לכבוד פסח: קמיע מצרי עתיק התגלה בהר הבית

לוחית חרס קטנה הכוללת את שמו של פרעה תחותמס השלישי, התגלה על ידי ילדה בת 12 שהגיעה עם משפחתה להשתתף בפרויקט סינון העפר מהר הבית שבגן לאומי עמק צורים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

קמע מצרי נדיר בן למעלה מ-3200 שנה התגלה בירושלים בתוך עפר שהוצא מהר הבית. מדובר בממצא קטן בצורת תליון לוחית מלבני, שחציו התחתון שבור. הוא עשוי מפאיאנס בצבע חום שאיבד את הזיגוג שלו. על הקמיע יש עיטור בתבליט, תוצאה של עיצובו בתבנית. בראש הקמיע יש לולאה מיועדת לפתיל, שאיפשר ענידתו על הגוף.

על פני הקמיע יש עיטור בתבליט המכיל כרטוש – מסגרת סגלגלה, שבתוכה נמצאו סימנים בכתב המצרי, המהווים את שם הכס של פרעה מלך מצרים, תחותמס השלישי, שמלך בשנים 1425-1473 לפני הספירה. המלך תחותמס השלישי היה מחשובי המלכים בממלכה החדשה של מצרים, הוא בן השושלת המצרית ה-18, ונחשב למייסד הפרובינציה האימפריאלית המצרית בכנען. הוא ערך 17 מסעות מלחמה לארץ ישראל וסוריה, וניצח ברית מלכים כנעניים במגידו. הוא כינה עצמו "מכניען של 1000 ערים".

בתוך הכרטוש נשתמרו שני סימנים היירוגליפיים מצריים וחלקו העליון של סימן שלישי, מרכיבי שמו של המלך. מעל לכרטוש מופיעה עין מאופרת, ומימין לכרטוש יש שרידים של סימן מצרי נוסף בדמות נחש קוברה שקטעים מראשו וזנבו נשתמרו.

נראה שהקמיע הגיע להר הבית עם עפר למילוי, שהוכנס בימי הבית השני לצורך הרחבת הר הבית. עפר זה הובא ככל הנראה ממורדות נחל קדרון בסמוך להר הבית, אזור שבו היו גם קברים של תקופת הברונזה המאוחרת (1550– 1150 לפנה"ס). בעבודות סינון העפר מהר הבית נתגלו שברי כלי חרס מתקופה זו, כולל שברי כלי חרס מיובאים מקפריסין וממיקני שביוון וכן כמה חרפושיות בסגנון מצרי.

2886312464
הקמיע. צילום: צחי דבירה

הקמע, התגלה על ידי ילדה בת 12 שהגיעה עם משפחתה להשתתף בפרויקט סינון העפר מהר הבית שבגן לאומי עמק צורים, הילדה, נשמה שפילמן, סיפרה, "הגעתי עם המשפחה שלי לסנן עפר בעמק צורים, וכשהייתי באמצע הסינון, פתאום ראיתי חתיכת חרס מלבנית שהיתה שונה מכל שאר העפר". תיארה נשמה את רגעי מציאת הקמע. "המלבן היה חצוי לשנים בקו עקום ומיד הבנתי שזה משהו מיוחד אבל לא ידעתי מה זה. התרגשתי שמצאתי משהו שונה, ומיד אבא שלי הלך לארכיאולוג כדי שיבדוק מה זה. לקחו את זה לבדיקה במעבדה ואחר כך התקשרו לספר לנו שזה קמע מתקופת פרעה מלך מצרים".

לדבריה של שפילמן, "זה מיוחד למצוא משהו מלפני כל כך הרבה זמן! זה לא משהו שמוצאים בכל יום. אני מצאתי בירושלים משהו שהגיע ממצרים וזה מרגש במיוחד עכשיו לפני החג. ברור לי שהשנה כשאקרא את ההגדה, זה יהיה יותר משמעותי- כי הסיפור של ההגדה לא יהיה רק משהו רחוק שקשה לדמיין. בשבילי זה ממש מחייה את סיפור ההגדה וזה מרגש מאד! הרי אנחנו מצווים להרגיש כאילו יצאנו אנחנו ממצרים, ואחרי שמצאתי כזה ממצא, זה עוזר לי להרגיש את זה בעצמי. אני ממש ממליצה גם לילדים אחרים לסנן עפר בגן הלאומי עמק צורים כי יש סיכוי שגם הם יצליחו למצוא משהו מיוחד כמו זה, וזו חוויה שתישאר איתי לכל החיים".

אסף אברהם, ארכיאולוג, מנהל גן לאומי סובב חומות ירושלים ברשות הטבע והגנים: "מציאת ממצא שכזה מאוד סמלית בתקופה זו של השנה והיא בהחלט דרישת שלום מן העבר. רשות הטבע והגנים מזמינה מבקרים בחוה"מ הקרוב להגיע לגן הלאומי עמק צורים ולשלב חוויה ארכיאולוגית עם חדוות פריחת האביב וכל זאת אל מול נופה הקסום של ירושלים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture