מספר ימים על כוונתו לשוב בקרוב למגרש הפוליטי.

סער ציין את דעתו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אשר גרוניס, אשר קבע כי על בית-המשפט להיות מרוסן וזהיר בהתערבותו בפסילת חקיקת הכנסת בנושא. לדבריו, "האחריות על עתיד ישראל, שמירת גבולותיה והסתננות בלתי חוקית לתוכה היא על הרשות המבצעת. עבור ישראל מדובר בסוגיה אסטרטגית. אני משוכנע ששחיקת הכלים החיוניים לטיפול אפקטיבי בנושא מזיקה לאינטרס הלאומי".

ARRESTING THE ASYLUM SEEKERSפקח של רשות האוכלוסין וההגירה בודק את מסמכיו של מסתנן בדרום תל
אביב, לפני עלייתו לאוטובוס בדרך אל מתקן חולות (תומר נויברג - פלאש 90)

התגובות במחנה השמאל היו מעטות יותר. יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, יו"ר 'יש עתיד', יאיר לפיד, ופוליטיקאים בכירים נוספים כמו ח"כ שלי יחימוביץ', בחרו שלא להתייחס כלל להחלטת בג"ץ אלא להותיר את הבמה לשמאל הקיצוני יותר.

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, אמרה בתגובה להחלטת בג"ץ כי "בית המשפט העליון היה צריך לפסול היום בפעם השלישית את 'החוק למניעת הסתננות'. שום דבר לא יכול להכשיר מוסרית כליאה של אנשים בלי משפט, כשהמטרה היא להמאיס עליהם את החיים ולהחזיר אותם למקומות שבהם הם נרדפים בלי לבדוק אפילו את בקשות המקלט שלהם".

ח"כ דב חנין מחד"ש, אשר הוביל בשנים האחרונות בכנסת את המאבק למען זכויותיהם של המסתננים, אמר כי "במשך שנים השלטון כאן מנסה לטפל במבקשי המקלט בדרך היחידה שהוא מכיר: בכוח. לא רק שזה לא אנושי להתייחס כך לבני אדם – זה גם לא הלך, לא הולך ולא ילך גם בעתיד. כליאת אנשים שכל 'פשעם' הוא שהם נמלטו מארץ משוסעת כדי לבקש כאן מקלט – לא תפתור שום בעיה חברתית.

"תושבי שכונות הדרום בתל-אביב, שם גרים רבים ממבקשי המקלט, מתמודדים עם הזנחה עירונית וממשלתית הנמשכת עשרות שנים. הבעיות האמתיות שלהם הפכו למכשיר בידי שלטון ציני ופוליטיקאים שמסבירים ש"הסודנים הם סרטן", רק כדי לעשות סיבוב על המצוקה.

."כל 'פשעם' הוא שהם נמלטו מארץ משוסעת כדי לבקש כאן מקלט". ח"כ חנין
(מרים אלסטר - פלאש 90)

"עכשיו דרושה תכנית לשיקום חברתי של דרום תל-אביב, לטובת כל מי שחי שם. נחוץ שיקום של הרחובות והתשתיות, השקעה בבתי-ספר איכותיים, שיפור השירותים העירוניים, ובעיקר – שהממשלה והעירייה יפסיקו להסתכל על אנשים שחיים שם כעל אנשים סוג ב', בגלל המוצא שלהם או העדה שלהם.

"רק כשנסתכל על בני אדם ונראה בהם אנשים כמונו, במקום לראות בהם 'בעיה' אותה צריך 'לפתור' – נוכל כולנו להתחיל לחיות כאן בכבוד", דברי ח"כ חנין.

(צילום התמונה הראית: תומר נויברג – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture