"מהפכה בעולם הכטב״ם": הרמס 900 נכנס לפעילות מבצעית

את רוב הדברים המעניינים על כלי-הטיס החדש, לא ניתן לספר, אך לאחר קודמו - הרמס 450, ניתן לומר כי הוא הרבה יותר מכפול • שנה לאחר שצבר מאות שעות טיסה מבצעיות במהלך מבצע "צוק איתן", מל"ט ה"כוכב" (הרמס 900) יעלה מחר לאוויר ויצטרף באופן רשמי לשורות מערך כלי-הטיס הבלתי מאוישים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו

מערך כלי-הטיס הבלתי מאוישים של חיל-האוויר יקבל השבוע חיזוק משמעותי: מל"ט "כוכב" (הרמס 900) יהפוך מחר באופן רשמי למבצעי ובכך יגדיל את סדר הכוח של המערך, שהולך והופך דומיננטי בשדה הקרב.

בטייסת שקולטת את ה"כוכב" ההכנות בשיאן, בכל זאת לא בכל יום קולטים מטוס חדש. בפעם האחרונה היה זה לפני 16 שנים, עת קלטו את כלי-הטיס הבלתי-מאויש "הרמס 450" שהיה אז פלא טכנולוגי. דמיינו מה קרה בעשור וחצי בטכנולוגיה, והוסיפו לכך את המשפט של מפקד הטייסת, סא"ל דניאל: "ה'כוכב' יביא למהפכה בעולם הכטב"ם", והרי לכם הסיפור כולו.

באופן ברור, את רוב הדברים המעניינים על כלי-הטיס החדש, לא ניתן לספר. במקום "הרמס 450" הוא נקרא "הרמס 900", ויכולותיו כנראה לא רק כפולות. כן ניתן לומר שמדובר בקפיצת מדרגה טכנולוגית שמאפשרת לחיל-האוויר יכולות חדשות, זירות נוספות ואופקים רחוקים. כטב"ם נמדד ביכולתו להביא אל השטח מערכות משוכללות יותר בכמות גדולה יותר, ולבצע משימות איכותיות יותר. על כן ניתן לומר שהשיפורים המשמעותיים ב"הרמס 900" הם כושר הנשיאה הרב וגופו הגדול המאפשרים למטוס לשאת מספר מערכות מבצעיות שונות בו זמנית. המל"ט נבנה כך שיוכל לשאת מטען ייעודי על כנפיו, עובדה המחזקת את היכולת לשאת סוגי מטע"דים שונים. יכולת השהייה באוויר היא יותר מיממה, בהתאם למטען שנושא המטוס, ומאפשרת משימות ארוכות מאוד בטווחים רחוקים בגיחה אחת בלבד.

חיל האוויר כטבם כוכב - הרמס 900 א

טבילת האש הראשונה: במבצע "צוק איתן"

עם פתיחת מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014 נעשה בחיל-האוויר מאמץ להכניס ללחימה כמה שיותר יכולות חדשות, בראשן "כוכב", שכן מערך הכטב"ם טס במהלך המבצע ללא הפסקה וכל מטוס שהמריא היה משמעותי לעמידה ביעדים.

"בתוך ימים בודדים ממתן הפקודה הצלחנו לאפשר תקניות זמנית ל'כוכב' בודד", תיאר רס"ן עמית, קצין פרויקט ה"כוכב" במטה החיל. ב־15 ביולי 2014 המריא המל"ט למשימה מבצעית ראשונה בשורות החיל, משימה אשר הייתה חלק משרשרת פעולות בסופן התבצעה תקיפת מטוסי קרב והושמדו תשתיות טרור. "כוכב" טס במהלך המבצע מאות שעות, במהלכן ביצע את המשימה שהוקצתה לו יותר מעשרות פעמים באחוזי הצלחה גבוהים מאוד. במקביל למשימותיו הוא אפשר לכטב"מים אחרים להתפנות למשימות נוספות.

קרא עוד:
[postim]

"במבצע 'צוק איתן' עשה ה'כוכב' את טבילת האש הראשונה שלו", מספר מפקד הטייסת סא"ל דניאל ומציין בגאווה את החיבור והשותפות של חברת "אלביט", יצרנית המטוס, בתהליך הקליטה. "באמצע מבצע, ללא תהליך קליטה סדור אבל כתף אל כתף עם אנשי חברת 'אלביט' הביא ה'כוכב' תוצאות מרשימות בכל קנה מידה". במהלך המבצע התבצעו פעולות התחזוקה בידי חברת "אלביט", שכן צוותי הקרקע של החיל טרם הוסמכו לטפל במטוס וגם בתוך קרונות ההפעלה ישבו נציגי היצרן שהדריכו את המפעילים בזמן אמת. בספטמבר האחרון הוציא בפעם הראשונה הגף הטכני של מל"ט ה"כוכב" גיחה עצמאית, וסימן אבן דרך משמעותית בדרך לקליטה המבצעית המחודשת.

חיל האוויר כטבם כוכב - הרמס 900 ב

"אין רגע ביום ובלילה שאין כטב"ם באוויר"

האתגר הגדול של הטייסת היום הוא לקלוט פלטפורמה חדשה במקביל לפעילות המבצעית של הטייסת. סא"ל דניאל מבין שאין לו פריווילגיה להאט והקליטה התנהלה במקביל לעשייה היומיומית. במערך שרק הולך ומתרחב, וכאשר מעל ממחצית שעות הטיסה בחיל שייך לו, אין רגע ביום ובלילה שאין כטב"ם באוויר. קשה היום לדמיין כיצד פעל החיל לפני עידן הכטב"ם.

עולם כלי-הטיס הבלתי-מאוישים טומן בחובו רבדים רבים, אך סא"ל דניאל היה מעדיף שיקראו לו "כלי-טיס מאויש מרחוק". אפשר להגיד הרבה על הטכנולגיה המתקדמת ונכון שאין אדם בקוקפיט אבל הטייסת הזו מלאה באנשים, והמרחק משדה הקרב רק מעצים את הדילמות. מפקד הטייסת מעיד שהסטריליות המדומה – מטעה מאוד.

סוגיית היתרונות של מערך הכטב"ם מורכבת: מצד אחד אפקטיביות מבצעית ויעילות כלכלית, ומצד שני סוגיות מוסריות ומנטליות של נוכחות הלוחם בשטח. אבל הכיוון ברור, יותר ויותר משימות "קלאסיות" של מטוסים מאוישים עוברים למערך הלא מאויש. שיקולי זמן השהייה באוויר, הזמינות לארועים מתפרצים וכן, גם סיכון חיי אדם ויעילות כלכלית נכנסים למשוואה.

אז "הכוכב" החדש יותר גדול, יותר חזק ויכול לבצע כמה משימות במקביל, הביצועים המרשימים שלו בתחילת הדרך רק מסמנים את העתיד, ובטייסת כבר מחכים לקחת אותו עד קצה היכולת. מחר יעצרו אנשי הטייסת לרגע כדי לתת לו כבוד בטקס קצר. עבור סא"ל דניאל תהיה זו סגירת מעגל אישית, הוא היה בצוות ההקמה כצעיר בטייסת בקליטת ה"הרמס 450" והיום הוא מוביל את הטייסת לעידן חדש.

חיל האוויר כטבם כוכב - הרמס 900 ג

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture